Info *spolier*
Kult är ett nutidsrollspel där rollpersonerna har olika mörka hemligheter i sina förflutna. Pga dessa hemligheter har de rätt instabila psyken och det gör dem lämpliga att se igenom något som kallas för
illusionen. Om du har sett Matrix så kommer du ha enkelt för att förstå vad som menas; det vi ser omkring oss är alltså inte den verkliga världen, utan det är bara ett fängelse som förhindrar oss att se världen så som den egentligen ser ut.
I Kult är det dock inte några maskiner som förslavat oss, och illusionen är inte något datorprogram. Istället är det fråga om en sorts magisk illusion, och våra fångvaktare är "demoner" som på många håll inspirerats av cenobiterna i Hellraiserfilmerna.
Typ. Om det konceptet tilltalar dig, då är du en god bit på väg. Jag personligen är osäker på den tredje utgåvans lämplighet för nya spelare. Den är ordentligt
matig, men det betyder också att det har blivit svårare att hitta de riktiga pärlorna. Jag (som är en erfaren Kultist med andra utgåvan) borde gilla den tredje utgåvan eftersom jag ju redan är insatt i konceptet och enkelt kan sortera ut det dåliga från det bra, men jag ogillar boken starkt. Andra menar att jag är löjlig och att den tredje boken är riktigt bra och att det är praktiskt att ha så mycket material samlat i en och samma bok. I nuläget är det dock så svårt att få tag i tidigare utgåvor, så det finns inte riktigt något alternativ. Om du verkligen går igång på konceptet så rekommenderar jag den tredje utgåvan, men om du tvekar så tror inte jag att boken kommer övertyga dig, eftersom den är så kluvet och veligt upplagd.
Är det relativt nybörjarvänligt för spelledare
Tja... Kult är ett extremt svårt spel att skriva äventyr till för nya spelare, eftersom det är svårt att inleda en handling på ett bekvämt sätt. Att skriva kampanjer är också svårt pga spelets upplägg. Så det finns svåra trösklar att ta sig över. Å andra sidan är ju vi här, på forumet, och vi hjälper gärna till med den biten. Själva spellederiet och rollgestaltandet tyckte jag var utmanande på nittiotalet, men nu gissar jag att Kult faktiskt är ett av de enklare skräckrollspelen på den punkten. (Det är mycket svårare att spela barn (som man ska göra i Little Fears) än någon med en mörk hemlighet, i mitt tycke)
Så jorå, det kan nog vara ett bra köp. Fråga gärna oss på forumet om du vill ha hjälp för att komma igång, dock, för det tror jag att du kommer behöva.