Nekromanti Kult - något att köra på?

kurt-arne

Veteran
Är grymt intresserad av skräck och gärna då i någon form av mörk värld, framtid, nutid, vadsomhelst. Gick förbi ett ex av Kult - Beyond the Veil eller någonting (3rd edition?) i en affär och blev påmind om det. Är Kult bra eller? Är det relativt nybörjarvänligt för spelledare (vill utveckla mig på det området) och är den tredje versionen något att ha?

Tackar!

Rising

Vila i frid
Info *spolier*

Kult är ett nutidsrollspel där rollpersonerna har olika mörka hemligheter i sina förflutna. Pga dessa hemligheter har de rätt instabila psyken och det gör dem lämpliga att se igenom något som kallas för illusionen. Om du har sett Matrix så kommer du ha enkelt för att förstå vad som menas; det vi ser omkring oss är alltså inte den verkliga världen, utan det är bara ett fängelse som förhindrar oss att se världen så som den egentligen ser ut.

I Kult är det dock inte några maskiner som förslavat oss, och illusionen är inte något datorprogram. Istället är det fråga om en sorts magisk illusion, och våra fångvaktare är "demoner" som på många håll inspirerats av cenobiterna i Hellraiserfilmerna.

Typ. Om det konceptet tilltalar dig, då är du en god bit på väg. Jag personligen är osäker på den tredje utgåvans lämplighet för nya spelare. Den är ordentligt matig, men det betyder också att det har blivit svårare att hitta de riktiga pärlorna. Jag (som är en erfaren Kultist med andra utgåvan) borde gilla den tredje utgåvan eftersom jag ju redan är insatt i konceptet och enkelt kan sortera ut det dåliga från det bra, men jag ogillar boken starkt. Andra menar att jag är löjlig och att den tredje boken är riktigt bra och att det är praktiskt att ha så mycket material samlat i en och samma bok. I nuläget är det dock så svårt att få tag i tidigare utgåvor, så det finns inte riktigt något alternativ. Om du verkligen går igång på konceptet så rekommenderar jag den tredje utgåvan, men om du tvekar så tror inte jag att boken kommer övertyga dig, eftersom den är så kluvet och veligt upplagd.

Är det relativt nybörjarvänligt för spelledare
Tja... Kult är ett extremt svårt spel att skriva äventyr till för nya spelare, eftersom det är svårt att inleda en handling på ett bekvämt sätt. Att skriva kampanjer är också svårt pga spelets upplägg. Så det finns svåra trösklar att ta sig över. Å andra sidan är ju vi här, på forumet, och vi hjälper gärna till med den biten. Själva spellederiet och rollgestaltandet tyckte jag var utmanande på nittiotalet, men nu gissar jag att Kult faktiskt är ett av de enklare skräckrollspelen på den punkten. (Det är mycket svårare att spela barn (som man ska göra i Little Fears) än någon med en mörk hemlighet, i mitt tycke)

Så jorå, det kan nog vara ett bra köp. Fråga gärna oss på forumet om du vill ha hjälp för att komma igång, dock, för det tror jag att du kommer behöva.

kurt-arne

Veteran
Re: Info *spolier*

Det är faktiskt precis ett sådant koncept jag tänder på. Hur är själva spelet sedan då? Är det mycket fokus kring övernaturliga krafter som magi, det ockulta och annat? Är det mycket och snabba strider eller mer detektivarbete (visst i slutändan helt upp till SL men det kanske kan vara mer eller mindre uppmuntrande)? Kommer ihåg när jag var ung spelare (typ 10 år) och hörde om Kult som skulle ha en tum tjock del enbart ägnad åt vapen plus en spelare som skjutit sig efter ett äventyr osv.

Just nu låter det i alla fall ganska lovande, tror att det är ett spel som skulle passa min grupp också då de endast brukar spela hyfsat seriöst i just skräck. En genre där jag vill ha det seriöst.

Tack för svaret!

Rising

Vila i frid

Hur är själva spelet sedan då? Är det mycket fokus kring övernaturliga krafter som magi, det ockulta och annat? Är det mycket och snabba strider eller mer detektivarbete (visst i slutändan helt upp till SL men det kanske kan vara mer eller mindre uppmuntrande)?
Fokus ligger helt klart på möten med det övernaturliga, vilket understryks av att Kult arbetar med termer hämtade från gnosticism och judisk kabbala. Det gör det lite roligare om man får för sig att läsa riktiga ockulta skrifter, eftersom man då känner igen så många namn och begrepp. Kult kan spelas som ett actionskräckspel (det är mycket enklare att klara sig genom våldsamma konflikter i Kult än i exempelvis CoC) och det är nog en bra inkörsport. Däremot är de flesta överrens om att det är som ett mer krypande spel som Kult gör sig bäst. Till skillnad från CoC så är rollpersonerna i Kult inte investigators utan snarare offer för skräcken: Det är det okända som uppsöker rollpersonerna (eftersom de ju har mörka hemligheter), inte tvärtom.

Så visst, detektivarbete kan det bli mycket av, men det kan vara äventyr av personlig karaktär som Kult mår bäst av. Alltså inte "jag måste lösa de här mystiska mordfallen!" utan "jag undrar vad som egentligen hände den där ödesdigra dagen i min barndom..." osv. Sedan är Kult mycket lämpligt för äventyr där man gradvis får lära sig om organisationen bakom illusionen: Om vilka fångvaktarna är, hur den verkliga världen ser ut och hur den är upplagd. Det är inte meningen att spelarna ska lära sig om dessa saker i första taget, men det finns rikt beskrivet i regelboken, så man får en gedigen värld för spelarna att utforska under många låååånga kampanjer om man så skulle önska.

Jag tror att många skräckdiggare gillar Kult främst för dess psykologiska bottnar. Det finns ingen enkel uppdelning i onda "monster" och goda "hjältar", utan det är mycket mer komplicerat än så. Här kan slumkvarter och narkotika vara ett medel som den "goda" gudomen bidrar med för att mänskligheten skall nå upplysning, och trygga familjeband kan vara ett medel som de "onda" gudomarna representerar för att hålla oss i schack, och de hemskaste av de hemskaste helvetesvarelserna kan bli äcklade och chockade över hur vi människor önskar utnyttja och bli utnyttjade av varandra, och dessa sjuka medmänniskor är det alltså som vi till slut kan komma att kämpa för att befria från illusionens förtryck? Det är lätt hänt att man känner sig maktlös och målsättningslös när man som rollperson börjar inse hur det egentligen står till med verkligheten.

Det är ett roligt spel, helt enkelt. :^)

kurt-arne

Veteran

Hm, det låter inte alls helt illa. Blir det kanske lite annorlunda än vad vi kört tidigare också, vilket säkert kommer att uppskattas. Nej, det börjar faktiskt luta starkt åt Kult just nu. Tack för svaren! Jag återkommer väl ifall jag köpt det och behöer hjälp med något :gremcool:

Ser nu också att det är 2nd edition som Tradition verkar ha inne. Men det verkar vara den som jag sett som 3rd edition, så nu blev jag lite förundrad igen.

Frixeray

Swordsman

Det är tredje utgåvan, iaf. så som vi svenskar refererar det som (och faktiskt är). Skulle du få tag på andra utgåvan i nyskick på Tradition skulle iaf. jag bli MYCKET förvånad. Såvida det inte är ett ex de hittade längst in i sitt lager som de rear ut, fast då borde det redan vara sålt. Att det står andra utgåvan på deras hemsida kan bero på att det är den andra engelska utgåvan av spelet, då det som bekant ursprungligen är på svenska, fast jag kan ha fel på det där med engelska utgåvor. Kan även vara så att det är en andra utgåva av "nya" Kult, dvs. Kult Beyod The Veil, fast det tror jag inte. Vill du få tag på andra svenska utgåvan rekommenderar jag dig att söka på Tradera.

(Har faktiskt hittat SoR och DoD Expertböcker i Trads reakorgar. Det ni!)

kurt-arne

Veteran

Är det någon märkvärd skillnad spelmässigt sett mellan den tredje versionen och den andra isåfall? Hittade en "Mörkrets legioner" (ifall det nu är rollspelet eller ett tillägg vet jag ju inte men jag antar att det är spelet) på Tradera för mycket lägre pris än tredje original och ifall det är mycket stor skillnad spelmässigt till fördel för en gammal version satsar jag ju hellre på det.

Rising

Vila i frid

Hittade en "Mörkrets legioner" (ifall det nu är rollspelet eller ett tillägg vet jag ju inte men jag antar att det är spelet) på Tradera
Det är ett tillägg. Det ger lite mer info om spelets antagonister. Det är dock möjligt att Mörkrets Legioner (Legions of Darkness) är inbakat i tredje utgåvan, eftersom de sägs ha bakat in så många gamla böcker i den. Det kan jag dessvärre inte svara på.

Johan K

Gammal & dryg
Förutom det det Rising skrev så får jag ju lov att rekomendera Kult.
Jag har haft synnerligt trevliga stunder när jag lirat Kult & varit mörkrädd när jag cyklat hem... :gremgrin:
Tjaa, jo för väll lov att säga at t det funkar för de flesta att lräa sig & lira tycker jag.
Tyvärr så har jag bara bläddrat lite i kult version 3, men det verkar bra tycker jag.

/ Johan K, som är trött i vanlig ordning