Sjunde inseglet
Swordsman
Jag har haft lite problem med de nackdelar i Kult-hacket som berättar för spelarna hur de ska agera och känt att de inte riktigt passar in i resten av regelmekaniken. Tonvikten ska ligga på att ställa spelaren inför ett val inte att låta tärningarna avgöra hur rollpersonen agerar.
Därför har jag gjort lite ändringar på de nackdelar som influerar rollpersonernas handlande. Nämligen Edsvuren hämnd, Fanatism, Fobi, Förträngning, Förföljelsemani, Girig, Lögnare och Sexualneuros.
Jag har också mildrat effekten av nackdelarna på 7-9 så att man känner att det är bättre att slå 7-9 än 10+. Och infört belöningar för att agera på nackdelarna och straff när spelaren inte gör det (ungefär som vid förföra eller manipulera).
Läs gärna igenom dem och kommentera om ni tycker att det här är vettiga ändringar.
Här är de ändrade nackdelarna (nya och gamla versioner):
EDSVUREN HÄMND
(GAMMAL VERSION)Edsvuren hämnd: Du har svurit att hämnas en oförlåtlig oförrätt. Bestäm vem eller vilka som är målet för hämnden och vad de har gjort mot dig. När målet för hämnden uppenbarar sig slå +Galenskap.
10+ Du går till vansinnigt anfall mot målet för hämnden. Att försöka kontrollera dig räknas som att agera under hot. Ditt raseri släpper först när målet för hämnden är utom synhåll.
7-9 Du kan bara koncentrera dig på målet för hämnden (-1 pågående tills de/hon/han är utom synhåll).
<6 Du håller hämndlystnaden i kontroll och kan agera genomtänkt och kalkylerat.
(NY VERSION) Edsvuren hämnd: Du har svurit att hämnas en oförlåtlig oförrätt. Bestäm vem eller vilka som är målet för hämnden och vad de har gjort mot dig. När målet för hämnden uppenbarar sig slå +Galenskap.
10+ Om du går till anfall mot målet för hämnden får du +1 Erfarenhet. Om du kontrollerar dig har du -1 pågående så länge målet för hämnden är inom räckhåll.
7-9 Om du går till anfall mot målet för hämnden får du +1 Erfarenhet.Om du kontrollerar dig har du -1 på nästa slag.
<6 Du kan hålla hämndlystnaden i kontroll och agera genomtänkt och kalkylerat.
FANATISM
(GAMMAL VERSION) Fanatism: Du är en fanatisk anhängare av någon ideologi. Hela världen tolkas efter din ideologi som inte får ifrågasättas. När någon ifrågasätter din ideologi slå +Galenskap.
10+ Du känner ett starkt hat mot personen och måste oavsett vad som krävs få denne att ändra sig.
7-9 Du blir arg, ledsen och/eller frustrerad och kan inte dölja dina känslor för personen. Alla försök att förföra eller manipulera personen får hädanefter -1.
<6 Du blir arg, ledsen och/eller frustrerad men kan hålla känslorna för dig själv.
(NY VERSION) Fanatism: Du är en fanatisk anhängare av någon ideologi. Hela världen tolkas efter din ideologi som inte får ifrågasättas. När någon ifrågasätter din ideologi slå +Galenskap.
10+ Du får +1 Erfarenhet om du gör det som krävs för att få personen att ändra sig. Om du håller känslorna inom dig har du hädanefter -1 pågående för att förföra eller manipulera den personen.
7-9 Du får +1 Erfarenhet om du gör det som krävs för att få personen att ändra sig. Om du håller känslorna inom dig får du -1 på nästa slag att förföra eller manipulera personen.
<6 Du kan hålla känslorna för dig själv.
FOBI
(GAMMAL VERSION) Fobi: Du hyser en obetvinglig skräck för något. Välj vad du är rädd för. Vid konfrontation med din rädsla slå +Galenskap.
10+ Välj om du blir paralyserad, flyr eller svimmar.
7-9 Du grips av skräck, gråter, darrar och/eller flackar med blicken (-1 pågående tills målet för din rädsla är utom synhåll).
<6 Du kan hålla din rädsla under kontroll.
(NY VERSION) Fobi: Du hyser en obetvinglig skräck för något. Välj vad du är rädd för. Vid konfrontation med din rädsla slå +Galenskap.
10+ Du grips av skräck. Du får +1 Erfarenhet ifall du flyr från din rädsla. Om du inte flyr har du -1 pågående tills du är utom räckhåll för rädslan.
7-9 Du får +1 Erfarenhet ifall du flyr från din rädsla. Om du inte flyr har du -1 på nästa slag.
<6 Du kan hålla din rädsla under kontroll.
FÖRTRÄNGNING
(GAMMAL VERSION) Förträngning: Du har förträngt någon särdeles obehaglig händelse ur det förflutna, men minnet bubblar ibland upp till ytan. Det kan vara ett brott eller någon obehaglig händelse som du utfört, utsatts för eller bevittnat. SL bestämmer det förträngda minnets natur utifrån din Mörka hemlighet. I situationer som associerar till dina förträngda minnen slå +Galenskap för att se om minnena kommer upp till ytan.
10+ Du blir tillfälligt i dina minnens kontroll. SL gör ett hårt drag. Du minns inte något efteråt.
7-9 Minnena kommer delvis upp till ytan. SL väljer om du blir paralyserad, bryter ihop eller flyr.
<6 Du håller minnena stångna.
(NY VERSION) Förträngning: Du har förträngt någon särdeles obehaglig händelse ur det förflutna, men minnet bubblar ibland upp till ytan. Det kan vara ett brott eller någon obehaglig händelse som du utfört, utsatts för eller bevittnat. SL bestämmer det förträngda minnets natur utifrån dina mörka hemligheter. I situationer som associerar till dina förträngda minnen slå +Galenskap för att se om minnena kommer upp till ytan.
10+ Du blir tillfälligt i dina minnens kontroll. SL gör ett hårt drag. Du minns inte något efteråt.
7-9 Minnena kommer delvis upp till ytan med stress, rädsla, panik eller förvirring som följd. Du har -1 på nästa slag och SL ställer en fråga om ditt förträngda minne (som du kommer att minnas svaret på).
<6 Du förtränger minnena.
FÖRFÖLJELSEMANI
(GAMMAL VERSION) Förföljelsemani: Du är paranoid och tror dig ständigt vara förföljd av personer, grupper och makter som är ute efter just dig. Du har något som de vill ha. Vad? Vid första spelmötet och mellan varje tidsperiod på en vecka eller mer i fiktionen slå +Galenskap för att se vilka som är ute efter dig?
10+ SL väljer 3 personer som du är säker på förföljer dig. Du har -1 pågående tills du har konfronterat personerna.
7-9 SL väljer 1 person som du är säker på förföljer dig. Du har -1 pågående tills du har konfronterat personen.
<6 Du har varit försiktig och hållit dig undan förföljarna.
(NY VERSION) Förföljelsemani: Du är paranoid och tror dig ständigt vara förföljd av personer, grupper och makter som är ute efter just dig. Du har något som de vill ha. Vad? Vid första spelmötet och mellan varje tidsperiod på en vecka eller mer i fiktionen slå +Galenskap för att se vilka som är ute efter dig?
10+ SL väljer 3 personer som du är säker på förföljer dig. Du får +1 Erfarenhet när du har konfronterat förföljarna. Så länge du inte har konfronterat personerna har du -1 pågående.
7-9 SL väljer 1 person som du är säker på förföljer dig. Du får +1 Erfarenhet när du har konfronterat förföljaren. Så länge du inte har konfronterat personen har du -1 pågående.
<6 Du har varit försiktig och hållit dig undan förföljarna.
GIRIG
(GAMMAL VERSION) Girig: Du styrs av ett aldrig sinande begär efter pengar och rikedom och är beredd att offra hälsa, familj och vänner för att fylla hålet inuti. När ett tillfälle att få mer uppenbarar sig slå +Galenskap för att se om du kan kontrollera dina begär.
10+ Du tar det du kan få oavsett priset.
7-9 Det svarta hålet inuti skriker efter mer. Så länge möjligheten finns där och du inte tar den har du -1 pågående.
<6 Du står emot din girighet.
(NY VERSION) Girig: Du styrs av ett aldrig sinande begär efter pengar och rikedom och är beredd att offra hälsa, familj och vänner för att fylla hålet inuti. När ett tillfälle att få mer uppenbarar sig slå +Galenskap för att se om du kan kontrollera dina begär.
10+ Om du tar det du kan få oavsett priset får du +1 Erfarenhet. Så länge det finns inom räckhåll för dig och du inte tar det har du -1 pågående.
7-9 Om du tar det du kan få får du +1 Erfarenhet. Så länge möjligheten finns där och du inte tar den har du -1 på nästa slag.
<6 Du står emot din girighet.
LÖGNARE
(GAMMAL VERSION) Lögnare: Du är en mytoman som ljuger när det är praktiskt och när du får möjlighet. När du vill berätta sanningen för någon slå +Galenskap.
10+ Du berättar en lögn och tror själv på den.
7-9 Du väver in osanna detaljer men är medveten om att du har ljugit.
<6 Du kan säga sanningen.
(NY VERSION) Lögnare: Du är en mytoman som ljuger när det är praktiskt och när du får möjlighet. När du vill berätta sanningen för någon slå +Galenskap.
10+ Om du berättar en lögn och tror själv på den får du +1 Erfarenhet. Ifall du berättar sanningen har du -1 på nästa slag.
7-9 Om du väver in osanna detaljer men är medveten om att du har ljugit får du +1 Erfarenhet. Om du berättar sanningen har du -1 på nästa slag.
<6 Du kan säga sanningen.
SEXUALNEUROS
(GAMMAL VERSION) Sexualneuros: Du har en minst sagt problematisk sexualitet. Du kan vara livrädd för intima kontakter med andra personer eller maniskt söka upp sex. Oavsett vilket vet du aldrig hur du reagerar när du väl är med någon. Vid intima och/eller sexuella situationer med personer slå +Galenskap.
10+ Du grips av extremt skräck eller rädsla för den andra personen. Att fly istället för att gå till panikartat angrepp mot personen räknas som att agera under hot.
7-9 Du grips av ångest och rädsla. Du har -1 pågående så länge du är i personens närvaro.
<6 Du håller din rädsla i kontroll.
(NY VERSION) Sexualneuros: Du har en minst sagt problematisk sexualitet. Du kan vara livrädd för intima kontakter med andra personer eller maniskt söka upp sex. Oavsett vilket vet du aldrig hur du reagerar när du väl är med någon. Vid intima och/eller sexuella situationer med personer slå +Galenskap.
10+ Om du flyr eller går till angrepp mot personen får du +1 Erfarenhet. Vill du låtsas som ingenting har du hädanefter -1 pågående med den personen.
7-9 Om du flyr eller går till angrepp mot personen får +1 Erfarenhet. Vill du låtsas som ingenting har du -1 på nästa slag mot den personen.
<6 Du håller din sexualneuros i kontroll.
TVÅNGSTANKAR
(GAMMAL VERSION) Tvångstankar: Du har en fixering vid en viss tanke eller handling som har stor inverkan på ditt liv. Välj en tvångstanke när du tar den här nackdelen. I situationer då du kan hänge dig åt dina tvångstankar slå +Galenskap.
10+ Du blir totalt besatt. Att fokusera på någonting annat räknas som att agera under hot.
7-9 Du blir distraherad och får -1 pågående på alla slag tills du ägnat dig åt din tvångstanke eller kommit därifrån.
<6 Du håller tvångstankarna i kontroll och kan fokusera på annat.
(NY VERSION) Tvångstankar: Du har en besatthet vid en viss tanke eller handling som har stor inverkan på ditt liv. Välj en tvångstanke när du tar den här nackdelen. I situationer då du lockas att att hänge dig åt dina tvångstankar slå +Galenskap.
10+ Om du låter dig styras av din tvångstanke får du +1 Erfarenhet. Står du emot har du -1 pågående så länge lockelsen finns kvar.
7-9 Om du låter dig styras av din tvångstanke får du +1 Erfarenhet. Står du emot har du -1 på nästa slag.
<6 Du håller tvångstankarna i kontroll och kan fokusera på annat.
Därför har jag gjort lite ändringar på de nackdelar som influerar rollpersonernas handlande. Nämligen Edsvuren hämnd, Fanatism, Fobi, Förträngning, Förföljelsemani, Girig, Lögnare och Sexualneuros.
Jag har också mildrat effekten av nackdelarna på 7-9 så att man känner att det är bättre att slå 7-9 än 10+. Och infört belöningar för att agera på nackdelarna och straff när spelaren inte gör det (ungefär som vid förföra eller manipulera).
Läs gärna igenom dem och kommentera om ni tycker att det här är vettiga ändringar.
Här är de ändrade nackdelarna (nya och gamla versioner):
EDSVUREN HÄMND
(GAMMAL VERSION)Edsvuren hämnd: Du har svurit att hämnas en oförlåtlig oförrätt. Bestäm vem eller vilka som är målet för hämnden och vad de har gjort mot dig. När målet för hämnden uppenbarar sig slå +Galenskap.
10+ Du går till vansinnigt anfall mot målet för hämnden. Att försöka kontrollera dig räknas som att agera under hot. Ditt raseri släpper först när målet för hämnden är utom synhåll.
7-9 Du kan bara koncentrera dig på målet för hämnden (-1 pågående tills de/hon/han är utom synhåll).
<6 Du håller hämndlystnaden i kontroll och kan agera genomtänkt och kalkylerat.
(NY VERSION) Edsvuren hämnd: Du har svurit att hämnas en oförlåtlig oförrätt. Bestäm vem eller vilka som är målet för hämnden och vad de har gjort mot dig. När målet för hämnden uppenbarar sig slå +Galenskap.
10+ Om du går till anfall mot målet för hämnden får du +1 Erfarenhet. Om du kontrollerar dig har du -1 pågående så länge målet för hämnden är inom räckhåll.
7-9 Om du går till anfall mot målet för hämnden får du +1 Erfarenhet.Om du kontrollerar dig har du -1 på nästa slag.
<6 Du kan hålla hämndlystnaden i kontroll och agera genomtänkt och kalkylerat.
FANATISM
(GAMMAL VERSION) Fanatism: Du är en fanatisk anhängare av någon ideologi. Hela världen tolkas efter din ideologi som inte får ifrågasättas. När någon ifrågasätter din ideologi slå +Galenskap.
10+ Du känner ett starkt hat mot personen och måste oavsett vad som krävs få denne att ändra sig.
7-9 Du blir arg, ledsen och/eller frustrerad och kan inte dölja dina känslor för personen. Alla försök att förföra eller manipulera personen får hädanefter -1.
<6 Du blir arg, ledsen och/eller frustrerad men kan hålla känslorna för dig själv.
(NY VERSION) Fanatism: Du är en fanatisk anhängare av någon ideologi. Hela världen tolkas efter din ideologi som inte får ifrågasättas. När någon ifrågasätter din ideologi slå +Galenskap.
10+ Du får +1 Erfarenhet om du gör det som krävs för att få personen att ändra sig. Om du håller känslorna inom dig har du hädanefter -1 pågående för att förföra eller manipulera den personen.
7-9 Du får +1 Erfarenhet om du gör det som krävs för att få personen att ändra sig. Om du håller känslorna inom dig får du -1 på nästa slag att förföra eller manipulera personen.
<6 Du kan hålla känslorna för dig själv.
FOBI
(GAMMAL VERSION) Fobi: Du hyser en obetvinglig skräck för något. Välj vad du är rädd för. Vid konfrontation med din rädsla slå +Galenskap.
10+ Välj om du blir paralyserad, flyr eller svimmar.
7-9 Du grips av skräck, gråter, darrar och/eller flackar med blicken (-1 pågående tills målet för din rädsla är utom synhåll).
<6 Du kan hålla din rädsla under kontroll.
(NY VERSION) Fobi: Du hyser en obetvinglig skräck för något. Välj vad du är rädd för. Vid konfrontation med din rädsla slå +Galenskap.
10+ Du grips av skräck. Du får +1 Erfarenhet ifall du flyr från din rädsla. Om du inte flyr har du -1 pågående tills du är utom räckhåll för rädslan.
7-9 Du får +1 Erfarenhet ifall du flyr från din rädsla. Om du inte flyr har du -1 på nästa slag.
<6 Du kan hålla din rädsla under kontroll.
FÖRTRÄNGNING
(GAMMAL VERSION) Förträngning: Du har förträngt någon särdeles obehaglig händelse ur det förflutna, men minnet bubblar ibland upp till ytan. Det kan vara ett brott eller någon obehaglig händelse som du utfört, utsatts för eller bevittnat. SL bestämmer det förträngda minnets natur utifrån din Mörka hemlighet. I situationer som associerar till dina förträngda minnen slå +Galenskap för att se om minnena kommer upp till ytan.
10+ Du blir tillfälligt i dina minnens kontroll. SL gör ett hårt drag. Du minns inte något efteråt.
7-9 Minnena kommer delvis upp till ytan. SL väljer om du blir paralyserad, bryter ihop eller flyr.
<6 Du håller minnena stångna.
(NY VERSION) Förträngning: Du har förträngt någon särdeles obehaglig händelse ur det förflutna, men minnet bubblar ibland upp till ytan. Det kan vara ett brott eller någon obehaglig händelse som du utfört, utsatts för eller bevittnat. SL bestämmer det förträngda minnets natur utifrån dina mörka hemligheter. I situationer som associerar till dina förträngda minnen slå +Galenskap för att se om minnena kommer upp till ytan.
10+ Du blir tillfälligt i dina minnens kontroll. SL gör ett hårt drag. Du minns inte något efteråt.
7-9 Minnena kommer delvis upp till ytan med stress, rädsla, panik eller förvirring som följd. Du har -1 på nästa slag och SL ställer en fråga om ditt förträngda minne (som du kommer att minnas svaret på).
<6 Du förtränger minnena.
FÖRFÖLJELSEMANI
(GAMMAL VERSION) Förföljelsemani: Du är paranoid och tror dig ständigt vara förföljd av personer, grupper och makter som är ute efter just dig. Du har något som de vill ha. Vad? Vid första spelmötet och mellan varje tidsperiod på en vecka eller mer i fiktionen slå +Galenskap för att se vilka som är ute efter dig?
10+ SL väljer 3 personer som du är säker på förföljer dig. Du har -1 pågående tills du har konfronterat personerna.
7-9 SL väljer 1 person som du är säker på förföljer dig. Du har -1 pågående tills du har konfronterat personen.
<6 Du har varit försiktig och hållit dig undan förföljarna.
(NY VERSION) Förföljelsemani: Du är paranoid och tror dig ständigt vara förföljd av personer, grupper och makter som är ute efter just dig. Du har något som de vill ha. Vad? Vid första spelmötet och mellan varje tidsperiod på en vecka eller mer i fiktionen slå +Galenskap för att se vilka som är ute efter dig?
10+ SL väljer 3 personer som du är säker på förföljer dig. Du får +1 Erfarenhet när du har konfronterat förföljarna. Så länge du inte har konfronterat personerna har du -1 pågående.
7-9 SL väljer 1 person som du är säker på förföljer dig. Du får +1 Erfarenhet när du har konfronterat förföljaren. Så länge du inte har konfronterat personen har du -1 pågående.
<6 Du har varit försiktig och hållit dig undan förföljarna.
GIRIG
(GAMMAL VERSION) Girig: Du styrs av ett aldrig sinande begär efter pengar och rikedom och är beredd att offra hälsa, familj och vänner för att fylla hålet inuti. När ett tillfälle att få mer uppenbarar sig slå +Galenskap för att se om du kan kontrollera dina begär.
10+ Du tar det du kan få oavsett priset.
7-9 Det svarta hålet inuti skriker efter mer. Så länge möjligheten finns där och du inte tar den har du -1 pågående.
<6 Du står emot din girighet.
(NY VERSION) Girig: Du styrs av ett aldrig sinande begär efter pengar och rikedom och är beredd att offra hälsa, familj och vänner för att fylla hålet inuti. När ett tillfälle att få mer uppenbarar sig slå +Galenskap för att se om du kan kontrollera dina begär.
10+ Om du tar det du kan få oavsett priset får du +1 Erfarenhet. Så länge det finns inom räckhåll för dig och du inte tar det har du -1 pågående.
7-9 Om du tar det du kan få får du +1 Erfarenhet. Så länge möjligheten finns där och du inte tar den har du -1 på nästa slag.
<6 Du står emot din girighet.
LÖGNARE
(GAMMAL VERSION) Lögnare: Du är en mytoman som ljuger när det är praktiskt och när du får möjlighet. När du vill berätta sanningen för någon slå +Galenskap.
10+ Du berättar en lögn och tror själv på den.
7-9 Du väver in osanna detaljer men är medveten om att du har ljugit.
<6 Du kan säga sanningen.
(NY VERSION) Lögnare: Du är en mytoman som ljuger när det är praktiskt och när du får möjlighet. När du vill berätta sanningen för någon slå +Galenskap.
10+ Om du berättar en lögn och tror själv på den får du +1 Erfarenhet. Ifall du berättar sanningen har du -1 på nästa slag.
7-9 Om du väver in osanna detaljer men är medveten om att du har ljugit får du +1 Erfarenhet. Om du berättar sanningen har du -1 på nästa slag.
<6 Du kan säga sanningen.
SEXUALNEUROS
(GAMMAL VERSION) Sexualneuros: Du har en minst sagt problematisk sexualitet. Du kan vara livrädd för intima kontakter med andra personer eller maniskt söka upp sex. Oavsett vilket vet du aldrig hur du reagerar när du väl är med någon. Vid intima och/eller sexuella situationer med personer slå +Galenskap.
10+ Du grips av extremt skräck eller rädsla för den andra personen. Att fly istället för att gå till panikartat angrepp mot personen räknas som att agera under hot.
7-9 Du grips av ångest och rädsla. Du har -1 pågående så länge du är i personens närvaro.
<6 Du håller din rädsla i kontroll.
(NY VERSION) Sexualneuros: Du har en minst sagt problematisk sexualitet. Du kan vara livrädd för intima kontakter med andra personer eller maniskt söka upp sex. Oavsett vilket vet du aldrig hur du reagerar när du väl är med någon. Vid intima och/eller sexuella situationer med personer slå +Galenskap.
10+ Om du flyr eller går till angrepp mot personen får du +1 Erfarenhet. Vill du låtsas som ingenting har du hädanefter -1 pågående med den personen.
7-9 Om du flyr eller går till angrepp mot personen får +1 Erfarenhet. Vill du låtsas som ingenting har du -1 på nästa slag mot den personen.
<6 Du håller din sexualneuros i kontroll.
TVÅNGSTANKAR
(GAMMAL VERSION) Tvångstankar: Du har en fixering vid en viss tanke eller handling som har stor inverkan på ditt liv. Välj en tvångstanke när du tar den här nackdelen. I situationer då du kan hänge dig åt dina tvångstankar slå +Galenskap.
10+ Du blir totalt besatt. Att fokusera på någonting annat räknas som att agera under hot.
7-9 Du blir distraherad och får -1 pågående på alla slag tills du ägnat dig åt din tvångstanke eller kommit därifrån.
<6 Du håller tvångstankarna i kontroll och kan fokusera på annat.
(NY VERSION) Tvångstankar: Du har en besatthet vid en viss tanke eller handling som har stor inverkan på ditt liv. Välj en tvångstanke när du tar den här nackdelen. I situationer då du lockas att att hänge dig åt dina tvångstankar slå +Galenskap.
10+ Om du låter dig styras av din tvångstanke får du +1 Erfarenhet. Står du emot har du -1 pågående så länge lockelsen finns kvar.
7-9 Om du låter dig styras av din tvångstanke får du +1 Erfarenhet. Står du emot har du -1 på nästa slag.
<6 Du håller tvångstankarna i kontroll och kan fokusera på annat.