Nekromanti KULT och diverse

Alearoth_UBBT

Veteran
Joined
4 Jul 2003
Messages
11
Location
Halmstad
Som jag ser det så är KULT ett av de bästa skräckspel som finns, även om jag kan tycka att reglerna är lite gamle, eller kanske t.om. förlegade. Men det kvarstår dock att det är grymt kul, om man verkligen sitter ett gäng som tycker om det.

På det allra senaste äventyret jag ledde, så hade jag ihjäl alla RP medvetet, för vi skulle börja på ny kula. Men nu funderar jag på om man istället skulle fortsätta. Ta vid där de dog.

Hur gör ni där ute med regler o.dyl. Improviserar ni mycket? Själv så har jag med regelboken bara ifall någon verkligen skulle börja gnälla. Men jag tycker att i ett spel som KULT så har man bäst stämning om man inte håller på med tärningar, utan kör hela äventyret som en berättelse där RP går in och säger vad de vill göra. Låter det rimligt och står i kontext med vad RP klarar av, så är det inte mycekt att orda om. Då slår man bara för effektens skull och kanske på nån träfftabell.

Någon som kanske t.o.m. har några äventyr på lut där hemma? Kanske kan byta och ha oss.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
"Hur gör ni där ute med regler o.dyl. Improviserar ni mycket?"

Ja, jag har struntat i allt jag tycker är dåligt och lagt till sådant som jag tycker saknas, och jag frångår reglerna extremt mycket när jag spelleder. Kult är ju ändå inget spel med utmaningar som skall överkommas med hjälp av tärningsslag och färdighetsutövande, så reglerna behöver man inte blanda in särskilt ofta.

Äventyren improviserar jag ofta med något löst koncept som grund, så det är nog inget som någon annan skulle vara hjälpt utav. Men det vore onekligen kul om vi kunde växla lite Kultäventyr mellan varandra här på forumet... Jag har ett gammalt konventsäventyr här någonstans som borde gå att modernisera... Hmmm, vi får höras om det.

/Rising
 

Alearoth_UBBT

Veteran
Joined
4 Jul 2003
Messages
11
Location
Halmstad
Jag håller på att skriva ett nytt äventyr nu. Vid senaste rollspelstillfället så hade jag ihjäl alla RP. Det får man göra när man är Gud. =)

Men för någon vecka sedan så tänkte jag att istället för att göra ett nytt spel med nya karaktärer, så gör jag ett nytt med de gamla. För döden är ju trots allt bara början.

Detta har jag skrivit hittills:

Det mörka rummet och bristen på ljus gör att ögonen har väldigt svårt att anpassa sig. Men efter någon minut justeras det till och pupillerna släper in lite mera ljus. Konturerna av en därr och ett svagt ljus där bakom syns om en drömsk synvilla. Det sinker något fruktansvärt. Som en blandning av dött djur, rutten fisk och svavel. Det tränger igenom din hud fastän du försöker värja dig ifrån det.

Om RP väljer att ställa sig upp och söka igenom rummet, trots bristen på ljus, kommer han/hon att gå in i ett flertal saker. Något som känns som ett bord, något som kan vara en stol och något som är odefinerbart. Väggarna är knöliga och kalla. På en del ställen är det en slemmig substans som nästan tar tag i RP’s fingrar. Det är blod och slem som sipprar ut ur väggarna. Ett lyckat slag på UPP när RP är i ett av hörnen, kan avslöja något som är löst. Om RP väljer att utforska detta så hittar de något som kan vara en nyckel. Denna nyckel öppnar dörren. Gå till A2 för att gå vidare.

Om RP väljer att stanna kvar så spela upp scenario A1.

A1

Efter några minuter – som lika gärna kunde vara ett par timamr - hör du hur några pratar på ett språk du inte förstår. En nyckel hörs i dörren och den öppnas. Det starka ljuset gör att du ryggar tillbaka på sängen, stänger ögonen och lägger ena armen över för att ytterligare stänga ute ljuset. Du hör steg närma sig och någon tar tag i din arm. När du slits upp från sängen öppnar du ögonen och ser dig omkring i rummet i de få sekunderna det tar för den stora vakten att släpa ut dig ur rummet. Väggarna är täckta av blod och slem som på något sätt verkar tränga ut ur väggarna. Du ser en stol som ligger omkullvält på golvet och ett bord mot ena väggen. Mitt emot bordet – vid sängens huvudända – finns en toalett. I taket hänger en trasig lampa. Du kommer ut i en korridor som är lång och smal. På båda sidorna om korridoren finns det dörrar, liknande den som du blev utsläpad igenom för en sekund sedan. Du ser upp på vakten som blänger tillbaka. Hans röda hud och gula ögon verkar väldigt olycksbådande. I ena handen har han något som ser ut som en omgjord Uzi. I andra handen har han en stor batong som verkar vara gjord av ben, kött och blod. När du försöker prata med honom grymtar han bara till svar och drar dig hårdare intill sig med sin Uzi-hand. Du försöker slingra dig ur hans grepp, men han verkar vara beredd på det och med ett snabbt ryck så har han dig tillbaka där du började. Han höjer sin andra hand och Det sista du ser innan allt blir svart är hans kött-klubba som han svingar bakom huvudet och snabbt skickar fram igen, mot ditt pannben.

När du vaknar igen, är du i en stor sal. Runt din hals är ett stort koppel av kätting modell större. Den i sin tur är fastslagen i väggen. Runt dig står alla dina vänner.

A2

Nyckel passade perfekt. Trots din utmattning så går ett sus av adrenalin igenom din kropp när du sakta öppnar dörren och kikar ut. Den upplysta gången är för skarp för dina ögon och du måste kisa för att se något över huvud taget. Nån minut senare har ögonen anpassat sig och du kan se normalt igen. På båda sidor av den långa, smala korridoren finns det dörrar. Dörrar som den som du kom ut igenom nyss. DU tittar snabbt över din axel, för att försäkra dig om att det verkligen inte är någon i närheten. När du försäkrat dig, vågar du dig på ett försiktigt ”Hallå...? Nån där?” Men inget svar. Du provar igen, lite högre och starkare denna gången. ”Hallå...! Någon där!?” Ett svagt ljud hörs från några dörrar bort. Du rusar dit och knackar lätt. En knackning tillbaka gör att du fumlar upp nyckeln, tappar den på marken, tar upp den och siktar in dig mot låset. Nervöst och mycket skakande sätter du in nyckeln och vrider om. Med ett klick öppnas dörren och du frigör en av dina kamrater. Du ser in i cellen ocho ser att väggarna är täckta av blod och slem, där finns ett bor och en stol och vid huvudändan av sängen står en slags toalett. Ni båda hjälps åt att lokalisera de andra för att släppa ut dem. Fem minuter senare står ni alla samlade mitt i gången. Utmattningen är stor och ni är trötta, men väldigt glada över att se varandra igen. Någon säger att det känns som en evighet sedan ni sågs, någon tycker att det bara var nyss. Medan ni står där och pratar, hör ni ett ljud längre bort i korridoren...



tja... det var det. kommentarer någon?
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,944
Location
Uppsala
Re: Soloäventyr?

Jag tycker det hela låter vettigt och intressant. Men jag undrar över formatet.

Varför "du" och "din", som om det vände sig till spelaren direkt? Är det ett soloäventyr personen skall spela, eller ska SL sitta och läsa innantill?

Lite hand i hand med denna fråga kommer också en annan fundering:

Varför så mycket text? Är det inte lättare att bara beskriva händelserna generellt och kanske ge ett par tips på hur man kan använda sig av dem?

I övrigt verkar det intressant. Jag får lite "Cube" vibbar, med oigenkännligheten och de försvunna tidsperspektiven. Kan nog vara ett intressant isolationistiskt experiment, om inte annat. Under förutsättningen att det finns ett sådant begrepp som isolationism :gremwink:
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
9,271
Coolt. Jag tycker att du lyckats med det som är svårast- att ge äventyret själ (ehh...).

Den tydliga idén du har ger resten ett existensberättigande.

Mina invändningar- förutsatt att du inte tror att jag vill dig ont personligen- är som följer:

Det mörka rummet och bristen på ljus gör att ögonen har väldigt svårt att anpassa sig

Hur blir det om man skriver så här:
Du befinner dig i ett mörkt rum där du hopplöst famlar dig fram. Det stinker något fruktansvärt av (...) Sakta börjar dina ögon vänja sig och du kan så småningom skymta en dörr, vid vars kanter ett svagt ljusskimmer sipprar in.

Jag brukar alltid skriva sådana här beskrivningar som om jag gick in i rummet/borgen/tullen etc själv!
Vad är det första man lägger märke till? Lukten? Beskriv det isåfall först! Osv

När du skriver:
fastän du försöker värja dig ifrån det.
så läser man det som att man försöker värja sig. Då tänker man omedvetet: Kan jag värja mig? Jaså, men hur då? Jag tycker att det blir mäktigare om man INTE kan värja sig. Kanske så här:

Den fruktansvärda stanken går inte att undfly- den absorberas av hela dig. Till och med din mun och tunga börjar smaka ruttet och dött...

Nästa tips:
Blanda gärna sinnesuttryck!! De fungerar bra kumulativt, ljud, synintryck, smak, doft, känslor mm

...hör du hur några pratar på ett språk du inte förstår...
Det där är rätt direkt. Spelarna hajjar precis vad det är frågan om- "Ondingarna är överlägsna och jag är bara en liten skit..."
Det tar bort lite av det dramatiska förlopp som inträffar om spelarna åtminstone tror att de kan påverka sin situation...
Mitt förslag blir:
...hör du hur någon talar med gutturala läten/på ett främmande språk/med en bisarr accent...

Okej, här kommer något som jag tycker är viktigt:
Trots din utmattning så går ett sus av adrenalin igenom din kropp
Hur är det med adrenalin, kan det susa? Njae, jag tror att du menar- det går en våg av adrenalin, eller -adrenalinet strömmar genom din kropp... Eller?
Jag är oerhört känslig för sådana missar när jag är spelare.
Alltså din intention är ju utmärkt- personen befinner sig i ett riktigt, riktigt taskigt läge och så- poff! Nyckeln passar! Yes!! Nu borde man ju känna åtminstone hopp, eller hur? Då vill man höra rätt sorts substantiv kopplat till adrenalinet...

Tja, så där håller jag på när jag försöker skriva äventyr och annat. Kritiserar, ändrar, läser, funderar, kritiserar, ändrar... osv Oftast märker jag hur det blir bäst om man använder sitt vanliga, vardagliga språk! Men tag alltid chansen att redigera det du skriver, helst med någon annans hjälp.

Ta nu alla mina kommentarer med en nypa salt, det här var mina tankar och funderingar. Gillar du något som andra inte gillar- håll fast vid det! Det är det som är DU och det kan ingen annan efterlikna. Alltså ditt mest värdefulla trick.

Lycka till!
/Basenanji
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,150
Location
Tindalos
Been there, done that...

I vår älskade FSS kampanj dog rollperonerna en ohygglig död som inte ens rollspelade då vi var så trötta på kampanjen efter kanske 8 års spelande. Nu cirka ett år senare fortsatte vi kampanjen och då vaknade rollpersonerna upp igen som sina egna kloner 130 år senare. Det hela har blivit en bättre kampanj. Så visst. Fuska och spela vidare. Inget går upp emot att spela kära gamla rollpersoner igen.
 

Alearoth_UBBT

Veteran
Joined
4 Jul 2003
Messages
11
Location
Halmstad
Tjena,

Tack för dina åsikter. De går lite isär. Först med rummet och mörker. Fast detta är ju bara något ihopslängt. Som SL kan man ju ändra massor. Här är ju det första exemplet. Man säger att det är mörkt. Om RP väljer att resa sig upp, så kan man ju fortsätta på det och låta honom trava in i saker och trilla. Sitter han däremot kvar - som en liten fegis - så händer det ju inte så mycket.

Andra saken. Man kan ju försöka värja sig mot något. Och då kan man antingen lyckas eller inte lyckas. När jag försöker värja mig från något som luktar illa så lägger jag nästan alltid hela armen för näsan eller drar upp en wunderbaum eller något liknande. I detta fallet så känns armen över näsan mera rätt. Men för den sakens skull behöver man ju inte lyckas. Den otäcka odören kan ju tränga igenom...


Däremot tackar jag för anmärkningen av "ett sus genom kroppen". Jag märker nu att det är lite korkat skrivet och för att få ut maximal effekt så måste man skriva om...



man kanske skulle köra ett äventyr online. via msn. någon som är på?
 

Alearoth_UBBT

Veteran
Joined
4 Jul 2003
Messages
11
Location
Halmstad
Re: Soloäventyr?

tjabba

Angående formatet så är det så här:

Det var sex personer från början som alla dog i sista äventyret. (och de som inte dog av "naturliga" orsaker, lät jag avliva) Tanken här var ju att väcka dem in the afterlife så att säga :gremtongue:. Så detta jag har skrivit nu, är början på en introduktion jag hade tänkt köra med en spelare, medan de andra sitter jämte. Innan rollspelet börjar. På så sätt så har den enda spelaren mer eller mindre ensamrätt att påverka hur spelet ska bli tillslut.

Och varför så mycket text? Helt enkelt för att underlätta för SL. Att den som vill ska kunna använda äventyret rakt av om SL vill det, eller helt sonika använda det som en bakgrund. I vilket fall som helst så har man en gedigen bakgrund att stå på. Med massor av tips, tankar och idéer. (skillnaden på dessa tre är jag inte heeelt hundra på faktiskt :gremconfused:

som jag skrev i ett tidigare inlägg:

ett äventyr via msn nån kväll?
 
Top