Re: Kult: Expert
[color:blue]"För övrigt tycker jag en omskrivning av hela balans-systemet kan vara bra. Trots allt är det ju den mentala balansen som spelet handlar om. Att sjunka eller stiga i den. Att mer och mer dras in i vansinnet och hemligheterna. Efter 8 månaders aktivt spelande vill jag inte ha en grupp rollpersoner på +5. Då kan man lika gärna spela vilket Vampire som människor. och utan att möta vampyrer."
Jo, det där har jag också klurat på. Jag skulle egentligen vilja se ett system med, typ, en sfär, i vars mittpunkt man kunde anta att en "normal" människa skulle befinna sig. Ju mer tokig man blir, ju längre ut mot periferin sträcker man sig, men man kan rotera runt på sfären beroende på vilket sätt man håller på att bli galen. På så vis skulle inte positiv och negativ mental balans ta ut varandra, utan de skulle båda hjälpa till att driva dig bort från den mentala hälsan i sfärens mitt.
På så vis kunde också galenskap yttra sig på långt fler sätt än två. Det kunde finnas fler vägar till upplysning och det hela kunde bli mer mystiskt och komplext än blott en linje mellan polerna plus och minus.
</font color=blue>
Mycket trevlig ide! Att dölja det hela från rollpersonen tror jag hårt på. Då får man inte rollpersoner som är byggda för att de ska få "coola ockulta krafter" och därmed följande konstiga effekter, utan det ska bli något man spelar sig till.
Sedan är ju tanken att ha ett större "rum" av möjliga mentala tillstånd en bra tanke. Kanske kunde det vara värt att dra fram den gamla lag/kaos axeln i koordinatsystemet? Tänken med en sfär är bra, men kanske lite svår att representera.