Nekromanti KULT - status?

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: Kult: Expert

Det här låter ju hur bra som helst!! Någon som tagit sig en flukt på den senaste versionen och kan tala om vad den innehåller? Jag har svårt att tro att den kan mäta sig med den kommande Kult:Expert.

Cymew

Veteran
Re: Kult: Expert

[color:blue]"För övrigt tycker jag en omskrivning av hela balans-systemet kan vara bra. Trots allt är det ju den mentala balansen som spelet handlar om. Att sjunka eller stiga i den. Att mer och mer dras in i vansinnet och hemligheterna. Efter 8 månaders aktivt spelande vill jag inte ha en grupp rollpersoner på +5. Då kan man lika gärna spela vilket Vampire som människor. och utan att möta vampyrer."

Jo, det där har jag också klurat på. Jag skulle egentligen vilja se ett system med, typ, en sfär, i vars mittpunkt man kunde anta att en "normal" människa skulle befinna sig. Ju mer tokig man blir, ju längre ut mot periferin sträcker man sig, men man kan rotera runt på sfären beroende på vilket sätt man håller på att bli galen. På så vis skulle inte positiv och negativ mental balans ta ut varandra, utan de skulle båda hjälpa till att driva dig bort från den mentala hälsan i sfärens mitt.

På så vis kunde också galenskap yttra sig på långt fler sätt än två. Det kunde finnas fler vägar till upplysning och det hela kunde bli mer mystiskt och komplext än blott en linje mellan polerna plus och minus.
</font color=blue>

Mycket trevlig ide! Att dölja det hela från rollpersonen tror jag hårt på. Då får man inte rollpersoner som är byggda för att de ska få "coola ockulta krafter" och därmed följande konstiga effekter, utan det ska bli något man spelar sig till.

Sedan är ju tanken att ha ett större "rum" av möjliga mentala tillstånd en bra tanke. Kanske kunde det vara värt att dra fram den gamla lag/kaos axeln i koordinatsystemet? Tänken med en sfär är bra, men kanske lite svår att representera.

Rising

Vila i frid
Representera sfär

"Sedan är ju tanken att ha ett större "rum" av möjliga mentala tillstånd en bra tanke. Kanske kunde det vara värt att dra fram den gamla lag/kaos axeln i koordinatsystemet? Tänken med en sfär är bra, men kanske lite svår att representera."

Njaaa, jooo... Man kunde ha två variablar;

Vansinne (avståndet från mittpunkten) och Mentalt Tillstånd (ens vinkel. Man kunde ha tolv vinklar runt sfären (tolv är nämligen ett bra, ockult antal. Man kan utforma sfären som en zodiak om man vill snygga till sfären litet) vilket ger möjliga vinkelvärden på 30,60,90,120 osv.) Sedan är det bara att knappa in "Mentalt Tillstånd" + "sinus" + "multiplicerat med" + "Vansinne" så får man ut ens Mentala Balans, om man vill gå efter gamla systemet. Det skulle förstås också behövas hitta på några tokiga tillstånd åt "höger" och "vänster" i zodiaken också, men det är nog lätt.

Ööööh, blev inte allt jättekrångligt iom detta inlägg? *kliar sig i huvudet*

/Rising
behöver sova

Anders

Hero
Nytt Kult, Kult Expert, Kultmaterial... Ja tack!

Det verkar som att vi Kultdiggare har ungefär samma uppfattning om vad som skulle kunna göra spelet bättre. Allra helst skulle jag vilja se ett helt nytt Kult och i andra hand ett Kult Expert, men en hemsida med diverse användbara saker låter inte heller fel. Det gamla vanliga problemet med ont om tid verkar jag dock inte vara ensam om (och dessutom kan jag inget om hemsidor och har ganska lite praktisk erfarenhet av Kultspelande). Skulle någon dra igång ett seriöst projekt så anmäler jag mig i a f som moraliskt stöd, bollplank och korrekturläsare.
Dessutom utlovade jag igår på Rollspelsmakandeforumet en bamsekram till den som gör ett Kult 2 (upphovsrättsligt lagligt eller ej). Detta innan jag hade läst den här tråden, hoppas jag inte skrämmer bort någon... /images/icons/smile.gif

Arcana - som precis som alltid har dåligt samvete för att han aldrig gör något äventyr till Kult (som ska tvingas på den tyvärr måttligt entusiastiska omgivningen).

Nid

Veteran
Re: Nytt Kult, Kult Expert, Kultmaterial... Ja tack!

Kul att se att det verkar spelas fortfarande. Är det nån här som varit med och skapat någon av de officiella versionerna? Och varför las det ner, sålde det inte tillräckligt eller? För visst har det lagts ned, ingen har svarat på om det kommer nytt KULT-material på svenska ibland?

Krille

Super Moderator

"Och varför las det ner, sålde det inte tillräckligt eller?"

Den enskilt största orsaken till att det lades ner är nog att Target Games gick i konkurs och ombildades till Target Invest. Därefter kommer nog att skräckrollspel är en liten del av marknaden och Sverige är en liten marknad till att börja med, så Kult bar sig inte i Sverige. Däremot funkade det fint utomlands, där det kom en del nytt material fram till Targets kåkå.

Rising

Vila i frid

"Är det nån här som varit med och skapat någon av de officiella versionerna?"

Snacka med Magnus Seter. Jag har dålig koll på hur mycket av Kult han var inblandad i, men jag har för mig att han skrev introduktionsäventyret och en del annat klur i den andra utgåvan.

"För visst har det lagts ned, ingen har svarat på om det kommer nytt KULT-material på svenska ibland?"

Det kommer inte komma något Kultrelaterat på den svenska marknaden som inte utvecklats av de franska rättighetsinnehavarna i vart fall.

/Rising