Exempel...
Tjaa, jag kan ju berätta om äventyret jag klurar på just nu:
Det kommer bli ett helgrollspel: Jag träffar mina kompisar på fredagen, jag ger dem rollformulär som de får läsa och klura på lite till morgondagen. På lördag morgon börjar vi spela och sedan spelar vi oavbrutet fram till söndag kväll då alla åker hem till sig. Då ska äventyret vara avklarat.
"Äventyrarna" är fyra amerikanska konststuderande som ska spela in en artistisk dokumentärfilm om James Thornwell och Operation Third Chance. James Thornwell är en afroamerikansk soldat som 1961 anklagades för att ha stulit hemligstämplade dokument i frankrike och torterades genom att man gav honom LSD och utsatte honom för extrem stress och ständiga påhopp, samt nekade honom mat och vatten. Målet var "to extend [his shattered] state indefinitely," enligt ett dokument man grävt fram efteråt, "even to a permanent condition of insanity." I slutet på 70-talet stämde Thornwell staten på $10 millioner, varav han fick $650,000 till slut, 1980.
(Läs mer om fallet
här)
Nå, de unga konststuderande ämnar alltså intervjua Thornwell, idag 63 år gammal och bosatt i Marseille, i korta sessioner dagligen under en veckas tid, samtidigt som de själva utsätter sig för samma sorts tortyr som Thornwell drabbats av, fyrtio år tidigare. Thornwell vet inte om detta, och han blir nog så lagom glad när fyra skevhuvuden dyker upp hos honom helt bänga på syra... Om de inte kan uppföra sig och blir utkastade (det lär de bli någon gång framåt slutet på veckan) så sägs det finnas åtminstone nio andra som blivit utsatta för samma sak, enbart listade som "foreign nationals" vilka man inget vet något om. De kan rollpersonerna fortsätta forska om i så fall.
De har förstås inga ledtrådar och begriper inget om journalistik, men ledaren för projektet är en obotlig mytoman och kommer ljuga ihop någon historia för att hålla projektet igång så fort som det skiter sig.
Poängen är att genom självplågeri och droganvändning så kommer äventyrarna att gradvis föras in i Thornwells verkliga öde 1961. Han har förstås inte stulit några dokument, utan vad som i själva verket har hänt är att han (och de nio andra "foreign nationals") ansetts ha haft anmärkningsvärda mentala egenskaper. (När de haft mardrömmar har verkligheten omkring dem förändrats och orsakat massiv förstörelse) Operation "Third Chance" har egentligen handlat om hur man skall kunna kontrollera denna förmåga (med droger, stress och liknande) och använda som ett vapen (mot ryssarna). De nio franska testpersonerna har avlats fram av en tokig fransk kultist som också är inblandad i projektet som expertrådgivare. Han har legat med sin mor och låtit henne experimentera med droger och gifter under graviditeterna för att försöka föda ett barn som redan från födseln sluppit vara fängslad i illusionen. Det har förstås gått åt helsicke och de nio barnen är fullkomliga idioter allihopa. Alla utom en, den näst yngsta, som är the real deal, men som ingen bryr sig om eftersom hon fötts dövstum och är rätt tillbakadragen av sig.
Projektet är mycket farligt ur arkontsynpunkt och Kether har lyckats positionera en av sina liktorer i projektet som rapporterar om allt som sker och skall sabotera hela operationen så fort som de mentala förmågorna gör några stora framsteg. I själva verket är liktorn en viktig kugge i deras konspiration mot arkonterna. Han tycker i själva verket att människorna i projektet är som gjorda för att användas som vapen mot själva
arkonterna.
Nå, våra hjältar kommer alltså kontaktas av den unga dövstumma fransyskan (idag upplyst och en enstöring som försöker isolera Limbo från resten av illusionen) så fort som de börjar se igenom illusionen och leva sig in i Third Chance-projektet. Hon är särskilt intresserad av en av rollpersonerna; en töntig, harmynt kille som besitter samma mentala förmågor som henne själv och Thornwell.
Dessvärre skapar denna reva i verkligheten en hel del problem. Den gamle franske kultisten är idag död och plågas i ett purgatorium i inferno, men nu när hans dotter skapar dimensionsportar kors och tvärs utan att tänka sig för kan han fly och försöka avsluta sitt fyrtio år gamla projekt med hjälp av den talangfulle konststudentens mentala förmågor. Samtidigt blir Liktorn som övervakade Third Chance på sextiotalet upprörd när han inser att det börjar rotas upp igen. Han hade tur som inte blev avslöjad av Kether efter att Third Chance slutat i ett fiasko och den unga fransyskan blev upplyst. Den här gången tänker han inte ta några chanser utan ämna undanröja äventyrarna så att alla spår av Third Chance slutar i James Thornwell, en alldaglig gubbe som inte fattar något och som stämt den amerikanska staten på en sjuhelvetes massa dollars.
Detaljerna kring äventyret klurar jag på, men jag gillar upplägget. Inte minst eftersom äventyrarna lär få det rejält svårt att skilja på vanliga hallisar och de syner som de får av verkligheten genom illusionerna och de syner som den unga fransyskan förser dem med. Dessutom gillar jag att spelleda syratrippar.
Nå, vad tycker du? Påminner det om det sätt som du vill lira Kult på?
/Rising