Minimoni;n163340 said:
Stort OT men som sagt, tydligen har jag bott under en sten för jag har missat gamersgate helt.
Lång story short.
En snubbe postar ett bloginlägg 2014 där han påstor att hans exflickvän, en spelutvecklare som heter Zoey Quinn, varit otrogen med ett flertal personer. Snart började folk säga att hon hade sex med dessa för att de skulle ge bra recensioner av hennes spel. Hon mottog en hel del hot och en av hennes expojkvänner lade ut en så kallad hämdporr-video av henne på internet. Eftersom allmän-media inte rapporterade om det så ansåg Gamergate-folket att de censurerades.
Det visade sig senare att hon inte haft sex med med journalister för att få bra reviews.
Fram tills dess kallade de sig dock inte Gamergate, utan det var Alec Baldwin som myntade det uttrycket när han länkade en massa youtube videos som tog upp ämnet.
Ungefär samtidigt går Anita Sarkeesian ut och säger att hon också mottagit en hel del hot för de videos som hon gjort.
Eventuellt kom det dock fram att flera speljournalister har nära relationer till spelutvecklare, speciellt inom indierörelsen, stödjer deras spel via patreon, etc.
De två sidorna anser sig egentligen helt rättfärdigade.
Å ena sidan "gamergatersna" som tyckar att de pratar om etik inom gaming-journalism och å andra sidan motståndarna som anser att det handlar om misogynt revirtänkande.
Min egen kommentar på det hela är att det nog finns större bovar än enstaka journalister. Hela kåren av datorspelstidningar, såsom Kotaku, IGN och Gamespot är det väl ganska vida känt att de skriver bra reviews om du slänger bra pengar på dem. Varför det är så genomkorrupt inom datorspelsbranchen kan man ju undra, min gissning är att många av dem är a) väldigt unga b) saknar en riktigt journalistutbildning.
Vad det gäller gamergate är jag, efter att ha läst kommentarer, 99% säker på att det handlar om väldigt konservativa krafter på gräsrotsnivå som gör allt för att bli hörda och upprörda.