Nekromanti Kung Fu vs Getting Medieval

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Nu har jag funderat lite grann, läst lite gamla trådar, funderat lite mer och till slut beslutat mig för att ta och damma av ett gammalt kärt ämne. Nämligen vapenfärdigheter kontra stridskonster.

Vapenfärdigheter ses allmänt som outbildat bondesvingande, men hur förklarar man då att man kan bli så fruktat jäkla elit med högt fv i svärd?

Tag t ex allas vår favoritmachoman, Conan Barberaren. Otvivelaktigt bör mannen i fråga besitta färdigheten svärd, snarare än någon fjollig stidskonst då han blivit skicklig på ren erfarenhet, snarare än träning. Likväl bör han ju faktiskt ge den mest graciösa turina fäktaren däng genom ren råstyrka, snabbhet och erfarenhet. Alltså... knappast bondesvingande. Snarare vill jag säga att Conan har format sitt "bondesvingande" till en pragmatisk stridskonst. Eller?

Hur ska man isåfall regeltekniskt kunna simulera en sådan utveckling?

/Joel
 

Kakan

Veteran
Joined
28 Jan 2003
Messages
159
Location
Lysekil
genom att inte göra skillnad på vapnefärdighet och stridskonst. istället kan alla göra allt, det är bara svårt och kräver högt FV innan man kan klara av det.. lågt FV = bondesvingande, högt FV = conansvingade/stridskonst.. det skulle naturligtvis kräva att de olika teknikerna arbetas om lite ganna, alla permanenta saker som "hugg" och "precisionsanfall" kan ju tas bort rakt av...
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,292
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Enkelt...

Jag skulle helt enkelt, som vi gjorde med Tienne, lägga passande stridskonsttekniker till vapenfärdigheten efterhand. Sedan blir det lite svårare, pga ren ovana, att använda andra vapen än de man är van vid, och fler tekniker tillkommer. Så är en ny stridskonst född. Så resonerade jag också med Första Snön, faktiskt.

- Ymir, ser inga problem med det förfarandet.
 

Lycan

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,211
Location
Malmö
Tål att tänkas på.

Hade jag spellett Eon idag, hade det inte funnits några färdighetsvärden i olika stridskonster. Istället hade man fått använda de gamla klassiska vapenfärdigheterna... Men dessutom haft möjligheten att lära sig enskilda tekniker, direkt stulna från de gamla stridskonsterna eller nya påhitt.

Teknikerna hade ju fått ta ganska lång tid att lära sig (då de ofta är tramsigt bra), och hade krävt olika höga värden i färdigheter (som gällande vapenfärdighet, akrobatik, slagsmål, etc) och/eller attribut.

Sedan hade man alltså fått använda alla tekniker man lärt sig, som formler ungefär. Vet inte om man skulle införa en övre gräns på hur många tekniker man högst kan ha.

Jag började utveckla dessa ideér för mer än ett år sedan. Sedan dess har det inte blivit något mer Eonande. Men nu är jag i spelledartagen igen, så jag borde få ändan ur vagnen och förfärdiga mitt lilla system. All hjälp är välkommen.

- Lycan
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: Tål att tänkas på.

Jag funderade på två olika lösningar; den första är att skippa stridskonstfärdigheten helt. Likså så skippas moment. Tekniker blir vapenspecifika i de fall de går (hugg, ripost, uppföljning etc) i de fall där det är lämpligt och, slås då det behövs, mot vapenfärdigheten i fråga. Tekniker som inte har direkt med vapenhantering slås mot annan lämplig färdighet eller egenskap (t ex Undvika för utmanövrering, PSY/VIL för tomhet etc).

Den andra är att efter en viss gräns (tex FV 15 eller 18) övergår vapenfärdigheten till en stridskonst, man kan mao inte höja en vapenfärdighet mer än til en viss gräns.

Exempel: Thurkel barbaren är en hejare på att svinga sin storyxa och har fv 15 i Yxa, specialiserat mot storyxa. Detta innebär att Thurkel inte kan bli bättre på färdigheten Yxa. Däremot får han automatiskt stridskonsten "Thurkels glada yxsvingande" till fv 15. Denna stridskonst innehåller dock enbart momentet Storyxa och möjligtvis tekniken Momentspecialisering: Storyxa, då Thurkel trots allt hade specialiserat Yxa mot storyxa. Vill thurkel bli bättre på att avliva folk med yxa (det vill han :gremwink:) kan han förbättra stridskonsten som vanligt med förbättringsslag, och genom att utveckla den enligt reglerna i Krigarens väg.

/Joel - regelteknisk?
 

Greymourn

Swordsman
Joined
28 Jan 2001
Messages
593
Location
I en stad i ett län etc.
"Vapenfärdigheter ses allmänt som outbildat bondesvingande, men hur förklarar man då att man kan bli så fruktat jäkla elit med högt fv i svärd?"

Förstår egentligen inte problemet... Du kommer ju inte kunna bli bättre än någon med ens den enklaste stridskonst (möjligen vid inköps till fälle i något extremfall)... Om något skall ändras på så är det väl snarar så att de gamla vapenfärdigetrna skall bort och "alla" som har vapenträning har någon form av stridskonst (typ drill)... De som inte haft någon träning, inget FV har därmed grund och logiskt nog kan de heller inte använda några tekniker... Men jag kan ju ha missat någon regel...
 

Lycan

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,211
Location
Malmö
Re: Tål att tänkas på.

"(...) den första är att skippa stridskonstfärdigheten helt. Likså så skippas moment. Tekniker blir vapenspecifika i de fall de går (hugg, ripost, uppföljning etc) i de fall där det är lämpligt och, slås då det behövs, mot vapenfärdigheten i fråga. Tekniker som inte har direkt med vapenhantering slås mot annan lämplig färdighet eller egenskap (t ex Undvika för utmanövrering, PSY/VIL för tomhet etc)."

Exakt så vill jag ha det. Hur många tekniker kan man lära sig, och vad baseras gränsen på i sådana fall?

- Lycan
 

Fred

Veteran
Joined
17 Sep 2002
Messages
50
Location
Kunsbacka
Re: Tål att tänkas på.

Låter som ett vettigt förslag tycker jag..
Jag vet inte riktigt om du tänkte på det men jag anser att man skall kunna börja lära sig tekniker även om man inte har nått den här gränsen, dock bara själv om man kommit över 18 som i de befintliga stridskonstreglerna..
Sen anser jag också att man skulle kunna räkna de vanliga vapenfärdigheterna som stridskonster utan tekniker med själva vapenfärdigheten som moment.. Vilket skulle göra det hela mycket enkelt att börja utveckla en stridskonst utifrån vapenfärdigheten.
När vi ändå pratar stridskonster vill jag även nämna att jag anser att det som står i Krigarens väg om att det inte går att skapa en helt egen stridskonst från början är lite konstigt och själv har jag slopat denna regel..
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: Tål att tänkas på.

Exakt så vill jag ha det. Hur många tekniker kan man lära sig, och vad baseras gränsen på i sådana fall?
Tja, hur många tekniker man kan lära sig beror väl helt enkelt på hur mycket tid man har. Med tanke på att en stor del av teknikerna blir vapenspecifika blir det väldigt många extra tekniker att lära sig om man vill kunna alla.

Man skulle också kunna förse teknikerna med restriktioner och krav på förkunskaper. Tekniken "Dödande anfall" kan tex kräva att man kan "hugg" och "benbrytning" kräva "kross". Dessutom kan man kräva att man nått en viss fv nivå innan man lär sig dem. Tekniker som just "Hugg" kräver ju att man har en viss kontroll över vapnet.

Kruxet med förslag nummer är att man inte kan vara världselit med kortsvärd utan att vara det med kraggsvärd och muhadinsabel också. En ide vore att kombinera de två förslagen så att alla specifika vapen blir separata färdigheter efter en viss nivå (15/18). Frågan är då om man ska kunna specialisera sig innan man nått den nivån?

/Joel
 

Lycan

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,211
Location
Malmö
Re: Tål att tänkas på.

"Tja, hur många tekniker man kan lära sig beror väl helt enkelt på hur mycket tid man har. Med tanke på att en stor del av teknikerna blir vapenspecifika blir det väldigt många extra tekniker att lära sig om man vill kunna alla."

Jo, exakt. Min poäng var dock att man blir ganska... vad säger man... överjävligt sataniskt ohemulskt dunderbra... då man behärskar för många av de riktiga mördarteknikerna alltså.

Ett system för inlärningstid för stridstekniker eller ett övre maximum baserat på typ PSY hade kanske varit fungerande lösningar.

"Man skulle också kunna förse teknikerna med restriktioner och krav på förkunskaper. Tekniken "Dödande anfall" kan tex kräva att man kan "hugg" och "benbrytning" kräva "kross". Dessutom kan man kräva att man nått en viss fv nivå innan man lär sig dem. Tekniker som just "Hugg" kräver ju att man har en viss kontroll över vapnet."

Mycket bra idé. Borde konstruera teknikträd...

"Kruxet med förslag nummer är att man inte kan vara världselit med kortsvärd utan att vara det med kraggsvärd och muhadinsabel också. En ide vore att kombinera de två förslagen så att alla specifika vapen blir separata färdigheter efter en viss nivå (15/18). Frågan är då om man ska kunna specialisera sig innan man nått den nivån?"

Det här har hela tiden varit ett litet problem för mig. Jag körde med att svärd var en 'grundfärdighet' som man kunde dela upp i mindre färdigheter (alltså specifika vapenfärdigheter som stridssvärd eller kortsvärd). Hur det fungerade rent regeltekniskt vet jag inte, jag skrev bara "Svärd: 14" som en färdighet, och "Carwelan: 18" som en annan färdighet. I bakhuvudet hade jag dock någon tanke på att ens specialiserade värde inte skulle få överstyga grundvärde x 1.3 eller något sådant...

- Lycan
 

xienwu

Veteran
Joined
3 May 2003
Messages
3
Re: Tål att tänkas på.

Kruxet med förslag nummer är att man inte kan vara världselit med kortsvärd utan att vara det med kraggsvärd och muhadinsabel också. En ide vore att kombinera de två förslagen så att alla specifika vapen blir separata färdigheter efter en viss nivå (15/18). Frågan är då om man ska kunna specialisera sig innan man nått den nivån?

En annan, simpel lösning vore ju helt enkelt att man bara kan använda teknikerna med de vapen man har momentspecialisering i.
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: Tål att tänkas på.

Nja... den biten har jag redan tänkt på. Man gör teknikerna vapenspecifika. Dvs, du måste ha tekniken för varje vapen, t ex Hugg: Kraggsvärd, Hugg: Stridssvärd etc.

/Joel
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: Tål att tänkas på.

Jo, exakt. Min poäng var dock att man blir ganska... vad säger man... överjävligt sataniskt ohemulskt dunderbra... då man behärskar för många av de riktiga mördarteknikerna alltså.

Ett system för inlärningstid för stridstekniker eller ett övre maximum baserat på typ PSY hade kanske varit fungerande lösningar.
Jag tror snarare att man bör sätta krav på att lära sig teknikerna, förutom då förslaget med teknikträd. Tex Hoppteknik kan kräva på både hoppa/akrobatik 14, Rör 15, samt vapenfärdigheten till fv 16.

Så att man faktiskt kan skaffa alla tekniker och bli ohemulskt bra, men att det kräver höga fv i många andra färdigheter, samt höga grundegenskaper. Fysisk form är ju ett måste för att bli våldsmästare.

Jag har funderat på tekniken två vapen och hur man skulle hantera den. En ide vore att hantera den som i DoD4. Alltså att den är specifik för varje vapenkombination, tex Två vapen: Stridssvärd+kortsvärd etc.

Mycket bra idé. Borde konstruera teknikträd...
Mjo... jag har i viss mån snott iden från Feats i d20 systemet (där det är en lovande ide som konstruktörerna med glädje kört i botten).

Det här har hela tiden varit ett litet problem för mig. Jag körde med att svärd var en 'grundfärdighet' som man kunde dela upp i mindre färdigheter (alltså specifika vapenfärdigheter som stridssvärd eller kortsvärd). Hur det fungerade rent regeltekniskt vet jag inte, jag skrev bara "Svärd: 14" som en färdighet, och "Carwelan: 18" som en annan färdighet. I bakhuvudet hade jag dock någon tanke på att ens specialiserade värde inte skulle få överstyga grundvärde x 1.3 eller något sådant...
Intressant tanke. Ska fundera vidare på det.

/Joel
 
Joined
29 Jul 2001
Messages
814
Location
Stockholm.
Vill börja med att säga hur trevligt det är med en regeltråd om ett intressant ämne som många intelligenta saker sagts i. Nog med fjäsk.

Att lära in tekniker till specifika vapen (skippa stridskonster) är en idé, men ska man ha olika Fv i olika svärd också? För i så fall så har man ju en massa olika färdigheter som är precis som stridskonster. Det allra lättaste vore att skippa alla tekniker, hela kapitlet. Det vill vi dock inte göra. Stridskonster är kul.
Jag förespråkar några modifikationer.
När man når FV 18 kan man börja lägga in tekniker, enligt reglerna i KV. Man får en stridskonst med alla de vapen man har specialiseringar i, om de är tillräckligt lika varandra. Man får någon teknik gratis, om det är ett svärd så får man Utspel. Är det en yxa så får man väl Hugg. (för att det är kul!). Ska då direkt säga att jag anser Hugg/Kross/Stick vara tidig inlärning av hur man utnyttjar kraft och moment i sitt anfall, vilket är det man får plus för med hög FV, vilket leder till att de inte får plus för hög FV i början, de har redan lärt sig det som andra inser då. De börjar alltså få plus vid 20 istället.

Det om hur man får en stridskonst.

Nu om stridskonster. Lite kommentarer till tekniker:
Bedövande slag. Klart att man måste sikta på träffområde (delområde?) med den här!
Benbrytning. Självklart så måste man göra en extraskada för att få göra en extraskada.
Bärsärk. Borde inte vara en teknik, utan något man är. Vissa kanske kan arbeta in ett sätt att gå bärsärk, men för tirakerna är det inte en teknik, det är natur.
Dödande anfall. Har ni tänkt på att den här tekniken är som mest effektiv när man träffar dåligt? Vid en extraskada dubblar den chansen att ha av något, men vid 3 extraskador ger den bara en tredjedels bonus. Lösningen är förstås att sänka värdet man slår emot med 2. (nej, inte 3, den är tillräckligt bra som den är). Allt detta gäller förstås benbrytning också, man sänker värdet man slår emot med 2.
Fällning. Om man har greppat sin motståndare med båda händerna kan man följa bokens instruktioner. Annars blir det ob4T6 för fällaren och ob3T6 för försvararen. Man får använda (Sty+Tål)/2!
Hoppteknik. Att få bonus för effekten är dumt. Dels för att poängen med svårighetsnivåer och olika många tärningar försvinner, men också för att skadan kan bli absurd. Lägg till +ob1T6 extra bara.
Hugg kommenterade jag tidigare.
Målpunkter. Kräver egentligen en egen träfftabell (för vem träffar nacken när de sliter strupen av folk?). Jag har skrivit en.
Srämma/Hota. Är inget slag så, utan man kan säga att man skräms så får motståndaren slå ett VIL-slag vars svårighet beror på hur elak hen tycker den hotande är. (tex en Trukh bryr sig inte alls om att vapenmästar-calle ser elak ut).
Snabb Återhämtning. Eftersom återhämtningen av en rad utmattning är ändrad till 5 rundor oavsett så gör den här att det går på 3 rundor.
Stridsvråla. VINIT till FV? Dummaste jag hört. Motståndaren får en tärning svårare, om han inte är väldigt van. Man får dubbel utmattning så länge man stridsvrålar.
Utmanövrering. Om man har fler än två motståndare bli slaget mot varje individ en tärning svårare.
Precisionsanfall. Jag tar det i en egen förklaring nedan.

Egna ändringar.
Slagserier. Man tränar in vissa mönster att slåss efter. De som tränar drill med svärd får ofta lära sig två hugg de alla ska utföra i formation. Vapenmästare lär sig sätt att slå igenom en gard med kombinationsanfall.
Regeln: En slagserie består av 2-4 anfall, specifierade till styrka och riktning. Det första motanfallet kommer efter att hela slagserien är färdig. (om man bara gör anfall som vanligt kommer motanfallet efter första attacken). En kraftfull serie får max vara 2 anfall, en normal 3 och en snabb 4 anfall. Efter slutförd slagserie så blottar man sig, om man inte har tekniken minska blotta. Man blottar alltid samma bestämda område. En slagserie är en teknik som kostar 1/1/1. Minska blotta kostar 2/1/1.
En blotta? Vad gör den? En blotta är inte lättare att träffa (för det skulle bli för enkelt) utan det är en tärning svårare att försvara sig om man får ett anfall riktat mot sin blotta. Precisionsanfall gör att man inte får en tärning svårare för att träffa det blottade träffområdet. Detta är allt precisionsanfall gör. Inget lättare vid vanliga anfall. (den var alldeles för bra, nu är den ett sätt att kunna ta fördel när motståndaren är klumpig). Om man har precisionsanfall får man rikta ett motanfall mot blotta, annars får man bara sikta Högt/lågt/mellan som vanligt.
När blottar man sig mera? Varje gång man fumlar visar man en blotta. När den andre avvaktar öppning och vinner så visar man en blotta. (det är alltså inte en tärning lättare att slå någon med avvakta, de får svårare att försvara sig).

Det var det mesta. Har lite fler saker, men vet inte om det har här i tråden att göra. Jaja. Så här kan man lösa stridskonster om man vill.
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Oj, både beröm och sunda insikter... Man tackar.

Idéerna med slagserier och blottor var intressant, jag ska se om jag kan göra något av dem.

/Joel
 
Top