Vill börja med att säga hur trevligt det är med en regeltråd om ett intressant ämne som många intelligenta saker sagts i. Nog med fjäsk.
Att lära in tekniker till specifika vapen (skippa stridskonster) är en idé, men ska man ha olika Fv i olika svärd också? För i så fall så har man ju en massa olika färdigheter som är precis som stridskonster. Det allra lättaste vore att skippa alla tekniker, hela kapitlet. Det vill vi dock inte göra. Stridskonster är kul.
Jag förespråkar några modifikationer.
När man når FV 18 kan man börja lägga in tekniker, enligt reglerna i KV. Man får en stridskonst med alla de vapen man har specialiseringar i, om de är tillräckligt lika varandra. Man får någon teknik gratis, om det är ett svärd så får man Utspel. Är det en yxa så får man väl Hugg. (för att det är kul!). Ska då direkt säga att jag anser Hugg/Kross/Stick vara tidig inlärning av hur man utnyttjar kraft och moment i sitt anfall, vilket är det man får plus för med hög FV, vilket leder till att de inte får plus för hög FV i början, de har redan lärt sig det som andra inser då. De börjar alltså få plus vid 20 istället.
Det om hur man får en stridskonst.
Nu om stridskonster. Lite kommentarer till tekniker:
Bedövande slag. Klart att man måste sikta på träffområde (delområde?) med den här!
Benbrytning. Självklart så måste man göra en extraskada för att få göra en extraskada.
Bärsärk. Borde inte vara en teknik, utan något man är. Vissa kanske kan arbeta in ett sätt att gå bärsärk, men för tirakerna är det inte en teknik, det är natur.
Dödande anfall. Har ni tänkt på att den här tekniken är som mest effektiv när man träffar dåligt? Vid en extraskada dubblar den chansen att ha av något, men vid 3 extraskador ger den bara en tredjedels bonus. Lösningen är förstås att sänka värdet man slår emot med 2. (nej, inte 3, den är tillräckligt bra som den är). Allt detta gäller förstås benbrytning också, man sänker värdet man slår emot med 2.
Fällning. Om man har greppat sin motståndare med båda händerna kan man följa bokens instruktioner. Annars blir det ob4T6 för fällaren och ob3T6 för försvararen. Man får använda (Sty+Tål)/2!
Hoppteknik. Att få bonus för effekten är dumt. Dels för att poängen med svårighetsnivåer och olika många tärningar försvinner, men också för att skadan kan bli absurd. Lägg till +ob1T6 extra bara.
Hugg kommenterade jag tidigare.
Målpunkter. Kräver egentligen en egen träfftabell (för vem träffar nacken när de sliter strupen av folk?). Jag har skrivit en.
Srämma/Hota. Är inget slag så, utan man kan säga att man skräms så får motståndaren slå ett VIL-slag vars svårighet beror på hur elak hen tycker den hotande är. (tex en Trukh bryr sig inte alls om att vapenmästar-calle ser elak ut).
Snabb Återhämtning. Eftersom återhämtningen av en rad utmattning är ändrad till 5 rundor oavsett så gör den här att det går på 3 rundor.
Stridsvråla. VINIT till FV? Dummaste jag hört. Motståndaren får en tärning svårare, om han inte är väldigt van. Man får dubbel utmattning så länge man stridsvrålar.
Utmanövrering. Om man har fler än två motståndare bli slaget mot varje individ en tärning svårare.
Precisionsanfall. Jag tar det i en egen förklaring nedan.
Egna ändringar.
Slagserier. Man tränar in vissa mönster att slåss efter. De som tränar drill med svärd får ofta lära sig två hugg de alla ska utföra i formation. Vapenmästare lär sig sätt att slå igenom en gard med kombinationsanfall.
Regeln: En slagserie består av 2-4 anfall, specifierade till styrka och riktning. Det första motanfallet kommer efter att hela slagserien är färdig. (om man bara gör anfall som vanligt kommer motanfallet efter första attacken). En kraftfull serie får max vara 2 anfall, en normal 3 och en snabb 4 anfall. Efter slutförd slagserie så blottar man sig, om man inte har tekniken minska blotta. Man blottar alltid samma bestämda område. En slagserie är en teknik som kostar 1/1/1. Minska blotta kostar 2/1/1.
En blotta? Vad gör den? En blotta är inte lättare att träffa (för det skulle bli för enkelt) utan det är en tärning svårare att försvara sig om man får ett anfall riktat mot sin blotta. Precisionsanfall gör att man inte får en tärning svårare för att träffa det blottade träffområdet. Detta är allt precisionsanfall gör. Inget lättare vid vanliga anfall. (den var alldeles för bra, nu är den ett sätt att kunna ta fördel när motståndaren är klumpig). Om man har precisionsanfall får man rikta ett motanfall mot blotta, annars får man bara sikta Högt/lågt/mellan som vanligt.
När blottar man sig mera? Varje gång man fumlar visar man en blotta. När den andre avvaktar öppning och vinner så visar man en blotta. (det är alltså inte en tärning lättare att slå någon med avvakta, de får svårare att försvara sig).
Det var det mesta. Har lite fler saker, men vet inte om det har här i tråden att göra. Jaja. Så här kan man lösa stridskonster om man vill.