TL;DR
Om inte Basenanji har en väldigt bra förklaring till sina första uttalanden om hur han skulle kunna outa en ulvclaim på siarrollen, så vill jag hävda att han är den falske siaren.
BASENANJI
Sammanfattning: Han inleder sin siarproklamation med att han faktiskt har information som kan avslöja en eventuell siarclaimande ulv. Det här blir man ju nyfiken på. Vad är det du menade här Basenanji?
Sedan fortsätter han partiet med vid flera tillfällen gardera sig för att det kan finnas alibiroller och eventuellt en till falsk/naiv siare. Det här är något som börjar ta fart först en bit in i partiet, så jag vet inte om det kanske är någon sorts tvekan som börjar manifestera sig? Inlägget efter att Khan outat sig som siare är, givetvis, också intressant. Jag hade liksom förväntat mig en starkare reaktion. Särskilt med tanke på att Khan är så försiktig. Istället så blir det... lite svagt och mellanmjölkigt. Diplomatiskt till och med när Basenanji sträcker ut handen till Khan och föreslår att fokus kanske ska ligga på nån annan än dem.
TOTALPOÄNG: - 1.6 +- 2p
1.
"Jag gissar på 6 bybor, 2 ulvar. Förmodligen väktare och siare, förra spelet Haunted House hade ytterligare några specialroller, i det här spelet vill jag tro att det blir färre roller än senast."
- Inget som direkt talar för eller mot. Något som möjligen stöder hans siaroutning som sann är att han bedömer att vi har knappt om tid. Att outa sig som något ger ju information och information tidigt KAN vara bra för byn. +0.5p
2. Undviker att svara på Halo77:s fråga i inlägg #9 och drar istället ut på en tangent om hur han spelar varulvsspel generellt.
Gör detta igen i inlägg #12 efter att Halo77 påpekat hans fint. - 0.5p
3. Vänder på kappan i inlägg #16 och outar sig som siare. Skriver också följande:
"I min roll-info har jag fått ett särskilt namn som ska förklara min roll." Vad är detta för namn undrar man ju då?
Han antar också att väktaren har ett liknande alias som Basenanji. Samma fråga här, vad kan detta vara då? +1 eller -1
4. Han smickar BDG i inlägg #18, men jag skulle bedöma det som en ren basenanjism och inte något ulvigt. Han är sån helt enkelt.
5. Motiverar sin outning i inlägg #28 med att det minskar ytorna för ulvarna.
I samma inlägg så skriver han att han har extrainfo om sin roll som kan visa vem som är den rätta siaren. Här blir det väldigt spännande med anledning av rådande läge! +1 eller -1
6. Gillar mina resonemang i inlägg #103. Jag har ju fram tills nu egentligen inte misstänkt Basenanji så jag tror att det mesta jag skrivit talar till hans favör. -0.5p
I samma inlägg deklarerar han att Xyas inte är intressant att rösta på och vänder sig mer mot Khan m a a BDG:s analys.
7. Inlägg #114:
"Jag kan bekräfta att Halo9000s outning stämmer med min. Halo brödsmulade snyggt och jag försökte rädda honom, men hann tydligen inte. (Eller gjorde det dåligt). Min roll heter "Master of Spies".
I inlägget efter så blir Basenanji nyfiken på vad det står i Vimes PM.
8. Inlägg #117:
"Så här, vi ska ju verkligen ta med i beräkningen att ulvarna kan ha fått alibi-roller. I så fall kan det vara därför ulv-Vimes trycker hårt på vad som står i våra roll-PM. En viktig aspekt, tycker jag, är att spelet förmodligen är över på kort tid. Vi har inte så många chanser att knipa ulvar med andra ord. Powerrollerna är med andra ord inte lika användbara som i spel med flera deltagare."
Tycker att det här egentligen bara stöder vad han tidigare sagt. Han vacklar inte så att säga.
9. Inlägg #142. Skriver här åter om att ulvarna kan ha fått alibiroller. Är detta måhända en taktik för att eventuellt parera ett sådant scenario som vi har nu? Lägger också en passus kring sin egen roll i detta inlägg och flaggar för att den ju kan vara falsk/naiv siare också. Vet inte riktigt varför jag känner så, men får lite vibes av att han håller på att kratta för att kunna försvara sig mot eventuella andra claims. Kanske. -0.3p
10. Inlägg #155.
"Jag vill nog att alla resonerar kring det här med Masters of... Kan det tex vara ett sått att hitta den ulv som inte har fått någon titel? Varför väcker inte det mer intresse hos andra att rollerna har någon sorts namn kopplade till ev funktion?"
En förvisso rimlig undran, men med bakgrund av hur han försökt skapa sig manöverutrymme genom vagheter och förbehåll skulle detta också kunna vara ett sådant. -0.3p
11: Inlägg #160. Vill få Vimes att förklara vad fluffkategorin i PM:et har för betydelse i spelet. Nu har jag gett Basenanji så mycket minuspoäng för sånt här redan, men jag, ni fattar vad jag tänker nu.
12. Inlägg #188. Basenanji förklarar de två tänkbara alternativen för det här scenariot. Vill också påminna om att han var först, och utan press. Sen föreslår han lite för Khan att
"borde inte den här situationen egentligen innebära att vi tittar på någon annan än dig, mig och Halo?"
Jag tycker att hela det här inlägget är svagt. Men samtidigt kanske inte på det där ulviga sättet. Nu kanske jag sett massor av troll i skogen längs det här resan när det kommer till de frön Basenanji tycks så i sina inlägg - men om så varit fallet - varför använder han dem inte? Jag hade gärna gett honom mer minus för det här inlägget men ovanstående mitigerar det lite och han får... eh... -0.5p!
KHAN
Sammanfattning: Finns egentligen bara tre intressanta inlägg från Khan där jag tycker att samtliga bygger upp mot siarclaimen.
Eller det verkar iaf finnas med i tankarna på något vis. I det första inlägget (av vikt) så säger Khan att han inte är riktigt säker på Basenanji. Men det kommer liksom inget mer i det här inlägget. Och egentligen inte så mycket mer än en röst på Basenanji i inlägget efter. Visst kan man vara försiktig och så, men lite mer framfot kan man väl visa om man vet att man är den rätta siaren? Finishen på det här är väldigt rolig. Khan outar sin roll, och behåller förvisso sin röst, men det är ju inget vidare driv på Basenanji ens nu.
TOTALPOÄNG: 0p
1. Khan öppnar i inlägg #14 med att ursäkta sig och sen säga... ingenting.
2. Fortsätter i inlägg #49 med att säga... ingenting.
3. Och så händer det! I inlägg #137 gör Khan entré på riktigt. Här skriver han:
"Är vi säkra på att Basse är vad han säger? Jag har sett folk bluffa om roller tidigt för att bygga alibi. Halo väntade åtminstone en bit innan han outade sig. Men jag är inte helt hundra på honom heller."
Det här är initialt väldigt spännande, men han fortsätter sedan med att skriva lite om sin bristfälliga bild kring Vimes. Varför kommer här inget pressure mot Basenanji? Är det för att hålla sig dold? Tycker ändå att om man är siare så kan man kosta på sig att vara lite aggresiv mot posörer. -1.0p
4. Khan klurar lite i inlägg #175 kring vem som är ulv och vem som är lamm. Han varnar lite för att Larsson ulvar sig. Pratar lite om Vimes aggressivitet. Avslutar sedan med att vela lite mellan en röst på Larssone eller på Basenanji.
Lägger den sedan på Basenanji utan vidare motivation.
Här (kl 20:49) tycker jag att man kan se att Khan antingen redan bestämt sig för att outa sig som siare eller att han planerat för att fejka det. Min magkänsla säger det förra. +1.0p
5. Och så kommer outningen som siare i inlägg #183 (kl 21:48). Finns väl inte mycket att säga mer än att misstänksamheten mot Basenanji nästan är komiskt blygsam.