Jag sitter och filar lite på vad man lite cyniskt skulle kunna kalla en "day 1 DLC" till Kutulu: en gratis-PDF med frivilliga regler och annat som inte kom med i boken men som kan vara lite kul att ha.
En av de grejerna är anpassning till modern tid; det finns ju en del skrivet till 1990-talet och jag tänker att det nog kan finnas skäl att spela Kutulu även på 2010-talet. Hittills har jag funderat mestadels kring passiva egenskaper och expertiser.
Kutulus passiva egenskaper är ju de sociala "nycklar" som ger en rollperson tillträde till sammanhang och platser som andra inte kommer åt - hemliga möten, förbjudna arkiv, that sort of thing. I vanliga Kutulu, som ju är fokuserat på 1920- och 30-talets england, är de passiva egenskaperna Kredit, Övertala, Börd och Anseende. Dessa är då ämnade att "simulera" den tiden och platsens värderingar.
I modern tid fungerar, tänker jag, saker och ting delvis annorlunda. Just nu funderar jag på att ha Rikedom, Berömmelse, Kontakter och Övertala. Det gör att framför allt vikten av att tillhöra rätt familj minskar, medan "kontaktnät" tar dess plats.
Expertiserna är trestegsgraderade kunskapsområden som används för att avgöra hur djup och detaljerad information får ur de ledtrådar de stöter på. Här tänker jag att de flesta områden visserligen uppdaterats men på det hela taget fungerar ungefär likadant som då. Det enda riktigt nya område jag kom på var "Dator- och nätverksteknik" som handlar specifikt om datorers hård- och mjukvara (inte t.ex. udda ockulta databaser, det hamnar under ockultism). Å andra sidan är jag ganska hemmablind som datorlärare och allmän nörd - finns det något annat helt nytt kunskapsområde som uppstått de senaste c:a 90-100 åren?
Jag har också gjort en lista med exempel på hur den informationsteknologiska revolutionen kan ha påverkat de redan existerande expertisområdena:
Det jag gärna vill ha hjälp med är:
En av de grejerna är anpassning till modern tid; det finns ju en del skrivet till 1990-talet och jag tänker att det nog kan finnas skäl att spela Kutulu även på 2010-talet. Hittills har jag funderat mestadels kring passiva egenskaper och expertiser.
Kutulus passiva egenskaper är ju de sociala "nycklar" som ger en rollperson tillträde till sammanhang och platser som andra inte kommer åt - hemliga möten, förbjudna arkiv, that sort of thing. I vanliga Kutulu, som ju är fokuserat på 1920- och 30-talets england, är de passiva egenskaperna Kredit, Övertala, Börd och Anseende. Dessa är då ämnade att "simulera" den tiden och platsens värderingar.
I modern tid fungerar, tänker jag, saker och ting delvis annorlunda. Just nu funderar jag på att ha Rikedom, Berömmelse, Kontakter och Övertala. Det gör att framför allt vikten av att tillhöra rätt familj minskar, medan "kontaktnät" tar dess plats.
Expertiserna är trestegsgraderade kunskapsområden som används för att avgöra hur djup och detaljerad information får ur de ledtrådar de stöter på. Här tänker jag att de flesta områden visserligen uppdaterats men på det hela taget fungerar ungefär likadant som då. Det enda riktigt nya område jag kom på var "Dator- och nätverksteknik" som handlar specifikt om datorers hård- och mjukvara (inte t.ex. udda ockulta databaser, det hamnar under ockultism). Å andra sidan är jag ganska hemmablind som datorlärare och allmän nörd - finns det något annat helt nytt kunskapsområde som uppstått de senaste c:a 90-100 åren?
Jag har också gjort en lista med exempel på hur den informationsteknologiska revolutionen kan ha påverkat de redan existerande expertisområdena:
- Antropologi och etnologi: Internetsubkulturer, (världspolitik?)
- Historia och arkeologi: Modern historia inkl. dator- och IT-historia.
- Bibliotek och arkiv: Digitala arkiv, informationssökning
- Ekonomi och juridik: Digital upphovsrätt, bitcoin, digitala banköverföringar och spår
- Konst och hantverk: TV-serier och film, anime, reklam, youtube.
- Kriminalteknik: Databaser, identifiera potentiella lagringsmedia, hantera digitala bevis
- Medicin: Ergonomi, transhumanism med folk som opererar in RFID, etc
- Mekanik: Datorstyrda industrirobotar, 3d-skrivare
- Naturvetenskap: Datormodellering...?
- Ockultism: Kaosmagi, digitala ritualer
- Psykologi: Analysera beteendemönster på sociala medier
- Språk: h4xx0rslang? ("Memetisk programmering" om man vill vara lite pseudovetenskaplig?)
Det jag gärna vill ha hjälp med är:
- Ni som kan saker om ett eller flera ovanstående expertområden, vilka större utvecklingar har skett de senaste 90-100 åren som är intressanta att nämna i den här sortens sammanhang? Vad har jag missat?
- Som sagt: finns det något helt nytt expertisområde med rollspelsrelevans som inte är något av de ovanstående eller Dator- och nätverksteknik?
- Vad mer har förändrat förutsättningarna för lovecraftskt mysterielösande de senaste decennierna? Mobiltelefoner lär jag ju definitivt nämna, men vad mer?
- Min tanke om 1990-talet är att det i det här sammanhanget mest är 2010-talet fast med mer primitiv informationsteknologi, typ. Håller ni med?