Nu när texten till Kutulu i princip är färdig funderar jag på att bygga om hela systemet... Eller nä, jag bara skojjar: jag funderar på att tweaka tärningsmekaniken något, eftersom den ju faktiskt leder till en ofantlig massa oavgjorda slag.
Såhär ser systemet ut just nu: Parterna i konflikten har normalt 1-4 sexsidiga tärningar. Antalet tärningar man slår beror på vilket värde man har; värdet kommer från motsvarande färdigheter plus bonusar/avdrag.
Man lyckas på 4-6 och flest lyckade vinner.
Sannolikheterna ser då ut ungefär såhär:
Svårläst? Sorry. De feta siffrorna är sannolikheten att få oavgjort, så om du har 2 och motståndaren 3 så är sannolikheten 31.25% att det blir oavgjort.
Det är, som synes, rätt så höga procent. I de flesta fall handlar det om 23-37%. Det känns som rätt mycket.
Trots att Kutulu inte är ett strids- eller konfliktfokuserat spel så funderar jag på potentiella lösningar. Oavsett hur jag gör kommer det ju inte att kräva några större ingrepp i texten, så jag kan lika gärna sysselsätta mig med det här medan korrläsarna gör sitt och jag väntar på fler illustrationer. Jag layoutar nog ändå inte innan eller under sommaren, skulle jag tro.
Lösning #1: Om det blir avgjort, kolla vems värde (=antal tärningar) som var högst. Om det också är lika, så blir det oavgjort på riktigt.
Det här ger en tabell som ser ut såhär:
Antalet oavgjorda slag minskar betänkligt. Kostnaden för det blir att man i c:a 30% av fallen behöver göra en extra koll - dvs jämföra de inblandades värden. Det borde dock inte vara alltför svårt - man jämför ju bara antalet tärningar respektive person slagit, tänker jag.
Tankar? Åsikter?
(Nej, det här är inget revolutionerande eller nytt, huruvida det är det eller ej är inte den sorts tanke/åsikt jag fiskar efter...)
Såhär ser systemet ut just nu: Parterna i konflikten har normalt 1-4 sexsidiga tärningar. Antalet tärningar man slår beror på vilket värde man har; värdet kommer från motsvarande färdigheter plus bonusar/avdrag.
Man lyckas på 4-6 och flest lyckade vinner.
Sannolikheterna ser då ut ungefär såhär:
Motståndaren ? | ||||
Spelaren ? | 1 | 2 | 3 | 4 |
1 | 25% / 50% / 25% | 12.5% / 37.5% / 50% | 6.25% / 25% / 68.75% | 3.13% / 15.63% / 81.75% |
2 | 50% / 37.5% & 12.5% | 31.25% / 37.5% / 31.25% | 18.75% / 31.25% / 50% | 10.94% / 23.44% / 65.63% |
3 | 68.75% / 25% / 6.25% | 50% / 31.25% / 18.75% | 34.38% / 31.25% / 34.38% | 22.66% / 27.34% / 50% |
4 | 81.75 / 15.63% / 3.13% | 65.63% / 23.44% / 10.94% | 50% / 27.34% / 22.66% | 36.33% / 27.34% / 36.33% |
Svårläst? Sorry. De feta siffrorna är sannolikheten att få oavgjort, så om du har 2 och motståndaren 3 så är sannolikheten 31.25% att det blir oavgjort.
Det är, som synes, rätt så höga procent. I de flesta fall handlar det om 23-37%. Det känns som rätt mycket.
Trots att Kutulu inte är ett strids- eller konfliktfokuserat spel så funderar jag på potentiella lösningar. Oavsett hur jag gör kommer det ju inte att kräva några större ingrepp i texten, så jag kan lika gärna sysselsätta mig med det här medan korrläsarna gör sitt och jag väntar på fler illustrationer. Jag layoutar nog ändå inte innan eller under sommaren, skulle jag tro.
Lösning #1: Om det blir avgjort, kolla vems värde (=antal tärningar) som var högst. Om det också är lika, så blir det oavgjort på riktigt.
Det här ger en tabell som ser ut såhär:
Motståndaren ? | ||||
Spelaren ? | 1 | 2 | 3 | 4 |
1 | 25% / 50% / 25% | 12.5% / 0 / 87.5% | 6.25% / 0 / 93.75% | 3.13% / 0 / 97.38% |
2 | 80% / 0 / 12.5% | 31.25% / 37.5% / 31.25% | 18.75% / 0 / 81.25% | 10.94% / 0 / 89.06% |
3 | 93.75% / 0 / 6.25% | 81.25% / 0 / 18.75% | 34.38% / 31.25% / 34.38% | 22.66% / 0 / 77.34% |
4 | 97.38% / 0 / 3.13% | 89.06% / 0 / 10.94% | 77.34% / 0 / 22.66% | 36.33% / 27.34% / 36.33% |
Antalet oavgjorda slag minskar betänkligt. Kostnaden för det blir att man i c:a 30% av fallen behöver göra en extra koll - dvs jämföra de inblandades värden. Det borde dock inte vara alltför svårt - man jämför ju bara antalet tärningar respektive person slagit, tänker jag.
Tankar? Åsikter?
(Nej, det här är inget revolutionerande eller nytt, huruvida det är det eller ej är inte den sorts tanke/åsikt jag fiskar efter...)