Re: Objektiv kvalitet (annat spår)
Ganska många av de kriterier som gäller för t.ex. hantverk går att applicera även på kultur. Motsvarar verket förväntningarna? Har det lämplig hållbarhet? Hur många arbetstimmar är nedlagda i verket? Hur bedöms verket av professionella bedömare? Hur bedöms verket av andra utövare? Och så vidare.
Alltså, ingen av dom där egenskaperna är ju annat än statistiskt relaterade till vad vi normalt menar när vi säger att ett kulturellt verk är "bra". När jag säger att en film, en bok, ett musikstycke eller något annat är "bra", så menar jag ju att verket ger mig en personlig behållning. Kriterierna ovan kan användas för att förutsäga huruvida jag kommer att tycka att ett verk är "bra" eller inte, eftersom det föreligger en statistisk korrelation; ett verk där man lagt ned fler arbetstimmar tenderar att upplevas som "bra" av mig, ett verk som flera andra bedömare upplevt som "bra" tenderar att upplevas som bra av mig osv. Notera dock att det har att göra med statistiska samband, inte ofelbara logiska implikationer; det kan mycket väl finnas två verk, A och B, sådana att fler arbetstimmar lagts ned på A, men jag tycker att B är "bättre". Därför är inte "antal nedlagda arbetstimmar" ett mått på kvalitet i den vardagliga bemärkelsen, bara en siffra som kan användas för att med någon viss säkerhet förutsäga vilken kvalitet verket kommer att tillskrivas av mig (eller någon annan).
Undantaget från ovanstående resonemang är "motsvarar verket förväntningarna", men i det fallet har jag en annan kritik, nämligen att huruvida ett verk "motsvarar förväntningarna" är en precis lika subjektiv bedömning som huruvida ett verk är "bra" (återigen i den vardagliga bemärkelsen), och alltså har vi inte vunnit en enda gnutta objektivitet.
Den springande punkten är att både hantverk och kultur har ett syfte, och verkets kvalitet kan i båda fallen bedömas som "kapacitet att uppfylla detta syfte". Ett hantverks syfte är att användas till något visst specifikt ändamål. En hammares syfte är till exempel att slå in spikar. Ju bättre en hammare är på att slå in spikar, desto bättre är hammaren. En hammare är mer eller mindre lika bra på att slå in spikar oavsett vem som håller i den, och därför är dess kvalitet oberoende av den enskilda bedömaren: hammaren har en objektiv kvalitet. Ett kulturellt verks syfte är dock att avnjutas av kulturkonsumenter. Ju bättre verket är på att skänka bedömaren denna njutning, desto bättre är verket — men olika bedömare kräver olika stimuli, och därför så kommer bedömningen att skilja sig mellan olika bedömare, och kvalitetsbegreppet blir — per definition — subjektivt.
/Dnalor