Här får du lite fakta.....
Oj! Så pga en felskrivning(det var kanske 5 år sedan jag läsde neurofysiologi) så tror du att jag automatiskt har fel. Jag citerar från boken Principles of Neural Science av Eric Kandel, James Schwartz och Thomas Jessel från de amerikanska organisationerna och universiteten Center for Neurobiology and Behavior, College of Physicians & Surgeons of Colombia University och THe Howard Huges Medical Institute, alla framstående i deras fält.
I löpande text: "Experimental masculinisation of the brain can be induced by exposure to such functionally diverse hormones as testotsterone, androstenedione, estradiol...."
Där har man alltså gjort experiment på råttor och dylikt och fått fram cerebrala skillnader mellan råttor som har givits exempelvis testoron. Lite senare står en rubrik till en spalt;
Sexually Differentiated Brains Have Different Physiological Properties and Behavioral Tendencies
Bland annat diskuteras ett experiment hos apor;
Finally, events during the critical period result in strong sex differences in the nonreproductive behavioral reportoires of prepubertal juveniles....Genetic female rhesus monkeys exposed to androgen during the crictical period show more rough-and-rumble play, more agressive encounters with normal males and less maternal behaviors than normal females."
Några till rubriker;
"Perinatal Hormones Also Determine the Degree to Which Sex-Linked Behaviors Are Expressed By Normal Males and Females"
Vidare går skillnaden ner till neuronnivå;
" Sexual Diffrentiation is Reflected in the Structure of Certain Neurons"
Vidare under den rubriken;
Sexually dimorphic areas have also been identified in the preoptic areas of gerbils, ferrets, guinea pigs, hamsters, mice, hynenas and humans.
Viadre kan det här studeras tom i provrör i laboratoriemiljö, ty nästa stycke börjar med rubriken:
The Cellular Mechanisms Involved in the Development of Sex Differences in the Brain Can Be Studied in Vitro
Arbetet som har styrkt detta har utförts av Dominique Toran-Allerand, som studerade skivor av hypothalamus från nyfödda musar underlängre perioder i cellodlingar. Hon utsatte hälften av proven för testosteron eller estrialdol(ett naturligt deriavtav testotosteron som uppstår som en nedbrydtningsprodukt i hjärnan) och kunde då påvisa en massiv ökning av antalet axon och dendriter i de prov som utsatts för testosteron eller estriadol.
Jag påstod även att detta påverkade hjärnhalvornas dominans,
det styrks även av en annan rubrik;
Human Cerebral Asymmetry is Dimorphic
(dvs, kan utvecklas åt bägge hållen beroende på hur den manipuleras under kritiska perinatala perioder.)
lite senare står;
...the degree of cerebral asymmetry differs in adult females and males. James Inglis and James Stuart Lawson discovered that in male neurological patients there is a strong association between the side of the brain that has been injured and the type of cognitive deficits observed: Verbal functions are disorderes by left-hemisphere lesions, and nonverbal functions by right hemisphere lesions. In female patients, this assocation is much weaker, suggesting that the adult female brain is functionally less asymmetrical than the male brain
Dvs, inte bara funktionalanatomin är olika vilket är väl känt(dvs att den cerebrala asymmetrin är större hos män) men även det praktiska användandet av hjärnan är olika hos könen, med kvinnorna varandes dom med den mindre asymmetrin i användandet av hjärnhalvorna.
Som ett axplock av papper som styrker den här standardkunskapen nämner jag( och jag tar gamla refernser för det här är som sagt standardkunskap och inget man längre aktivt forskar på i vissa fall);
Whalen, R.E., and Edwards, D.A 1967. Hormonal Determinants of the Development of masculine and feminine behavior in male and female rats. Anat. Rec. 157:173-180.
Raisman, G, & Field, P.M. 1971. Sexual dimorphism in thein the preoptic area of the rat. Science 173:731-733
Inglis, J. & Lawson, J.S. 1981; Sex differences in the effects of unilateral brain damage on intelligence. Science 212:693-695
Det finns ca 43 andra referenser i form av olika papper, som jag kan ge dig om du så önskar.
Så, där har vi bevisat den saken. Om inte du nu väljer att förkasta en vetenskap med tusentals forskare.....det här inegt man debatterar om; könen är olika rent cerebralt, detta pga av olika morfologiska omständigheter knutna till bla testosteron.
MVH
Caen/ Även Sunelf Wizard vid namn Tevanu i D&D.