Nekromanti Kvinnliga rollspelare

Anders

Hero
Re: nej, nej...

"Problemet kan väl vara att de flesta spelkonstruktörer idag är erfarna gamla spelrävar som hållit på i så många år att de helt glömt bort hur det var att vara nybörjare."

Anledningen visas kanske något i den här undersökningen också. De allra flesta kommer i kontakt med rollspel via andra rollspelare och lär sig spela den vägen. Det är få som bara köper/får ett spel utan att ha koll på det och börjar dra ihop folk. Marknaden för rena nybörjarspel är därför inte så stor. Sen är det väl också så att de gamla rävarna inte är så intresserade av att lägga energi på något som de inte spelar själva, framförallt med tanke på att det inte direkt är någon särskilt lönande verksamhet att ge ut rollspel, däremot sannolikt rätt slitigt. Själv hade jag gärna sett att det funnits något bra nybörjarspel på marknaden (har i o f s rätt dålig koll på hur lämpat DoDv6 är) som man kunde ge i julklapp, fördelsedagspresent eller dylikt till yngre kusiner m fl. Att göra ett eget nybörjarspel och trycka ut på skrivaren därhemma är antagligen inte någon helt bra lösning, eftersom jag tror att yngre/nybörjare blir klart mer intresserade av något med snygga bilder, färg m m, något som ser profesionellt ut helt enkelt. Är det "bara" något som kusinen kladdat ihop tycker de inte att det känns som ett "riktigt" spel kan jag tänka mig.

Arcana

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Re: nej, nej...

"Är det "bara" något som kusinen kladdat ihop tycker de inte att det känns som ett "riktigt" spel kan jag tänka mig."

När jag kladdade ihop ett spel var jag dock tillräckligt manipulativ för att få mina kusiner att gilla det /images/icons/smile.gif. Jag såg det som det enda vettiga alternativet, eftersom de ville ha klassisk fantasy (Gondica uteslutet) och något enkelt (Eon uteslutet). Och jag kan ju inte låta deras första kontakt med rollspel bli något som innehåller levels...

Umi Ryozaki

Veteran
På frågan vilka, så kan jag säga att jag tillhör det rollspelsunderreprenseteade könet.

Dock är jag lite lätt vriden och gillar alla Grabb-saker när det gäller film, spel och rollspel. (Streetfighter, Final Fantasy, Terror på Elm street, DoD, Shadowrun, Sailor Moon./images/icons/shy.gif)

I alla fall så tror jag att jag vet varför flickor (kvinnor, honor eller motsvarande) inte spelar så mycket rollspel.

Har ni tänkt på att de flesta tjejer är bra i skolan, kan bero på att de lever i studieböcker, eller sina pojkvänners armar. Detta lämnar lite tid till rollspel, om inte pojkvännen spelar.

Alternativt någon annan fritidssyssla.
Men det blir mer och mer, rollspel sprids mycket via vänner och syskon, och en del grabbar vill ha rollspel som en "pojk-leksak" fram tills typ Högstadiet/Gymnasiet nånstans. Och då har vi tjejjer så mycket annat för oss.

Sen har vi ju de som går estet-linjen pågymnasiet, framförallt de som går teater, de slinker lätt in på att börja lajva, och sedan över till rollspel. Andra läser böcker, helt enkelt är det att komma i kontakt med "Fantasy" som är gränssteget tror jag. (Ingen av mina humanist klasskamrater läste fantasy, bara tråkiga nutidsnoveller)

Är man sedan en Tom-Girl som mig så får man vara med och leka =P

Sodivra

Champion
Grabbigt med Final Fantasy?

Spelen eller filmen då? Hmmm, har aldrig sett dom som grabbiga direkt.. Iofs så är det dröser med fajter, och det brukar ju räknas som grabbigt.. Men det är väl ändå inte därför man spelar dom, eller vad säger ni? /images/icons/smile.gif (Kolla min Tv-spelstråd på Rollspel-forumet.)

Krille

Super Moderator
Grabbigt?

"Dock är jag lite lätt vriden och gillar alla Grabb-saker när det gäller film, spel och rollspel. ([snippeti Sailor Moon.)"

Hmmm... Sailor Moon har jag dock aldrig uppfattat som grabbigt. Tvärtom, faktiskt.

Rosen

Myrmidon
Re: Grabbigt? (OT)

Hmmm... Sailor Moon har jag dock aldrig uppfattat som grabbigt. Tvärtom, faktiskt.

Möjligen att titta på hentai-bilder, men det är väl ungefär det enda. Fast det finns ju så mycket tjejer som dreglar över yaoi också...
Som rollspelare ses man som nördig, som moonie* ses man som fjollig; alla subkulturer har sina små troll att bära.

--
Åke

* Det heter faktiskt så. Alla likheter med Sun Myung Moons ökända 'Unification Church' är purely coincidental.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Re: berätta gärna mera!

Själva systemet är inte så märkvärdigt. Färdigheterna funkar enligt samma princip som i DoD Samuraj, det vill säga att man köper ett färdighetsvärde på 1-20, som sedan multipliceras med 4, 5 eller 6 beroende på hur bra ens grundegenskap är. Ett system som jag gillar och som är bra i all sin enkelhet. Strider och liknande är mestadels stulna från BRP. Det mesta är baserat på vad jag gillade när jag var 10, alltså stora vapenlistor och många intressanta monster och spelbara raser. Dessutom har jag lagt till lite valfria regler, om de senare känner för att vara "seriösa". jag har skrivit in kortfattade beskrivnignar för att de om de vill ska kunna spela i perioder motsvaradne 5000 f. Kr. till 1700 e. Kr. Det är dock inte det Stora Regelsystemet, med geniala och enkla regler för allt (det sitter jag fortfarande och filar på).

Intressant är att de senare skaffade DoD 6, men tyckte att mitt system var betydligt bättre...

Troberg

Sinister eater
<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Har ni tänkt på att de flesta tjejer är bra i skolan, kan bero på att de lever i studieböcker, eller sina pojkvänners armar. Detta lämnar lite tid till rollspel, om inte pojkvännen spelar.

<hr></blockquote>

Jag tror inte riktigt det resonemanget håller.

Dels så är de killar som spelar ofta inte direkt i den studiesvaga kategorin. Detta gäller dessutom bara de som fortfarande är i skolåldern.

Dels så borde väl killar vara ungefär lika upptagna av hånglandet som tjejer? (Detta naturligtvis under förutsättning att man exkluderar lesbiska förhållanden, vilket jag utifrån ordvalet "pojkvän" antar är din mening.)

Å andra sidan så kan man ju tolka det som att tjejer överlag föredrar de korkade killarna (vilket i så fall gör att en annan stackars singel i alla fall kan känna sig smart...).

Eventuellt kan det också förklaras med att kvinnor och män har olika antal samtidiga förhållanden och det därför kan finnas någon effektivitetsvinst åt ena eller andra hållet. (Vill i sammanhanget bara påpeka att jag nyligen tackade nej till ett jobberbjudande med "bra lön, ett trevligt hus och några trevliga fruar"...)

Jag hade någon poäng någonstans, men den försvann medan jag skrev. Om någon lyckas lista ut den så går det bra att klargöra vad jag försökte mena.

Umi Ryozaki

Veteran
Observera att jag talar ur min egen gymnasie tid och uppväxt som exempel... Där var jag ensam tjej att spela rollspel, nu har på senaste 2 året (Sista året i skolan) träffat en annan tjej från en annan skola som absorberats till vårat "gäng".

Men annars är det så jag upplevt saken. Helt enkelt utan hypoteser eller filosofiska ideér, utan bara ett exempel./images/icons/wink.gif