Re: nej, nej...
"Problemet kan väl vara att de flesta spelkonstruktörer idag är erfarna gamla spelrävar som hållit på i så många år att de helt glömt bort hur det var att vara nybörjare."
Anledningen visas kanske något i den här undersökningen också. De allra flesta kommer i kontakt med rollspel via andra rollspelare och lär sig spela den vägen. Det är få som bara köper/får ett spel utan att ha koll på det och börjar dra ihop folk. Marknaden för rena nybörjarspel är därför inte så stor. Sen är det väl också så att de gamla rävarna inte är så intresserade av att lägga energi på något som de inte spelar själva, framförallt med tanke på att det inte direkt är någon särskilt lönande verksamhet att ge ut rollspel, däremot sannolikt rätt slitigt. Själv hade jag gärna sett att det funnits något bra nybörjarspel på marknaden (har i o f s rätt dålig koll på hur lämpat DoDv6 är) som man kunde ge i julklapp, fördelsedagspresent eller dylikt till yngre kusiner m fl. Att göra ett eget nybörjarspel och trycka ut på skrivaren därhemma är antagligen inte någon helt bra lösning, eftersom jag tror att yngre/nybörjare blir klart mer intresserade av något med snygga bilder, färg m m, något som ser profesionellt ut helt enkelt. Är det "bara" något som kusinen kladdat ihop tycker de inte att det känns som ett "riktigt" spel kan jag tänka mig.
Arcana
"Problemet kan väl vara att de flesta spelkonstruktörer idag är erfarna gamla spelrävar som hållit på i så många år att de helt glömt bort hur det var att vara nybörjare."
Anledningen visas kanske något i den här undersökningen också. De allra flesta kommer i kontakt med rollspel via andra rollspelare och lär sig spela den vägen. Det är få som bara köper/får ett spel utan att ha koll på det och börjar dra ihop folk. Marknaden för rena nybörjarspel är därför inte så stor. Sen är det väl också så att de gamla rävarna inte är så intresserade av att lägga energi på något som de inte spelar själva, framförallt med tanke på att det inte direkt är någon särskilt lönande verksamhet att ge ut rollspel, däremot sannolikt rätt slitigt. Själv hade jag gärna sett att det funnits något bra nybörjarspel på marknaden (har i o f s rätt dålig koll på hur lämpat DoDv6 är) som man kunde ge i julklapp, fördelsedagspresent eller dylikt till yngre kusiner m fl. Att göra ett eget nybörjarspel och trycka ut på skrivaren därhemma är antagligen inte någon helt bra lösning, eftersom jag tror att yngre/nybörjare blir klart mer intresserade av något med snygga bilder, färg m m, något som ser profesionellt ut helt enkelt. Är det "bara" något som kusinen kladdat ihop tycker de inte att det känns som ett "riktigt" spel kan jag tänka mig.
Arcana