nej, nej...
Jag har verkligen aldrig kallat Västmark för ett "bra" nybörjarspel, utan snarare det minst dåliga alternativet i dagsläget. (Det lär inte heller bli sämre som nybörjarspel i och med den nya versionen som dessutom kommer i tryckt utgåva med färgomslag.) Det finns helt enkelt inga vettiga nybörjarspel på svenska, tycker jag (som en gång i tiden tyckte att regelhäftet till 85-års utgåva av DoD var för trist för att ens orka läsa igenom det). Västmark är främst enkelt, men kräver samtigt en van spelledare. Men det är fortfarande bättre än konkurrenterna - om man nu kan tala om "konkurrens" i det här fallet.
Jag brukar faktiskt rekommendera Västmark till nybörjare, trots att det innebär att vi förlorar en potentiell affär. (Västmark är än så länge ett gratis-rollspel, medan vi säljer bland annat DoD6, Eon och Gondica.) Fast vi kanske inte ska gå in på mina åsikter i den fråga, eller?
Och vad gäller mitt ohämmade promotande av Västmark så beror det helt enkelt på att det råkar vara mitt favoritspel. (Alla verkar vi ha ett favoritspel.) På det viset är det väl lika "felfritt" i mina ögon som Eon-kultistens eller DoD-fantastens favortispel. (För att inte tala om D&D-spelarna.) Men det finns faktiskt gott om saker som jag själv skulle ändra på i spelet, men det gäller ju alla spel i så fall. (Det första jag brukar göra med ett nytt spel är att ändra i reglerna, nämligen.)
Det känns lite onödigt att behöva motivera varför man gillar det ena eller det andra. (Se D&D-forumet för en lång debatt i ämnet innan du ber mig göra just det.)
Slutligen så håller jag med i din tes om att det i hög grad är spelledaren som avgör hur spelarnas uppfattning av ett visst rollspel blir. I allra högsta grad, dessutom.
/Baldyr