Re: Gammal klassiker
"Skulle snarare säga tvärsom, att svenska kyrkan har mer med kristendom och religion att göra än de i USA."
- Hur menar du nu? Det är ju lite svårt att jämföra (kyrkmässigt) med USA, eftersom dom har alltifrån Baptister till CoS, ToS, Domedagssekter till Katoliker, Protestanter och Gnostiker. Vi har ju inte samma omfattning på kyrkor.
Och vad exakt är det att "ha mer mer kristendom och religion att göra"? Hur tror man mer eller mindre än någon annan (dvs. hur "mäter" man det?).
Det jag menade är att Kyrkan idag inte är speciellt populär i Sverige, man går mest av tradition, inte för att man tror på något speciellt.
I USA har de ju fler fanatiker än i något annat land (okej, överdrivet - men fler än i Sverige iaf) och om inte de är troende så begriper jag inte alls vad du menar.
Iofs är du nog mer insatt i Kyrkan (inte Svenska Kyrkan längre) än vad jag är, men från vad jag har hört om konfirmationsledare som kör porrfilmer och svär stup i ett till präster med ett förflutet som Hippie-junkies och som inte alls har några som helst skador..ska..skad..inte som helst några skador så ställer jag mig tveksam till hur mycket man ska associera kyrkan med religion. Det låter i mina öron mer som en ungdomsgård, eller ett ställe där man hänger än en plats dit man går för.. "spirituell vägledning" och bedjan.
"Däremot så har medelsvensson som betalar kyrkskatt enbart för att få gifta sig i kyrkan(får man kanske ändå, men för att det ska kännas bra) och för kunna följa traditioner som dop och konfirmation inte mycket med religion och kristendom att göra."
- Sant. Jag tycker det är taskigt faktiskt. Taskigt mot de som faktiskt tror alltså. Tror man inte för något ska man inte associera sig med det heller. När medelsvensson säger att "Jag är Kristen" menar han vanligtvis "jag betalar kyrkskatt", eller "jag är döpt och konfirmerad". I så fall kan man lika gärna vara utan.
"Är de som skriker högst de som tror mest. Är det inte snarare så att de som skriker högst är de som utnyttjar religionen för att kunna synas och höras. Allt för att bli känd."
- Ja, det är ju det jag undrar. Jag tror, personligen, att de flesta fanatiker faktiskt tror på sin sak, men att de går till exesser när det gäller att driva den.
Naturligtvis kan det inte förnekas att det är 'mode' med religioner också. Nyss var det "inne" att vara satanist. Nu är det "inne" att vara "kristen" (läs: delta i lägerverksamhet och andra roliga saker som man lika gärna skulle kunna gå med i scouterna för att göra).
//
MiDNiGHT. - som aldrig trott på en gud. som tror på individualismen. som läser om satanism och kristendom (mest angelologi) för att det är intressant ur ett samhällsperspektiv, då det format stora delar av det samhälle vi lever i.