PROMOTION LÄS HÅRT och Johan Egerkrans läser Warhammer

Dilandau

Myrmidon
Vi brukar inte ha gäster i LÄS HÅRT. Men i senaste avsnittet tog vi in Johan Egerkrans för att prata om den tidiga Warhammer Fantasy-romanen Drachenfels av Jack Yeovil.

Lyssna tex här:

Bifur

Veteran
Bra diskussion. Jag blev själv förvånad över hur pass bra Drachenfels var när jag ramlade över den för 4-5 år sedan (och även nivån på rätt många andra av Warhammer-romanerna från samma period som den förledde mig att läsa).

Dilandau

Myrmidon
Bra diskussion. Jag blev själv förvånad över hur pass bra Drachenfels var när jag ramlade över den för 4-5 år sedan (och även nivån på rätt många andra av Warhammer-romanerna från samma period som den förledde mig att läsa).
Jag skulle vilja påstå att den håller hög klass även utanför ”rollspelsroman”-genren. En bra bok på riktigt.

Bifur

Veteran
Jag skulle vilja påstå att den håller hög klass även utanför ”rollspelsroman”-genren. En bra bok på riktigt.
Jo helt klart. Bra fantasy helt enkelt.

Sen har jag nog inte tänkt på Warhammer-böckerna som rollspelsromaner, fast det är det ju så klart. Jag är inte så hemma i den kategorin, tror bara jag läst någon enstaka svensk i övrigt. Den där MUA-romanen som kom och så Fagers M0-verk Kaknäs sista band. Och så Granström så klart... jag är kanske lite bevandrad ändå :). Men det är väl som annan litteratur rimligen, det hänger på författaren. GW hade nog näsa för bra skrivartalang på den tiden. (Inte så att alla Warhammer-böcker jag läst är bra eller ens godkända, verkligen inte, men så pass många att jag varit beredd att ge mig på fler.)

Dilandau

Myrmidon
Sen har jag nog inte tänkt på Warhammer-böckerna som rollspelsromaner, fast det är det ju så klart.
En grej som slog mig är att det finns en grej med rollspelsromaner som skiljer sig ganska mycket från ”vanlig” genrelitteratur. Det förutsätts att läsaren redan är bekant med världen. Exempelvis: om något som kallas ”warp stone” nämns i en vanlig fantasyroman är oddsen att läsaren förr eller senare kommer få mer info om vad det är. I en rollspelsroman är oddsen att det aldrig kommer förklaras, eftersom läsaren redan antas veta vad det är.

Theo

Hero
Det här missade jag när det begav sig, men har lyssnat nu. Kul!

Om valet av bok var så blint som Egerkrans låter påskina så hade ni verkligen tur. Drachenfels är vad jag vet en av mycket få Warhammer-böcker som är bra på riktigt (t o m Newmans/Yeovils andra Warhammer-böcker ska enligt uppgift vara svagare även om de absolut inte är dåliga - har inte läst dem dock så det är en andrahandsuppgift).

Helt rätt observerat också att den tidiga Warhammer-fiktionen inte var fullt så inskränkt och fascistisk som den blev sen i spåren av att allt skulle 40K-iseras - den tidiga settingen var mycket intressantare IMO. Även om Newman för all del lirade väldigt fritt t o m med settingen anno 1989.

Dilandau

Myrmidon
Det här missade jag när det begav sig, men har lyssnat nu. Kul!

Om valet av bok var så blint som Egerkrans låter påskina så hade ni verkligen tur. Drachenfels är vad jag vet en av mycket få Warhammer-böcker som är bra på riktigt (t o m Newmans/Yeovils andra Warhammer-böcker ska enligt uppgift vara svagare även om de absolut inte är dåliga - har inte läst dem dock så det är en andrahandsuppgift).
Egerkrans är ju en wh-entusiast, så han hade säkert snappat upp att Drachenfels hade ett bra rykte.

Dilandau

Myrmidon
Helt rätt observerat också att den tidiga Warhammer-fiktionen inte var fullt så inskränkt och fascistisk som den blev sen i spåren av att allt skulle 40K-iseras - den tidiga settingen var mycket intressantare IMO. Även om Newman för all del lirade väldigt fritt t o m med settingen anno 1989.
Det här är intressant tycker jag. Finns det några andra rollspelsvärldar som genomgått så stora tematiska förändringar? Alla dnd-settings har ju tex samma vibe, oavsett vilken version man kikar på.

Nässe

Myrmidon
Någon som vet var man kan få tag i Drachenfels i fysisk form? Aldrig hört talas om men låter ju spännande!

Theo

Hero
Jag har emellertid hört - obekräftade - rykten om att nyare utgåvor är "uppdaterade" här och var för att, inte stämma med nutida Warhammer-fiktion (det är nog kört) men skära sig mindre iögonenfallande med den. Om det är sant så vill man definitivt ha en originalupplaga.

Theo

Hero
Det här är intressant tycker jag. Finns det några andra rollspelsvärldar som genomgått så stora tematiska förändringar? Alla dnd-settings har ju tex samma vibe, oavsett vilken version man kikar på.
Warhammer är lite speciellt eftersom settingen först utvecklades mer i och med rollspelet (de tidiga utgåvorna av Warhammer Fantasy Battle hade en väldigt skissartad setting), men när GW insåg att rollspelet inte sålde så mycket figurer så slutade de supporta det i början på 90-talet. Därefter gick figurspelet sin egen väg och senare licensutgåvor av rollspelet har varit tvungna att anpassa sig efter den.

4:e och 5:e utgåvorna av WFB började synbarligen rikta sig till yngre spelare än tidigare och fick en påtagligt mer heroisk ton (3:e utgåvan, som var samtida med första utgåvan av WFRP, har fortfarande mycket av det som kallats "the pathetic aesthetic"). 6:e utgåvan och framåt behöll den höga nivån på hur ballt allting skulle vara men blev också _mycket_ mer grimdark än tidigare. Allt pekar på att det här har att göra med att det var Warhammer 40K som sålde bäst så GW började göra Warhammer Fantasy mer och mer likt 40K. (En bedrövligt trist utveckling om någon frågar mig.)

2:a utgåvan av WFRP var samtida med WFB 6E och tog efter i stämning, liksom vad jag förstått 3:e med WFB 8.

WFRPs fjärde och senaste utgåva har haft tydliga ambitioner att gå tillbaka till rötterna med 1E men också att försöka harmonisera olika tolkningar av världen med varandra. I början hade de fördelen av att GW just skrotat världen själva och därför kunde förväntas vara lite mindre petiga med vad man gjorde med den, men det har ju ändrats sedan dess.

(Ursäkta föreläsningen om du redan har koll på det här. Jag tycker själv det här är en märklig och fascinerande historia.)

Vad gäller andra spelvärldar som ändrat känsla vet jag inte riktigt. Jag har dålig koll men kunde tänka mig att D&D-världar som hängt med länge borde ha ändrats en del med tanke på hur olik den spelstil som odlas av 5E är gammal-D&Ds.

Badmojo

Old’s cool
Dessutom var väl den första utgåvan illustrerad?

Äventyret med samma namn var dock dynga i form av en ADD-dunga av sämsta sort.

Beasts in Velvet var kanon också. Obegripligt att de inte släppte en modul med den plotten.

Badmojo

Old’s cool
vill minnas att novellen No gold in the Grey Mountains i Yeovils Silver Nails var riktigt bra också, och hängde ihop med Drachenfels.