Nekromanti Lägga ned föreningen, mer fria metoder?

solvebring

Superhero
Den som har tillgång till föreningsforumet kan se hur det står till med vår så kallade förening. Det går åt skogen, jag menar, ingen bryr sig - och det är inte så konstigt, vi är spridda i hela Sverige, har ingen aktiv verksamhet och folk har massor med andra saker att ta itu med; studier, jobb, resor, träffa människor irl osv.

Varför vi egentligen startade den här föreningen var för att stödja Rollspel.nu och för att vi skulle kunna hostas av Sverok utan att det verkade konstigt.

... Fast tja, vi kan ju skaffa hosting någon annanstans? Den här föreningen är ju mer än börda för oss som hittills engagerat oss än den är något annat eftersom ingen av oss egentligen verkar vilja syssla med detta...?

Min tanke är därför denna, så att folk ska slippa bry sig om ansvarstagande, en massa möten och skit, att föreningen läggs ned och att vi istället tar till något friare, som är helt bortom förhållningsorder, regler och ansvar. Typ en WRNU-fanclub eller något i den stilen där man är stödmedlem för 100:-/året eller 50:-/halvåret och får ett blått användarnamn - precis som sponsorchippet nu, fast mer uttalat (man är ju med i en fanclub :gremwink: ) vilka då kan dra ihop kompismöten när tusan de vill, typ att "fanclubben" "håller" i forumsölen osv. fast det egentligen bara är några polare på någon WRNU-orienterad ort som bestämmer möte.

Ja alltså, detta är bara ett löst förslag. Jag tror dock på att man ska försöka ordna hosting någon annanstans så att vi inte har några skyldigheter till Sverok, lägga ned föreningen och gå vidare med att vara lika fria och obundna och kravlösa som vanligt - där användare är användare och ingen är no less no more. Typ.

Vad säger föreningsfolket och redaktionen (de som ska föreställa idka samarbete) om det?

solvebring

Superhero
solvebring said:
Den som har tillgång till föreningsforumet kan se hur det står till med vår så kallade förening. Det går åt skogen, jag menar, ingen bryr sig - och det är inte så konstigt, vi är spridda i hela Sverige, har ingen aktiv verksamhet och folk har massor med andra saker att ta itu med; studier, jobb, resor, träffa människor irl osv.

Varför vi egentligen startade den här föreningen var för att stödja Rollspel.nu och för att vi skulle kunna hostas av Sverok utan att det verkade konstigt.

... Fast tja, vi kan ju skaffa hosting någon annanstans? Den här föreningen är ju mer än börda för oss som hittills engagerat oss än den är något annat eftersom ingen av oss egentligen verkar vilja syssla med detta...?

Min tanke är därför denna, så att folk ska slippa bry sig om ansvarstagande, en massa möten och skit, att föreningen läggs ned och att vi istället tar till något friare, som är helt bortom förhållningsorder, regler och ansvar. Typ en WRNU-fanclub eller något i den stilen där man är stödmedlem för 100:- och får ett blått användarnamn - precis som sponsorchippet nu fast mer uttalat (man är ju med i en fanclub :gremwink: ) vilka då kan dra ihop kompismöten när tusan de vill, typ att "fanclubben" "håller" i forumsölen osv. fast det egentligen bara är några polare på någon WRNU-orienterad ort som bestämmer möte.

Ja alltså, detta är bara ett löst förslag. Jag tror dock på att man ska försöka ordna hosting någon annanstans så att vi inte har några skyldigheter till Sverok, lägga ned föreningen och gå vidare med att vara lika fria och obundna och kravlösa som vanligt - där användare är användare och ingen är no less no more. Typ.

Vad säger föreningsfolket och redaktionen (de som ska föreställa idka samarbete) om det?
Kort sagt, sidan har klarat sig fint som en ideell sida driven av intresserade, helt utan vinstintresse, i över tio års tid. Varför göra det mer komplicerat än så? De som vill hitta på skoj kan hitta på skoj, och det utan att det ska till möten, papper och en massa bös för att göra det. France is Bacon behövde ingen föreningen för DanCon, ni som möts på BA's och tar en bärs behöver heller ingen föreningen...

Så länge som folk fortsätter att sponsra sidan då och då har vi råd att betala för domäner, hosting osv.
... Kort sagt tycker jag att föreningen numera bara känns onödig. Varför ha något extra att släpa på när detta extra inte innebär att man rör sig framåt och gör något?

I det här fallet säger erfarenheten att det är lättare att bara vara kompisgäng, no less no more, för att saker ska fungera och hända. Hittills har ingen tjänat ett dyft på den här föreningen.

Pilzefrau

hon/henne
Jag vet exakt ingenting om hur det kommer lösa sig med att bara ha sidan någon annanstans, men jag stödjer förslaget om det går att genomföra.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Sverok har, vad jag vet, inte ställt några krav på att vi måste ha en Sverokansluten förening för att ha hosting på deras sida. Jag har inga problem att betrakta det som att Sverok på riksnivå har som uppgift att främja spel och tycker att vi är en bre grej att lägga några megabyte och lite trafik på.

Vem är det som tycker att det skulle "verka konstigt"? Jag förstod aldrig riktigt det. Vem på Sverok var det som tog beslutet att låta wrnu ligga där? Finns det nån på Sverok att öppna för vidare diskussion med?

Om det är så att vi behöver en förening finns det vad jag vet inge egentliga krav på att vi faktiskt gör saker med den. Vi behöver inte göra något mer avancerat än att ha ett nästan innehållslöst årsmöte varje år, där vi bekräftar att vi faktiskt finns. Om det nu är så att vi rent formellt behöver en förening för att fixa hosting, men inte har ork eller energi att göra något mer.

Och det skulle vara helt OK för mig. Det kostar oss inget att ha en förening.

solvebring

Superhero
Vi måste dock ha verksamhet för att vara en giltig föreningen. Hittills har jag kört på halvfuling och lagt forumsrollspel under det, men det känns enligt mitt tycke inte särskilt ärligt att köra på det i längden, för även om föreningen på ett sätt ingår i sidan och sidan har forumsrollspel så är det ju inte riktigt sammanbundet. Samtidigt har vi inte fått/sökt bidrag och på så vis kostat pengar, så vi har inte utnyttjat något på det viset, men ändå...

Vad gäller förening och hosting är det förövrigt bara något jag hört, så jag vet inte säkert hur det ligger till med det, egentligen.

solvebring

Superhero
Vi måste dock ha verksamhet för att vara en giltig föreningen. Hittills har jag kört på halvfuling och lagt forumsrollspel under det
Jag vill därmed understryka, så att folk inte tror annat, att detta gjordes efter att föreningen skapades för att hålla den giltig/flytande under tiden mellan skapandet fram till planering av arrangemang och arrangemang. Problemet är dock det att den planeringen och de arren aldrig kom, och ser inte ut att komma. Som det är nu står föreningen stilla med en inaktiv styrelse och inaktiva medlemmar. Jag ser ingen nytta med att driva en död föreningen.

Jag anser därmed att den läggs ned och att stödet blir mer på kompisnivå eller att eldsjälar kliver fram och kan ta över styrelsen och driva föreningen vidare på ett seriöst sätt efter nästa årsmöte. Vi som sitter i styrelsen nu, i alla fall majoriteten av oss vad det verkar, är när det kommer till kritan inte intresserade eller lider av tidsbrist.

krank

solvebring said:
Jag ser ingen nytta med att driva en död föreningen.
Det gör jag, om det leder till att wrnu har ett förhållandevis oproblematiskt ställe att vara på. Dvs, om att driva en halvdöd förening är priset vi behöver betala för att få ligga hos Sverok, så tycker jag att det är ett ganska billigt pris.

Men det beror som sagt på Sveroks inställning till wrnu som sida, och vilka eventuella krav som ställs eller har ställts.

solvebring

Superhero
krank said:
solvebring said:
Jag ser ingen nytta med att driva en död föreningen.
Men det beror som sagt på Sveroks inställning till wrnu som sida, och vilka eventuella krav som ställs eller har ställts.
Tråkigt nog verkar ingen veta vem som kan besvara den frågan.

krank

solvebring said:
Ingen som uttalat sig hittills, iaf.

Forumet får utse någon (Dante, till exempel) som å wrnus vägnar får höra av sig till Sverok och försöka få raka besked. Ursprungligen var det ju Gardener som snackade in sig.

solvebring

Superhero
krank said:
solvebring said:
Ingen som uttalat sig hittills, iaf.

Forumet får utse någon (Dante, till exempel) som å wrnus vägnar får höra av sig till Sverok och försöka få raka besked. Ursprungligen var det ju Gardener som snackade in sig.
Jepp, om inte annat blir det nog lättare att avgöra vad som behöver göras med föreningen i det fallet. Behövs den inte så kan den lika gärna läggas ned. Behövs den så måste nytt folk med friska tag ta tag i saken och skaffa den en verksamhet så att den blir en giltig seriös föreningen som kan bemöta medlemmar korrekt och ge dem vad som förväntas av en Sverok-förening. Trots allt så kan vi inte har en Sverok-förbunden förening utan verksamhet, då är vi inte giltiga. Sedan så kan vi inte ha en förening där folk går med i hopp om verksamhet bara för att finna den passiv för att utnyttja drift åt sidan som föreningen stödjer men inte är förbunden till. Det blir knas.

!Paxen

Swashbuckler
Först och främst måste jag erkänna att jag ser mig mer som en stödmedlem till wrnu-föreningen. Om jag skulle vara tvungen att betala för att vara det så skulle jag göra det. Jag anser att ett forum som wrnu är värt att ha kvar, just för att det är så spritt med åldrar, politiska inriktningar och snopp-storlekar.

Om styrelsen alt. medlemmarna anser att det krävs mer aktivitet så ska jag försöka vara mer aktiv. Om styrelsen alt. medlemmar anser att det ska avvecklas, så får det bli så. Vilket som så kommer jag inte sluta sponsra wrnu.

Eksem

Champion
Repetikon och Forumöl är väl arrangemang? Eller räknas inte det? Hur som helst så leder ju communityt, om än inte föreningen, till en väldig massa spelande. Allt mitt rollspelande sedan typ 2004 kan jag tacka WRNU och Kontaktforumet för.

Vicotnik

Den onde
Staff member
!Paxen said:
Först och främst måste jag erkänna att jag ser mig mer som en stödmedlem till wrnu-föreningen. Om jag skulle vara tvungen att betala för att vara det så skulle jag göra det. Jag anser att ett forum som wrnu är värt att ha kvar, just för att det är så spritt med åldrar, politiska inriktningar och snopp-storlekar.

Om styrelsen alt. medlemmarna anser att det krävs mer aktivitet så ska jag försöka vara mer aktiv. Om styrelsen alt. medlemmar anser att det ska avvecklas, så får det bli så. Vilket som så kommer jag inte sluta sponsra wrnu.
Instämmer med !Paxen, även jag är med i föreningen för att stöta rollspel.nu då jag vill ha kvar sidan.

anth

Vetefan
Om vi får ligga på SVEROKs server utan att vara en förening har jag svårt att se ett syfte med föreningen.

Dessutom verkar det inte finnas någon som helst konsensus bland medlemmarna vad föreningen ska göra.

Vicotnik

Den onde
Staff member
En tanke som slog mig. Bland de som är aktiva här på forumet så kan jag tänka mig att en stor del av oss är med i andra sverok anslutna föreningar, skulle det då inte gå att göra så att dessa (friviligt så klart) föreningar går in med en liten del utav sina bidragspengar för att hålla siten flytande och då utan några som helst krav annat än att siten finns till för oss.

Jag kan nog anta att den förening jag till hör Omega, kan tänka sig att ställa upp med en liten del utav vårt bidrag för att hålla siten flyttande utan att begära något inflyttande över själva siten.

anth

Vetefan
Vicotnik said:
En tanke som slog mig.
För det första: vilka kostnader har WRNU idag?
För det andra: jag tror inte att det är något problem att få in bidrag direkt från forumiterna.

Kort sagt: det är ett jättebra initiativ att andra föreningar är med och stöttar WRNU ekonomiskt, men behövs det verkligen?

Vicotnik

Den onde
Staff member
anth said:
Vicotnik said:
En tanke som slog mig.
För det första: vilka kostnader har WRNU idag?
För det andra: jag tror inte att det är något problem att få in bidrag direkt från forumiterna.

Kort sagt: det är ett jättebra initiativ att andra föreningar är med och stöttar WRNU ekonomiskt, men behövs det verkligen?
Vet ej, det får nog någon bland redaktörerna svara på skulle jag tro.

Ymir

Liten kantbaron
Behövs den så måste nytt folk med friska tag ta tag i saken och skaffa den en verksamhet så att den blir en giltig seriös föreningen som kan bemöta medlemmar korrekt och ge dem vad som förväntas av en Sverok-förening.
Kan man inte bara fuska istället? Det är ju vad alla andra Sverok-föreningar gör? Jag tror inte på seriösa föreningar, jag tror på korruption, luftslott och oligarkier.