Nekromanti Lägga ned föreningen, mer fria metoder?

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Fast sedan igår INTE Baconfrasse som lämnat sin post.

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Då jag tycker det är en dum ide att lägga ner föreningen då det kan finnas fördelar att ha kvar den, så kan jag tänka mig att hjälpa till med det som behövs för att den ska leva kvar.

anth

Vetefan
France is Bacon said:
Fast sedan igår INTE Baconfrasse som lämnat sin post.
Eftersom det inte står något i WRNUs stadgar om styrelsens beslutsförhet kan i princip alla utom en hoppa av styrelsen och den är fortfarande beslutsför.
Den enda gång det blir problem är när HELA styrelsen ställer sina platser till förfogande - då måste man omedelbart utlysa extra årsmöte.

anth

Vetefan
Kan NÅGON (helst från redaktionen eller styrelsen) bekräfta att de tar tag i frågan att kontakta SVEROK och kolla om vi måste ha en förening för att få ligga på deras servrar?

Och framför allt: kolla med Gardener vem han kontaktade på SVEROK - eftersom jag inte tror att vi får något vettigt svar om vi bara kontaktar SVEROK och vem som helst där svarar. Vi bör alltså få tag på en person som är insatt i vårt fall.

solvebring

Superhero
Spider Jerusalem said:
Då jag tycker det är en dum ide att lägga ner föreningen då det kan finnas fördelar att ha kvar den, så kan jag tänka mig att hjälpa till med det som behövs för att den ska leva kvar.
Problemet är att den grundades och vilar på en längre rad löften av den typen utan att någon när det kommer till kritan faktiskt gör något på riktigt. Vi sitter mest och sneglar på varandra lite undvikande eftersom ingen har tid/ork/lust att ta tag i saken, ingen verkar förövrigt veta vad för saker vi ens ska ta tag i.

Ska föreningen kunna gå vidare behövs frivilliga till en ny styrelse, frivilliga som skriker: "Ye, sir! Motherfucker! Nu jävlar ska vi dansa schottis! Nu jävlar drar vi igång skutan!" och faktiskt gör det.

... Finns de personerna är föreningen räddad. Finns de inte tror jag att vi behöver lösa drift och stöd på lite friare sätt och gå back to basis med sidan och approachen kring den.

Alltså, först kommer det an på att se om det finns några som vill och benhårt lovar att de kommer att sköta föreningen. Kan sådana personer träda fram så kan vi lägga ned den här diskussionen direkt och planera inför nästa år då det obligatoriska årsmötet och överlämnandet kommer.

... I den sittande styrelsen är det inte många som vill sitta kvar, tror jag. Inte jag iaf, för jag har varken tid eller lust längre, och inte Francis... Och möjligen ingen annan, vad vet jag?

solvebring

Superhero
anth said:
Kan NÅGON (helst från redaktionen eller styrelsen) bekräfta att de tar tag i frågan att kontakta SVEROK och kolla om vi måste ha en förening för att få ligga på deras servrar?
Det verkar så ja, förbigående kring detta har Gardener svarat:
Det är Sveroks föreningshosting som används, så det står på wrnu-föreningen. Det kostar ingenting. Tidigare har vi fått gratis hosting av Dreamhack. Annars har det mest varit mina egna servrar som det legat på.
Så jag frågar mig, här som på föreningsforumet, om det finns folk som vill rädda föreningen och sidans hostingfråga? Finns det bara villiga till att bli nästa års styrelse och gå vidare med projektet så är ju allting lugnt, men om det inte finns några sådana människor så spelar ju föreningens existens ingen roll...

/solvebring som tror på nytt blod - att det egentligen är den stora frågan.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
solvebring said:
anth said:
Det är Sveroks föreningshosting som används, så det står på wrnu-föreningen. Det kostar ingenting. Tidigare har vi fått gratis hosting av Dreamhack. Annars har det mest varit mina egna servrar som det legat på.
Not good enough. Vi måste sluta anta saker. Klara besked är viktigt.

Någon i styrelsen, alternativt France is Bacon, bör maila Sverok och fråga om läget.

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Jag kan säga att jag tar mer än gärna på mig ansvaret om det är så, jag kommer att ha tid och lust att se till att WRNU går vidare.

Så ye, sir! Motherfucker! Nu jävlar ska vi dansa schottis! Nu jävlar drar vi igång skutan!

solvebring

Superhero
krank said:
solvebring said:
anth said:
Not good enough. Vi måste sluta anta saker. Klara besked är viktigt.

Någon i styrelsen, alternativt France is Bacon, bör maila Sverok och fråga om läget.
Styrelsen har dålig koll. France bör däremot förstå sig på alla driftuppgifter Gard lämnat, I guess...?

solvebring

Superhero
Spider Jerusalem said:
Jag kan säga att jag tar mer än gärna på mig ansvaret om det är så, jag kommer att ha tid och lust att se till att WRNU går vidare.

Så ye, sir! Motherfucker! Nu jävlar ska vi dansa schottis! Nu jävlar drar vi igång skutan!
Härligt! Då finns det iaf en som signar sig till den eventuella, nya styrelsen.

Förövrigt så är det klart att man alltid vill dra Rollspel.nu vidare, fast det finns andra sätt än just en föreningen om nu ingen kan eller vill bry sig. Det här med tid är trots allt alltid knepigt för oss alla.

Men tja, då har vi en "Sir-Motherfucker"-typ här alltså. =)

... Är du medlem i föreningen?

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
solvebring said:
Förövrigt så är det klart att man alltid vill dra Rollspel.nu vidare, fast det finns andra sätt än just en föreningen om nu ingen kan eller vill bry sig. Det här med tid är trots allt alltid knepigt för oss alla.
Såklart att det finns det men det är ganska trevligt anser jag om vi skulle kunna dra igång andra sker som en förening, Repetikon är ett bra exempel på det.

solvebring

Superhero
Sammanfattning

Om man sammanfattar det som sägs i den här tråden och i föreningenforumet så vill de flesta att föreningen ska fortsätta, att vi ska ha kvar den och att den är bästa alternativet för stöd och drift.

Yes sir!

Det behövs dock nytt folk för det eftersom den sittande styrelsen är trött och oengagerad. Och en ny styrelse ska som bekant väljas varje nytt år vid det obligatoriska årsmötet. Så, finns det folket när årsmötet kommer är ju saken löst.

... Så vitt jag kan se?

Kort sagt, jag tycker att tråden sagt sitt och att man bör vänta på nästa årsmöte där allt kommer att struktureras upp?

Pilzefrau

hon/henne
Re: Sammanfattning

Jag kan nog hålla med om att det är dags för årsmötet att starta om föreningen, om den alls ska finnas kvar. Det är styrelsen som ska planera nästa årsmöte, enligt protokollet, så jag tycker att så snart vi fått klarhet i den stora frågan "vad kräver Sverok av oss" så utlyser vi ett årsmöte.

solvebring

Superhero
Re: Sammanfattning

Pilzeman said:
Jag kan nog hålla med om att det är dags för årsmötet att starta om föreningen, om den alls ska finnas kvar. Det är styrelsen som ska planera nästa årsmöte, enligt protokollet, så jag tycker att så snart vi fått klarhet i den stora frågan "vad kräver Sverok av oss" så utlyser vi ett årsmöte.
Så jävla bra sagt, kort sagt. =)

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
anth said:

Och framför allt: kolla med Gardener vem han kontaktade på SVEROK - eftersom jag inte tror att vi får något vettigt svar om vi bara kontaktar SVEROK och vem som helst där svarar. Vi bör alltså få tag på en person som är insatt i vårt fall.
Jag har skickat frågan till hosting@sverok.se och fick svar omedelbart:

[email said:
hosting@drift.sverok.se[/email]]Ditt mail rörande 'Hosting-fråga från Rollspel.nu' är placerat i våran [sic!] arbetskö.

Vi kommer att behandla detta ärende så fort som möjligt. Normalt inom ca 2 veckor.

solvebring

Superhero
France is Bacon said:
anth said:

Jag har skickat frågan till hosting@sverok.se och fick svar omedelbart:

[email said:
hosting@drift.sverok.se[/email]]Ditt mail rörande 'Hosting-fråga från Rollspel.nu' är placerat i våran [sic!] arbetskö.

Vi kommer att behandla detta ärende så fort som möjligt. Normalt inom ca 2 veckor.
Harr-harr-harr! xD
... Ja, tji fick vi!

anth

Vetefan
Jag skulle vilja ändra hur själva föreningen arbetar.
De senaste dagarna när jag föreslagit saker har folk sagt "nej, så kan man inte göra i en förening".
Många tror att vi måste fungera som en klassisk förening - men behöver vi det?
Jag säger skit i hur andra föreningar fungerar; vi arbetar på vårt sätt, ett nytt sätt, ett sätt som fungerar för oss.
Vi behåller föreningen, men låter styrelsen få underordnad betydelse. Istället bildar vi arbetsgrupper/utskott där det egentliga arbetet sker - och att både antalet utskott och sammansättningen i dessa utskott ska kunna ändras med väldigt kort varsel (m.a.o. de som vill får vara med så länge de vill).
Styrelsens uppgift blir ENDAST att uppdatera en lista på våra utskott och vilka som sitter i utskotten - och det är faktiskt inte betungande.
Istället för att föreningen gör enstaka saker som alla tycker om, gör föreningen massor med saker som ett fåtal tycker om.
På så sätt får vi en dynamisk förening där de som vill vara med på något är det och de som inte vill inte är det.
Framför allt ska föreningen arbeta för FORUMET. Alltså föreningen ska INTE arbeta för sig själv.

Kort sagt vill jag omformulera solvebrings ämnesval för denna tråd: "Lägga ned föreningen, mer fria metoder" till:
BEHÅLL föreningen OCH ha mer fria metoder

Och till er som FORTSÄTTER att säga "nej, så kan man inte göra i en förening" har jag EN fråga: varför inte det?
(jag är väldigt nyfiken på att höra argument mot, för hittills har ALLA motargument visat sig felaktiga)

Pilzefrau

hon/henne
Jag håller med. Och jag vill också säga att du, anth, ska ha cred för att du fick mig, och förhoppningsvis resten av styrelsen, att vilja rycka upp sig och ordna till föreningen.

solvebring

Superhero
Det enda jag i nuläget kan svara på det är att jag inte riktigt vet hur det är lämpligt att arbeta, hur man får arbeta och hur man rekommenderas att arbeta när man är förbunden till Sverok. Naturligtvis kan man använda eller iaf pröva alla metoder som tillåts av dem. Kort sagt, jag tror inte det finns mycket som stoppar ditt förslag mer än att man måste se över alla funktioner, instanser osv så att man inte gör bort sig någonstans. Det finns ju så många restriktioner och bestämmelser kring allting...

... Med andra ord: Det går nog att ordna bara man är kunnig och har rätta knycken.