Necross
Swashbuckler
- Joined
- 25 Aug 2005
- Messages
- 1,869
Jag behöver er åsikt om naturlig läkning i mitt kommande fantasyspelsystem.
Jag vill ha ett ganska "realistiskt" system för skador och hur de läker, dvs ungefär som i vår egen värld, dvs ett benbrott är inget man skakar av sig över natten. Det beror på
a.) Det kommer oftast finnas tillgång till magisk läkning
b.) Det kommer vara ganska svårt för skurkarna att få till en riktigt allvarlig träff på PC:na, då de är hjältar (Errol Flynn-style), och hjältar blir inte allvarligt skadade om de inte gör rena Boromir-grejor (PC:na kommer istället begränsas av utmattning och lätta skadeeffekter)
Så här tänkte jag:
Det finns två sorters skador - lätta skador och allvarliga skador. En lätt skada innebär ett litet sticksår, stukning eller dylikt, och det ger en liten penalty typ -2 på attacker eller -1 handling (man har 3 handlingar/runda normalt). En allvarlig skada är typ ett benbrott eller annan svårare åkomma, vilket i princip innebär totalt horisontalläge (stora penalties på alla handlingar, halv skada etc)
All naturlig läkning förutsätter drägliga förhållanden, med tillgång till rent vatten, förband etc.
* Lätt skada:
En lätt skada kan läka även om man är aktiv som vanligt, så länge man vilar typ 8 timmar per dygn.
Efter 2 dagar är det 50 % chans att skadans effekt reduceras till en ännu klenare penalty, t ex -1 på attacker istället för -2 etc.
Efter ytterligare 2 dagar är det 75 % chans att skadans effekt reduceras till en ännu klenare penalty, t ex -1 på attacker istället för -2 etc.
Efter ytterligare 2 dagar försvinner skadan helt.
* Allvarligt skada:
För att en allvarlig skada ska läka naturligt krävs total vila.
Efter 15 dagar är det 50 % chans att skadans effekt reduceras till en lätt skada.
Efter ytterligare 15 dagar är det 75 % chans att skadans effekt reduceras till en lätt skada.
Efter ytterligare 15 dagar försvinner skadan helt.
Detta betyder: Lätt skada är återställd på typ 0,5-1 vecka. En allvarlig skada kräver 0,5-1,5 månader.
Jag vill gärna uppnå en oberäkerlighet vad det gäller hur länge skadan finns kvar. Det känns trovärdigt att man inte riktigt vet hur länge man kommer vara skadad. Jag skulle faktiskt vilja ha det ännu mindre uppstyltat, men har inte kommit på hur man ska abstrahera bort ännu mer siffror.
Har ännu inte räknat på vad läkarvård ska innebära, men det lär väl bli att procentsatserna ovan förändras, eller att tiderna förkortas men 1/3 eller så.
Funderar även på att lägga till nåt om att sår kan förvärras om man tar stryk på samma kroppsdel igen, men har inte riktigt bestämt om jag vill köra med träffområden.
Vad tycker ni, låter det här bra? Vad är bra, vad är dåligt? Vad borde jag ändra och hur?
Jag vill ha ett ganska "realistiskt" system för skador och hur de läker, dvs ungefär som i vår egen värld, dvs ett benbrott är inget man skakar av sig över natten. Det beror på
a.) Det kommer oftast finnas tillgång till magisk läkning
b.) Det kommer vara ganska svårt för skurkarna att få till en riktigt allvarlig träff på PC:na, då de är hjältar (Errol Flynn-style), och hjältar blir inte allvarligt skadade om de inte gör rena Boromir-grejor (PC:na kommer istället begränsas av utmattning och lätta skadeeffekter)
Så här tänkte jag:
Det finns två sorters skador - lätta skador och allvarliga skador. En lätt skada innebär ett litet sticksår, stukning eller dylikt, och det ger en liten penalty typ -2 på attacker eller -1 handling (man har 3 handlingar/runda normalt). En allvarlig skada är typ ett benbrott eller annan svårare åkomma, vilket i princip innebär totalt horisontalläge (stora penalties på alla handlingar, halv skada etc)
All naturlig läkning förutsätter drägliga förhållanden, med tillgång till rent vatten, förband etc.
* Lätt skada:
En lätt skada kan läka även om man är aktiv som vanligt, så länge man vilar typ 8 timmar per dygn.
Efter 2 dagar är det 50 % chans att skadans effekt reduceras till en ännu klenare penalty, t ex -1 på attacker istället för -2 etc.
Efter ytterligare 2 dagar är det 75 % chans att skadans effekt reduceras till en ännu klenare penalty, t ex -1 på attacker istället för -2 etc.
Efter ytterligare 2 dagar försvinner skadan helt.
* Allvarligt skada:
För att en allvarlig skada ska läka naturligt krävs total vila.
Efter 15 dagar är det 50 % chans att skadans effekt reduceras till en lätt skada.
Efter ytterligare 15 dagar är det 75 % chans att skadans effekt reduceras till en lätt skada.
Efter ytterligare 15 dagar försvinner skadan helt.
Detta betyder: Lätt skada är återställd på typ 0,5-1 vecka. En allvarlig skada kräver 0,5-1,5 månader.
Jag vill gärna uppnå en oberäkerlighet vad det gäller hur länge skadan finns kvar. Det känns trovärdigt att man inte riktigt vet hur länge man kommer vara skadad. Jag skulle faktiskt vilja ha det ännu mindre uppstyltat, men har inte kommit på hur man ska abstrahera bort ännu mer siffror.
Har ännu inte räknat på vad läkarvård ska innebära, men det lär väl bli att procentsatserna ovan förändras, eller att tiderna förkortas men 1/3 eller så.
Funderar även på att lägga till nåt om att sår kan förvärras om man tar stryk på samma kroppsdel igen, men har inte riktigt bestämt om jag vill köra med träffområden.
Vad tycker ni, låter det här bra? Vad är bra, vad är dåligt? Vad borde jag ändra och hur?