Nekromanti Läka naturligt?

Necross

Swashbuckler
Jag behöver er åsikt om naturlig läkning i mitt kommande fantasyspelsystem.

Jag vill ha ett ganska "realistiskt" system för skador och hur de läker, dvs ungefär som i vår egen värld, dvs ett benbrott är inget man skakar av sig över natten. Det beror på
a.) Det kommer oftast finnas tillgång till magisk läkning
b.) Det kommer vara ganska svårt för skurkarna att få till en riktigt allvarlig träff på PC:na, då de är hjältar (Errol Flynn-style), och hjältar blir inte allvarligt skadade om de inte gör rena Boromir-grejor :gremsmile: (PC:na kommer istället begränsas av utmattning och lätta skadeeffekter)

Så här tänkte jag:
Det finns två sorters skador - lätta skador och allvarliga skador. En lätt skada innebär ett litet sticksår, stukning eller dylikt, och det ger en liten penalty typ -2 på attacker eller -1 handling (man har 3 handlingar/runda normalt). En allvarlig skada är typ ett benbrott eller annan svårare åkomma, vilket i princip innebär totalt horisontalläge (stora penalties på alla handlingar, halv skada etc)

All naturlig läkning förutsätter drägliga förhållanden, med tillgång till rent vatten, förband etc.

* Lätt skada:
En lätt skada kan läka även om man är aktiv som vanligt, så länge man vilar typ 8 timmar per dygn.
Efter 2 dagar är det 50 % chans att skadans effekt reduceras till en ännu klenare penalty, t ex -1 på attacker istället för -2 etc.
Efter ytterligare 2 dagar är det 75 % chans att skadans effekt reduceras till en ännu klenare penalty, t ex -1 på attacker istället för -2 etc.
Efter ytterligare 2 dagar försvinner skadan helt.

* Allvarligt skada:
För att en allvarlig skada ska läka naturligt krävs total vila.
Efter 15 dagar är det 50 % chans att skadans effekt reduceras till en lätt skada.
Efter ytterligare 15 dagar är det 75 % chans att skadans effekt reduceras till en lätt skada.
Efter ytterligare 15 dagar försvinner skadan helt.

Detta betyder: Lätt skada är återställd på typ 0,5-1 vecka. En allvarlig skada kräver 0,5-1,5 månader.

Jag vill gärna uppnå en oberäkerlighet vad det gäller hur länge skadan finns kvar. Det känns trovärdigt att man inte riktigt vet hur länge man kommer vara skadad. Jag skulle faktiskt vilja ha det ännu mindre uppstyltat, men har inte kommit på hur man ska abstrahera bort ännu mer siffror.

Har ännu inte räknat på vad läkarvård ska innebära, men det lär väl bli att procentsatserna ovan förändras, eller att tiderna förkortas men 1/3 eller så.

Funderar även på att lägga till nåt om att sår kan förvärras om man tar stryk på samma kroppsdel igen, men har inte riktigt bestämt om jag vill köra med träffområden.

Vad tycker ni, låter det här bra? Vad är bra, vad är dåligt? Vad borde jag ändra och hur?

Rickard

Urverk speldesign
Rent spelmässigt: hur roligt är det egentligen att gå omkring skadad? Särskilt om de är Errol Flynn-hjältar. Som du skriver kräver det att det finns magisk läkning, men för mig känns det som en fix på något man borde ordnat till i grunden. Nog om det...

Jag skrev ett inlägg en gång om olika typer av skador och hur lång tid det tar att läka. Jag ler när jag ser läketiderna, då de lätta skadorna (runt en veckas läketid) numera är dubblade då jag är tio år äldre. :gremsmile:

En lätt skada innebär ett litet sticksår, stukning eller dylikt, /.../
En lätt skada kan läka även om man är aktiv som vanligt, så länge man vilar typ 8 timmar per dygn.
Jag trodde först du menade åtta timmar av den vakna tiden och tänkte först protestera. Stukningar, nackspärr, svullnader, lätta hjärnskakningar och liknande sinkar en men hindrar inte fullständigt.

Inte heller allvarliga skador kräver fullständig vila. Möjligt om tarmarna har trillat utanför magen, men jag var med ibland och skojspelade fotboll med kryckor när jag hade brutet ben.

Funderar även på att lägga till nåt om att sår kan förvärras om man tar stryk på samma kroppsdel igen, men har inte riktigt bestämt om jag vill köra med träffområden.
Låt en "kritisk träff" ge en viss chans att förvärra en redan existerande allvarlig skada. Låt chansen vara hög, då det känns trovärdigt att en motståndare försöker ta ut en motståndare genom att utnyttja dess redan existerande skador.

/Han som nu sitter med knäont och ett stukat finger som aldrig verkar ge med sig

Han said:
Rent spelmässigt: hur roligt är det egentligen att gå omkring skadad? Särskilt om de är Errol Flynn-hjältar.
Det går att vända på resonemanget. En skada kan faktiskt vara en intressant utmaning att rollspela. Tänk dig t.ex. att behöva smyga dig in i en herrgård, ta ut en vakt och stjäla ett dokument med en vänsterarm som är bruten.

Kan mycket väl tänka mig Errol Flynn-hjälten som fäktas mot tre vakter medan hans ena arm är inlindat i bandage. Eller ännu ballare om han hoppar omkring med en krycka och fäktas samtidigt.

Så nog kan man ha skador i en sådan miljö, men man ska nog anpassa dom till miljön också. Att ha ett grovt avdrag är varken utmanande att spela eller särskilt kul. Men att ge en konkret skada med ett konkret problem, t.ex. en bruten vänsterarm är mycket intressantare.

För att åstadkomma detta kan man använda just magin till sin hjälp. Låt magin vara bra på att bekämpa infektioner, blödningar och smärta (det är i allmänhet inte kul att spela någon som bara mår allmänt sunkigt och som vet att armen antagligen måste amputeras om ett par veckor) men inte klara av att hela de rent mekaniska felen, t.ex. att armen faktiskt är bruten. Se också till att magin gör att läkningen kommer att bli utan komplikationer, eftersom det inte är vidare kul att spela en rollpersonen som med tiden får för mycket avdrag.

Han said:
Inte heller allvarliga skador kräver fullständig vila. Möjligt om tarmarna har trillat utanför magen, men jag var med ibland och skojspelade fotboll med kryckor när jag hade brutet ben.
Jag håller helt med. Det är dessutom inte kul att spela en rollperson som är sängliggande.

---

Slutsatsen är alltså att skippa de vanliga och tråkiga platta avdragen som inte gör någon glad och i stället ha intressanta och utmanande skadeeffekter. Det är lätt att förklara på ett trovärdigt sätt i en fantasymiljö.

Necross

Swashbuckler
Tack för ditt svar. Ska läsa din gamla post och fundera på det där med kritisk träff du nämner.

Han said:
Rent spelmässigt: hur roligt är det egentligen att gå omkring skadad? Särskilt om de är Errol Flynn-hjältar. Som du skriver kräver det att det finns magisk läkning, men för mig känns det som en fix på något man borde ordnat till i grunden. Nog om det...
Mmm, men det beror på vad man vill ha för sorts spel. Jag föredrar det lite grim-n-gritty, och precis som Faehrengaust skriver kan det ju vara en utmaning att rollspela en skada också. Jag gillar tanken på att en grupp kan ta sig igenom ett gäng strider nere i en dungeon, men när de kommer upp är de lite sargade och behöver chilla en period, istället för att bara jogga vidare till närmsta fara.

Förresten skiter jag lite i vad som gör spelarna glada - vill de spela superhjältar som aldrig någonsin får lida konsekvenserna av sina misstag, då får de väl spela med en annan SL/ett annat spel.

Och som sagt, helande magi kommer förekomma frekvent i världen jag tänker mig, men den har alltid ett pris.

Han said:
<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Quote:</div><div class="ubbcode-body">För att en allvarlig skada ska läka naturligt krävs total vila.
Inte heller allvarliga skador kräver fullständig vila. Möjligt om tarmarna har trillat utanför magen, men jag var med ibland och skojspelade fotboll med kryckor när jag hade brutet ben.</div></div>

Jag är kluven till detta. Visst kan man kanske rida åså med ett brutet ben, men som du säger, om tarmarna nyss var nån meter felplacerade håller man sig nog jävligt passiv. Jag skulle förresten inte göra ett skit om jag brutit benet heller, men det kanske bara är jag :gremsmile:

Lösningen vore att göra mer skillnad på olika allvarliga skador, men det vill jag undvika.

Åter igen tack.

Necross said:
Jag är kluven till detta. Visst kan man kanske rida åså med ett brutet ben, men som du säger, om tarmarna nyss var nån meter felplacerade håller man sig nog jävligt passiv. Jag skulle förresten inte göra ett skit om jag brutit benet heller, men det kanske bara är jag :gremsmile:
Det borde du faktiskt göra för du läker snabbare och bättre om du rör på dig. Kan låta märkligt, men det är faktiskt inte så konstigt. För läkning så behövs en massa byggnadsmaterial som kommer med blodet och samtidigt så behöver man bli av med slaggprodukter som också transporteras med blodet. Det är alltså viktigt med blodcirkulation och den ökar med rörelse. Dessutom så stelnar man till mindre vilket leder till snabbare rehabilitering efteråt.

Jag har själv brutit ett par ben och rådet jag fått har alltid varit att röra på kroppsdelen så gott det går (men givetvis utan att överanstränga sig eller utsätta sig för dumheter). Det typiska är att man rör på sig tills det börjar göra för ont och då vilar man ett tag. Sen rör man på sig tills det gör för ont, etc.

Det är endast i ett fåtal fall som människan mår bra av total vila.

Rickard

Urverk speldesign
Faehrengaust said:
Slutsatsen är alltså att skippa de vanliga och tråkiga platta avdragen som inte gör någon glad och i stället ha intressanta och utmanande skadeeffekter
Jag håller med om det här. Klart man kan spela grim 'n' gritty, men bara man ser till att utelämna tråkiga avdrag och väntetider (sängliggande). Man kan istället lösa det på ett berättarmässigt plan så som du föreslår eller göra som i vissa spel och låta spelaren blanda in avdragen när den vill men att få någon belöning för det. Jag gillar förvisso berättarmässiga utmaningar. ^^

/Han som mest ansåg att det han först nämnde var ett sidospår

Ram

Skev
Han said:
Faehrengaust said:
Slutsatsen är alltså att skippa de vanliga och tråkiga platta avdragen som inte gör någon glad och i stället ha intressanta och utmanande skadeeffekter
Jag håller med om det här. Klart man kan spela grim 'n' gritty, men bara man ser till att utelämna tråkiga avdrag (...)
Man ser olika på saker och ting. För mig betyder ovan nämnda avdrag att man bör söka alternativa vägar. De är väldigt enkla och tydliga. En twist som jag gillar med dem dock är att använda avdragen som kaosfaktor i stället för ett fast avdrag. I stället för ett stående avdrag på 15% så drabbas man av en effekt (spelmekanisk eller storymässig) i 15% av fallen.

Sängliggande håller jag med om dock. :gremsmile: