Recenssionerna kring Fantasy! är ju helt enkelt strålande.
Jag menar och sa till Arfert att en bra bieffekt av det Fantasy! kan vara att locka in nya spelare in i till rollspelandet med det enkla gamla sättet som nu är uppjackat. Det är också en bra effekt att locka nygamla spelare in _igen_ i spelandet. Anledning? Vi har inte tid med 300+ sidor böcker. Vi har barn,familj, jobb, företag, åtaganden och massa vuxentjaffs som man måste ta sig an då man blir över 30. I alla fall de flesta av oss.
Själv märkte jag att jag växte ifrån detaljismen och ville närma mig det enkla men inte DoD style som är alladels för trä. Fantasy! lär göra det för mig och är nog det system jag skulle köpa och koppla på valfri värld (läs Magnamund, Lone Wolf). Det är också ett liknande system jag försökt bygga men är nog inte i närheten av den simplictet Tomas nått och det var kanske inte heller mitt mål.
Nu sitter jag och funderar på följande: Antag att ett spel släpps som inte anspelar på att vara OSG utan bara är enkelt. Skulle det då få recensioner i likhet med denna? Om inte Fantasy! utgivit sig för att vara OSG (och Tomas varit okänd för oss?) hade det då fått dessa strålande recenssioner? Kort sagt: Längtar vi tillbaka till pick up and have fun? Eller är det kanske bara retorn vi vill tillbaka till?
Jag hoppas på det för det innebär ett startskott till något jag uppskattar och själv försöker göra - enkelhet.
Jag menar och sa till Arfert att en bra bieffekt av det Fantasy! kan vara att locka in nya spelare in i till rollspelandet med det enkla gamla sättet som nu är uppjackat. Det är också en bra effekt att locka nygamla spelare in _igen_ i spelandet. Anledning? Vi har inte tid med 300+ sidor böcker. Vi har barn,familj, jobb, företag, åtaganden och massa vuxentjaffs som man måste ta sig an då man blir över 30. I alla fall de flesta av oss.
Själv märkte jag att jag växte ifrån detaljismen och ville närma mig det enkla men inte DoD style som är alladels för trä. Fantasy! lär göra det för mig och är nog det system jag skulle köpa och koppla på valfri värld (läs Magnamund, Lone Wolf). Det är också ett liknande system jag försökt bygga men är nog inte i närheten av den simplictet Tomas nått och det var kanske inte heller mitt mål.
Nu sitter jag och funderar på följande: Antag att ett spel släpps som inte anspelar på att vara OSG utan bara är enkelt. Skulle det då få recensioner i likhet med denna? Om inte Fantasy! utgivit sig för att vara OSG (och Tomas varit okänd för oss?) hade det då fått dessa strålande recenssioner? Kort sagt: Längtar vi tillbaka till pick up and have fun? Eller är det kanske bara retorn vi vill tillbaka till?
Jag hoppas på det för det innebär ett startskott till något jag uppskattar och själv försöker göra - enkelhet.
Så menar jag naturligtvis.W176 skrev: Jag tror inte det räcker med att göra ett enkelt spel. Man måste göra något enkelt och elegant. Elegant betyder i det här sammanhanget för mig att det måste bli väldigt rätt och funktionellt ändå för just den spelstil man vill uppnå.
Det skulle vara enkelt att göra ett rollspel med bara två regler. Det som är svårt är att göra med ett rollspel med endast två regler som är perfektam på att skapa det man vill med dom.