Nekromanti Lär dig prata jargiska!

Regmolar

Swashbuckler
Skulle även vilja se Bestiarium Iargia någon gång. Jag började själv planera lite att skriva just den boken, men det gick käpprakt åt helvete p.g.a. tidsbrist.
Kanske är oinsatt, men hur skulle den skilja sig från Mundana bestar? Färre vilda djur, några nya koraser och ett inklippt kapitel om cykloper från Bf? :gremwink:

Fienden

Hero
Den skulle skilja sig som så, att den var skriven på ett in-game sätt. DVS inga stats eller någonting sådant, utan skrivet från en jargisk zoologs perspektiv (har för mig att Jorges Bestiarium i D&D6 delvis är sådan. Äger dock inte boken). En bok att ge till spelarna om de råkar hitta den i spelet, så att de kan lära sig om monster utan att ge dem stats och hemligheter.

Hjalle

Swashbuckler
Problemet med att använda Svenska akademiens språklära et cetera är att den, mig veterligen, är anpassad efter svensk grammatik. Om man i jargiskan vill få med element som saknas i svenskan - frekvent kasusanvändande, flera modus på verb och kanske även aspekt och så vidare, blir det svårare. Jag känner mig inte tillräckligt engagerad för att ta tag idet här, men jag kan... öh, korrläsa - jag hade en ettparårsperiod då jag snöade in helt på obskyr grammatik och allehanda begrepp för allting, och det sitter fortfarande som en smäck.

/Hjalle, interpretativt undertecknad.

Ekorren

Warrior
Montecore said:
Problemet med att använda Svenska akademiens språklära et cetera är att den, mig veterligen, är anpassad efter svensk grammatik. Om man i jargiskan vill få med element som saknas i svenskan - frekvent kasusanvändande, flera modus på verb och kanske även aspekt och så vidare, blir det svårare. Jag känner mig inte tillräckligt engagerad för att ta tag idet här, men jag kan... öh, korrläsa - jag hade en ettparårsperiod då jag snöade in helt på obskyr grammatik och allehanda begrepp för allting, och det sitter fortfarande som en smäck.
Det är sant, men det är en utmärkt bok för att få grepp om just svenska språket. Om man vet hur svenska fungerar kan man sedan anpassa den kunskapen till att improvisera fram ett nytt språk. Svenska är ju trots allt något som vi alla är bekanta med. Dock fungerar inte boken uteslutande allmän kunskap om andra språk och därför tipsade jag om fler.

Regmolar

Swashbuckler
Det vore underbart, även om Geographica Iargia vore ännu roligare att läsa då :gremwink: ("här bor hedningar, här otrogna, här kättare, och alla är de Daaks och kejsardömets fiender!")

Fienden

Hero
Regmolar said:
Det vore underbart, även om Geographica Iargia vore ännu roligare att läsa då :gremwink: ("här bor hedningar, här otrogna, här kättare, och alla är de Daaks och kejsardömets fiender!")
Precis så jag tänkte! Bestiarium Iargia, om cykloper:
"Stora hårdhudingar. Tvåbenta, men djuriska då de ej bär kläder. Mycket delikata."

//Kraetyz, som vill se en bok skriven av Rafali någon gång

Regmolar

Swashbuckler
Du får nog tyvärr hålla dig till godo med utdragen inom överskådlig framtid, men de är ju också bra.

Fienden

Hero
Jo, jag har läst vissa av utdragen. Jävligt intressant. :gremsmile:

En bok skriven av Nanorgona skulle vara ytterst intressant, det också. "Kapitel 1: Biografi, eller Hur Jag Tog Över Cai. Kapitel 2: Grundläggande Nekromanti. Kapitel 3: Animera din egen drake i 10 enkla steg!"

Petter42

Swordsman
Hur ska då högre jargiska låta? Mera åt franska hållet kanske. Tycker personligen att franska har förmågan att låta väldigt öferklass (eller töntigt). Kanske mera latin.
Fler långa ord och massor av perfix och suffix!
Så, franska eller latin antar jag?

Hjalle

Swashbuckler
Om man vill ha långa ord suger franska. De kapar ju bort alla ändelser. :gremsmile: Personligen tycker jag att det vore spännande om man utgick från något lite oväntat - portugisiskans nasalljud och runda krumbukter känns väl lite lagom fjompigt? Men latin funkar. Sen kan man alltid tänka sig att det är stor skillnad på skriven kejserlig jargiska och den som talas vid hovet. Den skrivna har nog förändrats föga över århundradena, medan hovets borde vara rätt trendkänslig och därmed föränderlig.

Ekorren

Warrior
Ekorren said:
"il anexplica esar koma ducescan grandabusta soldatën ungambën pota ama"
*"soldaten ungamben" menar jag

= "det är oförklarligt hur den storbystade grevinnan kan älska den enbente soldaten" (min favoritmening på jargiska)

Ekorren

Warrior
Petter42 said:
Hur ska då högre jargiska låta? Mera åt franska hållet kanske. Tycker personligen att franska har förmågan att låta väldigt öferklass (eller töntigt). Kanske mera latin.
Fler långa ord och massor av perfix och suffix!
Så, franska eller latin antar jag?
Utan att avslöja för mycket kan jag bara säga att den största skillnaden mellan äldre och yngre jargiska är att den äldre är i större grad oförändrad. Bli inte förvånad om du ser längre meningar fast med kortare ord.

Ekorren

Warrior
Kraetyz said:
Vore det inte kul med modesuffix? xD Som typ. Ord som slutar på -is. :gremwink: Massa sådant larv, bara för lulz.
Om du gillar suffix kommer du att få orgasm. Lyckligtvis inga modesuffix, men x antal deklinationer till y antal kasus + bestämdhet och numerus. Det är verkligen ett komplicerat men komplett språk.

Lovade att inte sprida något men en spoiler är nog ganska harmlös: förutom maskulinum och femininum så finns abstraktum och divinum. Samtliga kongruerar olika.

(skrev nyss 2,5 sidor om pronomen)

Ekorren

Warrior
Kraetyz said:
... Här kan vi snacka språklektioner i framtiden!
*planerar för en Jargiska A-kurs* <.<

Skitkul att få läsa det här!
Jag är arbetslös för tillfället så jag har gott om tid att skriva på grammatiken. De senaste två dagarna har jag skrivit sex sidor anteckningar om tre ordklasser (har utelämnat sådant som är överkurs) men jag jobbar på att skriva det mycket omfattande nu i tidigt skede för att sedan sålla bort onödig information. Räknar med att vara klar med samtliga ordklasser innan veckan är slut (kan gå fortare än så eftersom jag är produktiv). Efter det ska jag bearbeta texten (försöka arbeta bort den avancerade terminologin lite för att göra det förståeligt även för dem med bara gymnasiegrammatik i bagaget) och skicka in för att få Carl Johans utlåtande.

Jag hoppas att jag kommer kunna svara på det mesta vad gäller språket senare när det blir offentligt så om du söker en Jargiska A-lektor så antar jag att jag kan mata in tillräckliga mängder jargiska för att få det att flyta.

^^

Fienden

Hero
... Det här är så otroligt nördigt och awesome. Jag som tänkte plugga klingonska. PAH! Jag gissar att det skrivs separat om Kejserlig, Lägre och Vulgär jargiska? :gremsmile:

//Kraetyz, som älskar arbetslösa rollspelare :gremwink:

Petter42

Swordsman
Jag älskar att forumet har sån nära knytning till utvecklarna av EON! Det är helt awsome att kunna läsa såna här trådar.
Kan även säga att den mest spännande delen av hela Jargien-delen är lätt själva jargiskan. En kurs vore grymt!

/Den positiva!