Läskigaste skräckäventyret?

Franz

The force is female
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,485
Jag har inte spelat överdrivet mycket skräckrollspel men är väldigt nyfiken på genren. Undrar därför vilket äventyr som ni tycker är det absolut läskigaste?

Berätta gärna varför ni tycker att just det äventyr ni valt är det läskigaste, fast utan att spoila.
 
Joined
27 Sep 2001
Messages
1,357
Location
Uppsala
Skräck är den känsla som jag upplevt som svåraste att få fram. Spänning, stress, hat, äckel, vänskap, "kärlek" (inte äkta), mystik, förvirring, etc går bra, men inte skräck. Har försökt som både som spelare och spelledare, men aldrig varit med om att skräck skulle infunnits sig hos någon spelare. Det närmaste är att man får till spänning kombinerat med mystik, stress, vanmakt och/eller äckel.

Men jag ska följa tråden med intresse för jag skulle gärna testa att få till det.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,190
Watchers in the sky scenario från kampanjen The Final Revelation (scenariona kan spelas helt fristående för kampanjen är mest en ursäkt). Så du vet grejen i skräck där karaktärerna aldrig får något svar utan bara lämnas med ohanterad ångest och frågor? Det här scenariot gör det fast för spelarna och inte bara karaktärerna.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,447
Knakekvist till Barkhäxan är rätt läskigt.

Det absolut läskigaste äventyr jag har spelat finns tyvärr inte i nedtecknad form. Det var ett egenskrivet äventyr som tonåringen ledde i våras, med titeln En midsommarnattsdröm. MARdröm, snarare.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
8,026
Location
Nordnordost
Jag har inte spelat överdrivet mycket skräckrollspel men är väldigt nyfiken på genren. Undrar därför vilket äventyr som ni tycker är det absolut läskigaste?

Berätta gärna varför ni tycker att just det äventyr ni valt är det läskigaste, fast utan att spoila.
Jag är inte någon större skräckfantast så mina inspel kommer nog från sidlinjen. Men jag har två skräckspelsupplevelser som ledde till att jag drog i nödbromsen:

  1. @w176 spelleder äventyret vi inte pratar om. Det är KULTish och på temat reproduktiv hälsa. Jag tror anledningen till att det var läskigt är för att @w176 kan vara rätt läskig. :)
  2. Vi spelar OKULT, sällsynt nog runt ett bord i stället för online. Online kan man andas i lugn och ro och smälta intrycken innan man reagerar. Vid bordet finns det en faktor av omedelbarhet som inte infinner sig online. Det kombinerat med spelets uttryckliga metoder att rasera gränsen mellan spelare och rollperson gjorde att jag var tvungen att backa. Det var en bra omgång.
Jag tror inte @176s äventyr finns i handeln. OKULT finns, men det är inte ett äventyr utan snarare en guide för skräckspelande.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,190
Death May Die Delta Green Shotgun scenariot av Frans Witting är super obehagligt. Det handlar om en sadistisk krypskytt som gillrat en fälla. Finns gratis på nätet också!
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,111
Location
Umeå
Frågan är om det egentligen är äventyren som är skrämmande eller om det snarare är hur man lyckas bygga upp stämningen kring bordet.

Jag har inte kört så mycket uttalad skräck och vi har inte fått till stämningen när vi har testat tycker jag. Däremot har det funnits episoder i typ vanliga fantasyäventyr där det lite oväntat har uppstått väldigt obehagliga episoder. Däremot så kan jag absolut inte rekommendera de äventyren om jag kommit ihåg vilka de var, för det fanns inte någonting i dem som egentligen sa att det skulle bli läskigt.
 

Girighet

Warrior
Joined
22 Oct 2015
Messages
303
Det här blir också ett inspel från sidlinjen då jag inte direkt spelar skräckrollspel då jag tycker det är svårt att få till skräck.

Frågan är om det egentligen är äventyren som är skrämmande eller om det snarare är hur man lyckas bygga upp stämningen kring bordet.
Jag tycker Zires kommentar är klockren, det hänger inte så mycket på spelet som den specifika spelomgången. Den egentligen enda gång som kan komma på känt något som liknar skräck är på ett konvent och spel med gamla Kult, men det dragit ut mot friforms hållet. Det var en fantastisk känsla runt bordet som var just då, och som jag tror inte blivit detsamma om jag spelat det igen vid annat tillfälle/grupp.
Sedan finns det spel som kan ge en dålig eftersmak eller kännas otrevliga baserat på innehåll men det är inte detsamma som läskigt eller skräck för mig.
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,190
Frågan är om det egentligen är äventyren som är skrämmande eller om det snarare är hur man lyckas bygga upp stämningen kring bordet.
Jag tror att de kan inbjuda mer eller mindre väl till det, men i slutänden kan inget ersätta vad som händer vid bordet.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,368
@God45 hade ett riktigt ruskigt bidrag till förra årets adventskalender, den kan jag rekommendera!

 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,595
Location
En mälarö
Det scenario jag personligen har haft den läskigaste upplevelsen med är A Happy Family från scenariosamlingen Adventures in Arkham Country till Call of Cthulhu. Där sätter spelarna tänderna i ett kusligt fall där ett av barnen i en familj ute på landet har försvunnit under mystiska förhållanden. Det är dessutom inte heller den första tragedin att drabba familjen då frun i huset omkom i en olycka för en tid sedan. Medan spelarna rotar i mysteriet försvinner ett barn till. Sedan ett till och efter det, om spelarna är långsamma med att lista ut vad som egentligen är i görningen, ännu fler ända tills barnkammaren står helt tom.
Det visar sig att det är den kufiske grannen som ligger bakom. Han har länge haft en crush på grannfrun och fantiserat ihop att han och hon är ett par och att de lever ihop som en familj tillsammans med hennes barn, barn som han själv i fantasin är far till. Grannen ligger indirekt bakom fruns död och han har i smyg grävt upp hennes döda kropp som han förvarar i sitt hus. Vad han nu håller på med är att samla ihop barnen för att göra familjen komplett. Beroende på hur långt spelarna låter det gå så kan de hitta honom sittandes vid köksbordet tillsammans med de döda kropparna av frun och alla barnen lekandes mamma, pappa barn.

Rätt gjort kan scenariot bli oerhört kusligt och fullkomligt gut-wrenching
Som redan påpekats så är det viktigaste för att få till en kuslig spelstämning runt spelbordet inte specifikt vilket scenario eller vilket spel man spelar. Till största delen handlar det naturligtvis om vilka som sitter runt bordet och det de bidrar med. När jag spelledde A Happy Family stod liksom stjärnorna rätt. Jag gjorde så gott ifrån mig som jag förmådde och spelarna var investerade och levererade sitt top-game. Och, trots det jag just skrev om vad som var det viktigaste, så är scenariot välskrivet och genomtänkt, vilket naturligtvis underlättar det hela avsevärt.
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,363
Läskigaste jag tydligt minns var när jag spelledde Music from a Darkened Room till Delta Green. Vi satt i ett mörkt rum och hade bara ett tänt ljus, vilket verkligen förhöjde stämningen. Det som gör äventyret så läskigt är att premissen är så väldigt enkel: ett gammalt hemsökt hus, som är mörkt och där fiendens modus operandi mest är att skrämma skiten ur rollpersonerna. Det byggde därför mest bara på att göra folk rädda och byggde på sådana grundläggande rädslor som rädslan för mörkret. Dessutom blev det effektivt till Delta Green, för vad tusan ska en automatkarbin vara bra för om du hör ett piano som spelar sig själv i ett annat rum?! Miljön med vårt eget mörka rum gjorde det ännu bättre, där vi inte kunde se bortom spelbordet till den grad att jag som SL ibland blev mörkrädd!

Annars har många av de läskigaste äventyren jag spelat varit till… Ur Varselklotet! Mest för att man delvis är barn och därför lär bli rädd, samtidigt som spelet saknar mekanik för att dö, vilket gör att det största hotet främst är att bli rädd. Vilket varit förvånansvärt effektivt för att få spela något där spelare blir rädda!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,190
@God45 hade ett riktigt ruskigt bidrag till förra årets adventskalender, den kan jag rekommendera!

Tack så mycket :love:

PDF med hela scenariot finns här: http://www.rollspel.nu/threads/wrnus-kreativitetskalender-2023.82389/post-1223616
 
Last edited:

StradhLestat

Swordsman
Joined
8 Sep 2020
Messages
541
Location
Fruängen
Jag spelar mest skräck/mysterie spel......
En VITAL nyckel för att skräcken/det kusliga skall infinna sig vid bordet är att alla aktivt deltar för det. Ex inte flamsa...dra skämt ochsåvida. framför allt vid dedelar av scenariot som innehåller spänning/skräck..... Om man har någon som konatand drarbordet/gruppen ur "immersion", så får man ett spel som innehåller skräcksteroeotyper/moment....men spänningen och skräcken infaller sig aldrig i känslan
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,409
Location
Kullavik
När jag spelledde Mörkret mellan stjärnorna (första delen i Upsalasviten) så tycker jag det blev väldigt lyckat och vid ett tillfälle så slutade det med att en av spelarna gallskrek. Mötet finns kvar som podcast-avsnitt HÄR.
 
Joined
20 Oct 2023
Messages
306
Skräck är den känsla som jag upplevt som svåraste att få fram. Spänning, stress, hat, äckel, vänskap, "kärlek" (inte äkta), mystik, förvirring, etc går bra, men inte skräck.
Jag tror att en av de första föreställningar man måste släppa när det kommer till skräckrollspel är idén om att spelarna skall bli rädda runt spelbordet.
Det är klart att det kan hända, men det är extremt ovanligt, kräver väldigt specifika omständigheter, och bör inte vara en målsättning när man sätter sig ner för att spela.

Orsaken till att det inte bör vara en målsättning är för att man då verkligen planerat för att misslyckas. Om skrämma spelarna är ett mål vid skräckrollspel, så kommer det för det mesta inte ske. Om man tolkar utebliven skrämsel som ett misslyckande, så blir förutsättningarna för att det skall ske sämre än om man hade haft en mer avslappnad attityd till det med lägre ställda förväntningar.

Skräck i rollspel är något som kan hända, men skräckrollspel handlar för mig om skräck för rollpersonerna och skräck som tema i spelet.
Med rätt stämning, inställning, förväntningar, samspel, energi och tillfälle kan det såklart, någon gång i bland, bli läskigt kring spelbordet.
Men det handlar då mest om tur, och är inget jag tror man skall ställa som krav eller förväntning på sitt skräckrollspelande.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
2,216
Location
Marjura
Jag tycker det ofta går att kombinera (dvs att spelarna blir rädda också). Har haft lyckade såna scenarion i Vampire o CoC (Arkhamäventyren + Pagans Unspeakable Oath) m fl spel, men som sagt, det går att försöka få till, men inte säkert att man lyckas. Senast, i Barkhäxan, flamsade spelarna ur när det blev för läskigt.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,190
Man behöver verkligen inte ha en seriös stämning för att nå skräck. En massa skräck har ställen där man skrattar eller känner andra känslor, det är en stress ventil. I rollspel är det uppdelat så att det kan vara seriösare i spel för man skrattar ooc. Men oavsett hur mörkt du går behöver du lite ljus för annars kan man inte bry sig.

Vad du behöver är tankar och idéer som är så obehagliga, så äckliga eller så fel att man mår dåligt av dem. Finns det i ett scenario och det levereras vid bordet behöver du inte vara en ovanligt bra spelledare eller ha ett ovanligt bra bord. Bara hitta saker som kommer få folk att må dåligt på riktigt.
 
Top