1. Bör man läsa skönlitteratur, och i så fall varför?
Nej.
Eller ja; fan vilken dum fråga. Visst finns det bra effekter av att läsa skönlitteratur (man blir bättre på att läsa, om inte annat), men tid fungerar inte som så att man kan jämföra en aktivitet med avsaknaden på aktiviteter öht. Bör man läsa skönlitteratur
istället för att göra något annat; exempelvis det man
vill göra? Nej. Man "bör" inte läsa skönlitteratur. Jag läser inte skönlitteratur för att jag "bör" göra det, utan för att jag "vill". Så svaret blir nej, men ni får tusen minuspoäng för att ni ställer en så dum fråga. Svaren ni får har ju inget med skönlitteratur att göra, utan med personens förhållning till ord som "bör".
2. Vem eller vad påverkar ditt urval av skönlitteratur?
Jag köper mest pocketböcker, så urvalet görs i första hand av Pocketshop.
I andra hand sker ett urval av tidigare böcker jag läst och tyckt om, eftersom jag är snabb med att köpa fler böcker från författare jag gillat.
I tredje hand; tidningsrecensioner. Kulturbilagor i DN och Aftonbladet har fått mig att bli nyfiken på rätt många av de böcker jag inhandlat.
I fjärde hand; vänner och bekanta, forumsdiskussioner, m.m.
3. Vem eller vad påverkar vad du tycker om skönlitteratur i allmänhet?
Vad jag tycker om skönlitteratur... i sig, liksom? Tja... Hmm... Det är nog enbart de
faktiska böcker jag läst som påverkar vad jag tycker om skönlitteratur i sig såsom företeelse betraktat.
Jag undrar om jag förstår frågan.
4. Finns det skönlitterära verk som i större utsträckning än andra bör läsas av alla? (Här är det naturligtvis oklart vad som egentligen menas med "alla", men poängen med frågan går förhoppningsvis fram ändå.)
Ja. Vissa böcker har en integritet som man inte kan ifrågasätta eller ändra på hur som helst; de ligger så självklart inbäddade i vårt kulturarv och har påverkat efterföljande böcker i så stor grad att det inte går att förneka dem. Man kan diskutera om böckerna om Sherlock Holmes verkligen är bättre än böckerna om andra detektiver, men Sherlock Holmes är ändå mästerdetektiven #1 och en ikon som hela tiden återkommer i vår västerländska kultur. (Då har jag tagit ett ganska folkligt exempel) Dessa böcker har alla en ganska stor anledning att läsa, eftersom även om smaken är subjektiv så kan ingen förneka dessa verks
vikt.
5. Varför läser människor olika typer av litteratur?
För att även människor är olika.
Sheit; hur många kommer svara
exakt så där?! Du ställer egentligen inte ens en "fråga" här, utan det är mer att betrakta som en "passning". Målet är fritt och du ser en fri yta; lägger bollen där och ser till att vi nickar in den
precis såsom du föreställt dig det. Det påminner om ett test jag och en polare gjorde i gymnasiet; vi läste i Guiness rekordbok om världens dyraste plånbok (säg att den kostade tolv miljoner) och så berättade vi det för olika människor. Alla vi frågade svarade typ en och samma sak; "jaha, men det är väl bättre att ha pengarna
i plånboken, ha ha!" Vi gjorde det till och med till en alternativ IQ-skala. Beroende på hur folk svarar så kan man se hur intelligenta de är:
1. Standardsvaret ovan, med skratt på slutet = Fullblodsidiot.
2. Standardsvaret ovan, utan skratt = Halvidiot.
3. Väldigt alternativt eller väldigt annorlunda formulerad variant på standardsvaret ovan = Medelsmart (det här var jag)
4. Låta bli att svara, eller bara säga "tss. Fuck you" = Smart.
---
Nu skall jag läsa vad de andra har svarat på din fråga 4. Om jag har rätt i att alla kommer svara så som jag har gjort så har vi ett fall av en ny IQ-testfråga på forumet.