Re: Jovars ...
själva produktionen
Ja, den kändes billig, helt klart. Å andra sidan kan man inte kräva så mycket mer re-enactment av ett program som ska vara av historiaberättande karaktär. Annat är det med de rena re-enactmentprogrammen på The History Channel där 'Hunnernas invasion' representerades av 5 ryttare och två fotsoldater...
Jag var lite skeptisk eftersom sådana saker lätt blir väldigt fjantiga men det hade skötts ganska snyggt IMHO.
Och ja, borgen.. men var den verkligen datorgenererad? I vilket fall lurade den mig även om jag såklart störde mig på tredje och fjärde panoreringen av densamma.
Korsriddaren var ju enbart baserat på antaganden emedan han faktiskt hade belägg för sigillen. Det kunde ju lika gärna varit någon norrman som kom på besök, eftersom det tydligen var rätt schysst att åka till Norge och bli l33t haxx0r. Hursomhelst fick danskjäveln spö, även om det inte hindrade honom från att fortsätta snatta vårt skåne och ha sig. Tur det finns städer som Kalmar som håller honom stången.
Det ska bli kul att se fortsättningen även om den kommer se likadan ut med reklamavbrott (så att man fick en chans att se på de andra ypperliga programmen som började klockan åtta också, typ dramat om Hitler på ettan) och fjantig grafik med svärd som faller ner i kartor.
Foggmock - som störde sig oändligt mycket på att "ringbrynjehuvor på distans" i själva verket var stickade i grått garn...