Nekromanti lätt förvånad - arns rike...

Robban

Hero
Jag blev glatt överraskad igår, när jag satt och slötittade på dumburken - Arns Rike var faktiskt, om inte bäst, så i alla fall bra. Guillou har ju annars en förmåga att tråka ihjäl en sten (imo), men den här gången skötte han sig. Dessutom är det alltid kul att lära sig saker om sverige (som man inte redan visste, naturligtvis, annars är det ju inte kul).

/Robban - förvånad

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Jovars ...

Historiebiten var kul och lärorik, men själva produktionen ger jag inte mycket för.

Inplanerade reklamavbrott med kort resumé efteråt; samma bildsekvenser upprepas flera gånger (i synnerhet den datorgenererade borgen på Näs); 30 personer försöker föreställa en hel armé etc.

Dessutom var det lite väl mycket Jan Guillou. Hur kul är det att se honom snacka med en busslast pensionärer? Hur kul är det att se honom köra bil?

Utöver detta tycker jag herr Guillou låter lite för tvärsäker när han presenterar sina teorier om hemvändande korsriddare och olika sigillavbildningars betydelse.

Men historien om Sune och Helena var gullig (även om »Sune och Helena« inte låter tillnärmelsevis lika bra som »Tristan och Isolde« eller »Romeo och Julia« kan man ju trösta sig med att denna historia tycks vara sann).

Foggmock

Myrmidon
Re: Jovars ...

själva produktionen

Ja, den kändes billig, helt klart. Å andra sidan kan man inte kräva så mycket mer re-enactment av ett program som ska vara av historiaberättande karaktär. Annat är det med de rena re-enactmentprogrammen på The History Channel där 'Hunnernas invasion' representerades av 5 ryttare och två fotsoldater...

Jag var lite skeptisk eftersom sådana saker lätt blir väldigt fjantiga men det hade skötts ganska snyggt IMHO.

Och ja, borgen.. men var den verkligen datorgenererad? I vilket fall lurade den mig även om jag såklart störde mig på tredje och fjärde panoreringen av densamma.

Korsriddaren var ju enbart baserat på antaganden emedan han faktiskt hade belägg för sigillen. Det kunde ju lika gärna varit någon norrman som kom på besök, eftersom det tydligen var rätt schysst att åka till Norge och bli l33t haxx0r. Hursomhelst fick danskjäveln spö, även om det inte hindrade honom från att fortsätta snatta vårt skåne och ha sig. Tur det finns städer som Kalmar som håller honom stången. :gremlaugh:

Det ska bli kul att se fortsättningen även om den kommer se likadan ut med reklamavbrott (så att man fick en chans att se på de andra ypperliga programmen som började klockan åtta också, typ dramat om Hitler på ettan) och fjantig grafik med svärd som faller ner i kartor.

Foggmock - som störde sig oändligt mycket på att "ringbrynjehuvor på distans" i själva verket var stickade i grått garn...

Dante

Staff member
Måste varit datorgjord ...

Jag tyckte definitivt att borgen på Näs såg datorgenererad ut. Dessutom finns ju inga bevarade borgar från den 1200-talet (åtminstone inte väl bevarade). Väl?

Ringbrynjorna ja. En del hade äkta vara, en del hade grått garn. Åter andra hade sån där filmbrynja som de har i Ivanhoe*. Man ska kanske inte begära för mycket av reenactment-nissar.

<font size="1">* Här åsyftar jag 80-talsfilmatiseringen av Sir Walter Scotts roman, inte någon rysk manlig prostituerad.</font size>

Storuggla

Champion

"Dessutom var det lite väl mycket Jan Guillou. Hur kul är det att se honom snacka med en busslast pensionärer? Hur kul är det att se honom köra bil?

Utöver detta tycker jag herr Guillou låter lite för tvärsäker när han presenterar sina teorier om hemvändande korsriddare och olika sigillavbildningars betydelse."

Va, du kan väl inte vara förvånad över det? Det vet väl alla att det som Jan Guillou säger är sanning, sanning och katekesförhör på. Om han tycker att ingen kan komma på en egen idé i Västgötadistriktet så är det bara så.
Jag har en teori om att han efter IB-affären fick hybris, men det är en annan sak. :gremwink:

Storuggla, proppsäker

Foggmock

Myrmidon
Re: Måste varit datorgjord ...

Väl?

Eh, jag ska faktiskt upp till Jönköping nu till helgen, jag ska se om jag kan snoka reda på något. Nu när du säger det så var det ju inte likt den borgen de visade silhuett av som Guillo vandrade runt och pratade i.

Rosen

Myrmidon

Utöver detta tycker jag herr Guillou låter lite för tvärsäker när han presenterar sina teorier om hemvändande korsriddare och olika sigillavbildningars betydelse.

Äh, den roligaste scenen i hela programmet var ju när han "listade ut" var stället låg där... um, nån av de där kungarna hade blivit mördad.
"Öster om kyrkan, här har vi något som ser ut som huggen sten... Det bildar en fyrkant... Om man tänker bort alla de här granarna så har vi alltså en öppen kulle med fri utsikt ditåt..." (flinar mot kameran) "Måste ha varit här!" Han var rätt tydligt medveten om vilka uppenbart lösa boliner han stod och spekulerade på. (-:

--
Åke

Krille

Super Moderator

""Öster om kyrkan, här har vi något som ser ut som huggen sten... Det bildar en fyrkant... Om man tänker bort alla de här granarna så har vi alltså en öppen kulle med fri utsikt ditåt..." (flinar mot kameran) "Måste ha varit här!" Han var rätt tydligt medveten om vilka uppenbart lösa boliner han stod och spekulerade på."

Tänk, precis så tänker arkeologer. :gremwink:

Hoel

Veteran
Är det bara jag eller är detta spikar i Upssalaskolans kista..?

Såg bara slutet när han i princip anklagade alla svenska historiker för att vara lögnare. Helt underbart!

Skaraborg - Svearikets vagga :gremsmile:

Hoel

Veteran
Re: Måste varit datorgjord ...

Vet inte var dom spelat in borgen, om det verkligen var på det riktiga platsen

Båda slagen är iaf. inspelade på Axvalla hed utanför mellan Skara och Varnhem

Billigare med allt på en plats :gremsmile:

Johan K

Gammal & dryg
Trevlig tittning !!

Blev åxå lite lätt överaskad överaskad av programmet. Det var lättsmällt tittnig över sveriges historia. Så jag kommer absolut att se fortsättningen på det här !

Dofhjort

Veteran
Datorgjord

I bakum kulisserna-programmet som sändes för ett tag sen fick man se att Näs och Varnhems kloster är datormodellerade. Men texturerna är tagna från de riktiga ruinerna :)

Troberg

Sinister eater
Re: Datorgjord

I bakum kulisserna-programmet som sändes för ett tag sen fick man se att Näs och Varnhems kloster är datormodellerade. Men texturerna är tagna från de riktiga ruinerna
Men om det är riktiga texturer så räknas det väl som riktigt?

Det är ju ungefär på samma nivå som att sätta ut några lampor för att fejka en gryning.

Dofhjort

Veteran
Re: Datorgjord

Det är ju ungefär på samma nivå som att sätta ut några lampor för att fejka en gryning.
Mm kanske det. Eller mer som att ljussätta en scen i en dator efteråt :) Huvudsaken är väl att de inte försöker prångla ut det som det faktiskt historiska utseendet på skiten.

(Pilarna i slagsscenerna var också datorgjorda förresten)

Björn Hellqvist

Swordsman
Snörbrynja

Ringbrynjorna ja. En del hade äkta vara, en del hade grått garn. Åter andra hade sån där filmbrynja som de har i Ivanhoe*. Man ska kanske inte begära för mycket av reenactment-nissar.
Hallå där! "Reenactment-nissarna" var de som hade riktiga brynjor, däribland undertecknad. Det var "riddarna" från ett par tornerspelssällskap som bar snörbrynja, och som i några fall de facto använts i just "Ivanhoe" (1982).

Det enda otidsenliga som jag bar synligt var kängorna. Hade ingen större lust att vara ute i -7 en hel dag med tunna, vändsydda medeltidspjuck...

Björn Hellqvist

Swordsman
Armé

Inplanerade reklamavbrott med kort resumé efteråt; samma bildsekvenser upprepas flera gånger (i synnerhet den datorgenererade borgen på Näs); 30 personer försöker föreställa en hel armé etc.
Vid inspelningarna 1 februari förra året så var vi omkring 75 pers som mest - 15 till häst, 20 bågskyttar, resten fotfolk. Troja television lyckades få oss att se ut som som mest 20 i en och samma scen...

walium

Ganska töntig, faktiskt
Grandmasta' Janne G

Det var väl okej. Men jag har alltid haft svårt för Jan Guillou och hans självbelåtna flin. Han verkar tro att han låter smartare ju större ord han använder. Tja, så länge de inte citerar hans böcker för mycket så går det väl att se.

Dante

Staff member
Oops! ...

I »reenactment-nissar« inkluderade jag även tornerspelssällskap och liknande. Det kanske var dumt.

Jag ber om ursäkt.

samiis

Warrior
läst böckerna?

blev också ganska positivt överaskad..

problemet är att jag läst böckerna som jag förstått att serien skulle handla om..
och han har redan tagit med allt som finns i böckerna, som är värt att ta med, så jag känner på mig att den andra två avsnitten kommer att bli på gränsen till så tråkiga att en sten skulle gå sönder av ren frustration..

..fast jag överdriver ofta ganska mycket