Nu ska vi prata procentenheter så att det står ut genom öronen på oss!
Det började med ett grubbleri över vad "lätt" egentligen betyder, och hur ofta en mästare kan misslyckas utan att ordet "mästare" känns helt fel. Om Legolas satte var femte pil i en vägg istället för i en fiende så skulle vi tycka han var kass, men en rollperson med 80% pilbåge får anses vara bra. Sen är det ju också så att vi människor är rätt dåliga på att se sannolikheter utan lätt hänger upp oss på enskilda företeelser utan att se all data. Skjuter vi fem pilar och missar en av dem så är det det vi kommer minnas. HUR kunde jag missa den här pilen, istället för att tänka att det faktiskt följde sannolikheten precis. Dessutom tänker vi ofta att vi ska vara garanterade att lyckas om vi haft otur flera tärningsslag i rad, men så fungerar ju inte tärningar som är helt historielösa och envisas med att ha samma slumpsats hela tiden.
Vad är rimliga värden då? Om vi tar och utgår från Serenity-rollspelet (bara för att jag har siffrorna här) så har vi Easy=3, Normal=7 och Hard=11. Det man rullar är attribut+skill där värdena går mellan d2 och d12 (och möjligtvis att man inte har en tärning alls i sin skill och då bara rullar attribut-tärningen).
Om vi nu säger att Novis=d4+d4, Utövare=d8+d8 och Mästare d12+d12 får vi följande chans att lyckas (tack AnyDice.com):
Easy ser verkligen easy ut, i Serenitys regelvariant är det något man lyckas med i princip varenda gång. Normal är väldigt varierande, men det är ingen jätteskillnad mellan utövaren och mästaren där. Hard är något som novisen bara kan glömma att försöka sig på, medan det blivit en rejäl skillnad på hur bra det går för utövaren relativt mästaren. Men när Legolas gör headshot på en goblin 500 meter bort i ett bäckmörkt Moria så skrattar han åt 68.75%. Allt under 150% är löjligt!
Så alla regelknåpare och övriga forumläsare. Vilka siffror strävar ni emot?
Det började med ett grubbleri över vad "lätt" egentligen betyder, och hur ofta en mästare kan misslyckas utan att ordet "mästare" känns helt fel. Om Legolas satte var femte pil i en vägg istället för i en fiende så skulle vi tycka han var kass, men en rollperson med 80% pilbåge får anses vara bra. Sen är det ju också så att vi människor är rätt dåliga på att se sannolikheter utan lätt hänger upp oss på enskilda företeelser utan att se all data. Skjuter vi fem pilar och missar en av dem så är det det vi kommer minnas. HUR kunde jag missa den här pilen, istället för att tänka att det faktiskt följde sannolikheten precis. Dessutom tänker vi ofta att vi ska vara garanterade att lyckas om vi haft otur flera tärningsslag i rad, men så fungerar ju inte tärningar som är helt historielösa och envisas med att ha samma slumpsats hela tiden.
Vad är rimliga värden då? Om vi tar och utgår från Serenity-rollspelet (bara för att jag har siffrorna här) så har vi Easy=3, Normal=7 och Hard=11. Det man rullar är attribut+skill där värdena går mellan d2 och d12 (och möjligtvis att man inte har en tärning alls i sin skill och då bara rullar attribut-tärningen).
Om vi nu säger att Novis=d4+d4, Utövare=d8+d8 och Mästare d12+d12 får vi följande chans att lyckas (tack AnyDice.com):
Easy | Normal | Hard | |
Novis | 93.75% | 18.75% | 0% |
Utövare | 98.44% | 76.56% | 32.81% |
Mästare | 99.31% | 89.58% | 68.75% |
Easy ser verkligen easy ut, i Serenitys regelvariant är det något man lyckas med i princip varenda gång. Normal är väldigt varierande, men det är ingen jätteskillnad mellan utövaren och mästaren där. Hard är något som novisen bara kan glömma att försöka sig på, medan det blivit en rejäl skillnad på hur bra det går för utövaren relativt mästaren. Men när Legolas gör headshot på en goblin 500 meter bort i ett bäckmörkt Moria så skrattar han åt 68.75%. Allt under 150% är löjligt!
Så alla regelknåpare och övriga forumläsare. Vilka siffror strävar ni emot?