Nekromanti Lågt stående arkitektur (hjälp!)

Troberg

Sinister eater
Problemet är ju att om man bara tar stenar ifrån havsbotten så kommer man få en hög med runda stenar...
Runda stenar hittar du bara i strömmande vatten och nära stranden. På djupet rör de sig inte så mycket och är kantiga.

fusk

Warrior
Ja, hm, det har du en poäng i. :gremsmile:
Fast om man inte orkar bearbeta stenarna eller inte har verktyg till det, så kommer man fortfarande få ett ganska rangligt hus, dragit om inte annat.

Zire

Swashbuckler
...och så lite slum ovan ytan.. det här kanske överensstämmer bättre med vad du har tänkt dig:
hus byggda av växter.. nåja bilden kanske kan hjälpa på nått vis iaf.

- Zire

(Hur lägger man in bilder i inlägget?)

Rosen

Myrmidon
Re: Sovande fisk

Är det inte bra att de flyter omkring? Tritonerna använder väl gälar för att andas och måste antingen hålla sig i rörelse eller se till att det flyter en ström genom sovrummet.

Jadå, att sova i lä är nog ingen hit för dem, men ligger man inte fullständigt stilla när man sover vet man ju aldrig var man hamnar om man driver omkring fritt - om inte ut genom dörren så kan man vakna med brorsans arsle i ansiktet eller nåt.
Någon typ av förankring, typ ett golvfast sjögräsrep i en ögla över axeln el dyl, löser dock det hela.

Sedan är de väl såpass fisklika att de kanske inte sover över huvud taget. Visserligen påstås det att hajar sover vid vissa tillfällen, men forskarna verkar inte säkra på hur det egentligen funkar. De sover helt klart inte på samma sätt som däggdjur.

Tjao, fast tritoner är inte fiskar heller - och de har ju inte fjäll, utan en hud liknande delfiners. De har ett dubbelt andningssystem med både gälar (som de stänger när de är på land) och lungor (som de använder som simblåsor när de är under vatten). Någon typ av vilande dvala ägnar de sig säkert åt, fast jag har ingen uppfattning om hur tung eller långvarig den är.

--
Åke

Troberg

Sinister eater
Fast om man inte orkar bearbeta stenarna eller inte har verktyg till det, så kommer man fortfarande få ett ganska rangligt hus, dragit om inte annat.
Jag tror ordet är skvalpigt, inte dragigt... :gremgrin:

Troberg

Sinister eater
Re: Sovande fisk

Visserligen påstås det att hajar sover vid vissa tillfällen, men forskarna verkar inte säkra på hur det egentligen funkar. De sover helt klart inte på samma sätt som däggdjur. Framför allt ska de (i alla fall teoretiskt sätt) kunna styra sina kroppsfunktioner omedvetet, så att de kan röra sig och därmed andas, trots att medvetandet är "frånkopplat".
Det är bara hajar som behöver röra sig för att andas, andra fiskar kan pumpa vatten genom gälarna och klarar sig alldeles utmärkt även om de är stilla.

Muggas

Hero
Så på alla undervattensvärdshus får man hyra en "förankringsplats" istället för ett rum? En lyxig inkvartering innebär förankring vid ett ankare av guld, eller? :gremgrin:

Wyldstorm

Swordsman
Nog borde det gå att tillverka metall under vattnet nog...
Undervattensvulkanerna borde kunna stå till tjänst med både metallen & värmen.

Jag har inte en d****a aning om hur så kunde ske, men både värmen & råmaterielet står att finna..

Wyldstorm

Swordsman
En farm med eremitkräftor...
You're onto something!

Dresserade kräftor går nog dåligt dock, och hur hållbart/starkt är "limmet"?

Wyldstorm

Swordsman
Cementen håller jag inte helt med om...
Ponera att ett ämne med rätt hög densitet användes som nåt slags "skiljeämne", och förhindrade att den vätska som reagerar (något motsvarande vatten) -kom dit i okontrollerbara mängder..
Eller något annat tvåkomponents-material. (tyngre än vattnet naturligtvis om golv, lättare om tag ska tätas...)
Skulle nog vara ett helvette, men möjlligt.

Sen stenbearbetning hade nog varit fördelaktigt med skärande vatten-sand -stråle..
Eller med rep(inte alltid wire) som man skär marmor med om det ska vara primitivt.

Kom dock just på att magma rinnande i kanaler skulle kunna fixa rätt shyssta väggar..
Öppna vulkantapp, låt'et rinna längs kanalerna, stäng, kyl av, dra upp.
Med vattnets lyftkraft kan ju ärkegigantiska strukturer byggas...

Wyldstorm

Swordsman
Du vill nog ha slussar vid varje port i vilket fall, "korsdraget" skulle ställa till en hel del annars..
Eller så får man ha en helt annan kultur vad gäller lösa saker.

& sen grottor...
Massiva underjordiska komplex med glasfönster låter väl inte fy skam?
Stabilt & bra, med väldigt lite jobb ibland.

Sen en VIKTIG sak att tänka på...
Även om de kan andas vatten, så vill de nog skapa "gaskammare" där växter/djur & annan mikroorganik producerar nån gas som tränger undan vattnet.
Gasen skulle sen samlas upp i någon slags kammare där man skulle kunna bearbeta glas/metall/annat utan vattnes störande egenskaper.

Nu äre bäst jag lägger av innan jag utvecklar gälar...

En fråga dock, kan jag sno vissa delar av tråden till eget rpg, eller vill du helst att man ska hålla sig borta?

Insignia

Swashbuckler
Störande vad?

Sen en VIKTIG sak att tänka på...
Även om de kan andas vatten, så vill de nog skapa "gaskammare" där växter/djur & annan mikroorganik producerar nån gas som tränger undan vattnet.
Gasen skulle sen samlas upp i någon slags kammare där man skulle kunna bearbeta glas/metall/annat utan vattnes störande egenskaper.
Men om man inte har någon kontakt med ytan, marken eller landlevande varelser, eller för den delen förmåga att andas luft, på vilket sätt skulle man få för sig att vatten har störande egenskaper eller att man skulle kunna åstadkomma något utan det? Och varför i hela friden skulle detta vara viktigt?

Insignia

Swashbuckler
Realism är fånigt

Jag har en känsla av att du är ute efter "realistiska" alternativ.
Jag är absolut INTE ute efter realism - det är inget annat i spelvärlden som är realistiskt :gremwink:

Insignia

Swashbuckler
Lava

"Kom dock just på att magma rinnande i kanaler skulle kunna fixa rätt shyssta väggar..
Öppna vulkantapp, låt'et rinna längs kanalerna, stäng, kyl av, dra upp."

Fast lava stelnar ju så fort det kommer ut i vattnet (på grund av kylan), så det rinner inte så mycket. Däremot hade jag redan tänkt att just stelnad lava kan vara en beståndsdel i vissa byggnader, i områden där detta finns tillgängligt.

Insignia

Swashbuckler
Tack och lite till

Jag vill tacka er alla för att ni är så hjälpsamma! Alla era förslag är till nytta - även de som inte passar in har hjälpt mig att tänka på saken från olika håll. Älskar er :gremgrin:

Det som framför allt har varit till nytta är idéerna om att använda växter (och till viss del djur). Jag ska fundera vidare på detta. Men om någon har fler förslag att komma med så är det givetvis välkommet fortfarande!

Lite info som jag tror en och annan bad om:

Magi
För tillfället finns tre typer av magi. En är rent mental, de andra påverkar vatten respektive solida material. Den senare lade jag till alldeles nyss, inspirerad av just den här tråden, så den är ganska luddig än så länge. Men det är alltså fullt möjligt att använda magi i sitt husbygge.

Realism
Spelet har ingen som helst ambition att vara realistiskt. Om något inte fungerar så hittar jag på att det gör det :gremcool:

Feuflux

omjonasson.se
Re: Realism är fånigt

Yes! Front mot realism.
Ursäkta att jag förolämpade dig. :gremwink:

Jag är f.ö. mot trovärdighet också, men det är nog mer en motreaktion mot allt "tjat" från folk att de ska vara trovärdigt överallt.

Wyldstorm

Swordsman
Re: Störande vad?

Men om man inte har någon kontakt med ytan, marken eller landlevande varelser, eller för den delen förmåga att andas luft, på vilket sätt skulle man få för sig att vatten har störande egenskaper eller att man skulle kunna åstadkomma något utan det? Och varför i hela friden skulle detta vara viktigt?
Av samma (fast motsatta) anledningar som vi använder vätskor i bearbetande av material.
Det är ibland fördelaktigt...

Men visst har du en poäng..
Tänk bara på att intelligens oftast betyder nyfikenhet & inte en vilja att isolera sig.
Vi har dykare, varför skulle de inte ha motsvarande?

Insignia

Swashbuckler
Re: Störande vad?

"Av samma (fast motsatta) anledningar som vi använder vätskor i bearbetande av material."

Men vi kom på tanken att använda vätskor för att de finns omkring oss. De förekommer helt naturligt. Alla vet vad vätska är, liksom. På havets botten förekommer ingen naturlig *brist* på vätska - så jag frågar än en gång hur de kom på *tanken* att detta var något som kunde användas.

"Tänk bara på att intelligens oftast betyder nyfikenhet & inte en vilja att isolera sig."

Att leva i sin naturliga miljö anser inte jag är att isolera sig. Det finns nog plats att vara nyfiken i havet också. Dessutom är intelligens relativt.

"Vi har dykare, varför skulle de inte ha motsvarande?"

Av ungefär samma anledning som vanligt folk sällan tar en rundtur i Inferno. Men jag förlåter dig detta uttalande, eftersom du inte vet något om spelet =)

Troberg

Sinister eater
Re: Lava

Fast lava stelnar ju så fort det kommer ut i vattnet (på grund av kylan), så det rinner inte så mycket. Däremot hade jag redan tänkt att just stelnad lava kan vara en beståndsdel i vissa byggnader, i områden där detta finns tillgängligt.
Problemet med lava är att man kanske inte vill bo i de områden där lava är en riklig naturtillgång.