Nekromanti Långa episka resor... varför då?

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,949
Location
Uppsala
Har pulat rätt länge med ett projekt som fortfarande har namnet The Dark Spire. För att sammanfatta det kort så rör det sig om en ganska mörk vision baserad i vår egen medeltid. Mer än så är inte viktigt.

För just nu försöker jag sätta ihop den största av de testkampanjer som hittills varit i görningen. Grundstoryn är relativt färdig och det finns väl ett antal funderingar kring dilemmat också, eftersom det hela är tänkt att utforska spelets värld så noga som möjligt och ge spelarna chansen att interagera med världen i sig. (Tidigare kampanjer har handlat om krig, intriger och kyrkan till största delen.)

Men det finns ett stort problem i en värld som är begränsad, när målet är att skapa någon sorts lång episk resa över hela världen. För varför i [svordom] skulle någon få för sig att färdas över en hel kontinent, genom olika kulturer, om det inte finns en förbaskat bra anledning?

Kort och gott: har ni några förslag på sådana anledningar?

För problemet är att världen knappast tillåter några magiska ringar eller återfödda drakar.


De jag kommit på själv än så länge (och övervägt gentemot storyn) är...
*Rikedom; jakt på eller skyddandet av.
*Flykt; man försöker smita från något jobbigt.
*Upptäckt; man inbillar sig att det finns något märkvärdigt att hitta.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,659
Kort och gott: har ni några förslag på sådana anledningar?
Upptäcktsresande. I en värld där handel kan ge mycket pengar och kartor är ovanliga och dyra så borde det finnas folk som är beredda att sponsra sådana expeditioner. Att hitta en bra handelsrutt kan nog vara mer värt än en genomsnittlig fantasyskatt.

Sedan kanske inte hela sällskapet drivs av ekonomiska motiv. Det troligaste är antagligen att sponsorerna gör det, medan drivkrafterna i expeditionen är upptäckar i första hand. Hyrda legoknektar och liknande som följer med drivs dock antagligen av vinstintressen.
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
*Nomadism. Det ingår i gruppens kultur att resa. Det har säkert sina praktiska orsaker, men även när dessa spelar mindre roll är sedvänjan sådan att det är otänkbart att stanna länge på en plats.

*Övernaturlighet. Under vissa omständigheter teleporteras gruppen någonstans. Det är kanske bra om det är omständigheter som spelarna i någon mån kan påverka. Det kan till och med vara så att de själva kan bestämma när det sker, men att det dels är jobbigt och de dels inte kan bestämma var de hamnar.

*Världen kommer till dem. Kanske kan du uppnå en del av världspresentationen genom att låta rollpersonerna finnas vid en intensivt traffikerad knutpunkt. Folk från hela världen passerar här för att handla, be eller slåss eller alla tre. De olika nationaliteternas särdrag framträder mer och mer över tid. Där kommer några sådana, de beter sig så här och har med sig sådant och vill ha sådant.
 

morkbollen_UBBT

Warrior
Joined
12 Mar 2005
Messages
263
Location
Stockholm
Vad sägs om religion?

Ett korståg, sökandet efter en helig artefakt har ju tidigare fått riddarna ett skäl att röra på plåtburken, men å andra sidan kanske dina spelare inte är så troende. Fast även om dom inte är det kan dom ju bli anlitade av nån latare eller drivas av andra syften...

Annars är väl en kombination bäst, jag tror aldrig du kan hitta nått som kommer få dom att jaga över hela världen. Plocka upp nått som en röd tråd, när dom uppfyllt den, släng in en ny...
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Salamitaktiken

Gör som Tolkien - bit för bit.

<ul type="square">[*]Först drar hoberna till Bri, i syfte att träffa Gandalf och lämpa över ringen till honom.
[*]Sen visar det sig att Gandalf inte är där, så hoberna drar vidare till Vattnadal för att lämpa av ringen där.
[*]Och sen visar det sig att Elrond inte heller vill peta på ringen, så hoberna är tvungna att springa vidare till Mordor.[/list]

Åkej, i just det här fallet är det en magisk ring, men nog fan kan den användas på annat. Lucas tog ju en unge istället i Willow, och pappas dagbok i Indiana Jones och det sista korståget. Samma potatisbollande är det dock.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Plottkuponger

Billigt och banalt men enkelt: Aven en ickemagisk varld kan ju ha grejer som ar delade i flera olika delar, som viktiga historiska inskriptioner, kontrakt eller konstverk. Rollpersonerna eller valfri viktig SLP vill se alla delarna och eftersom Xerox saknas blir det en del resande.

Om man absolut ska se del 1 fore del 2 kan du dessutom styra i vilken ordning de reser mellan platserna.

Erik
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
5,026
Location
Linköping
De jag kommit på själv än så länge (och övervägt gentemot storyn) är...
*Rikedom; jakt på eller skyddandet av.
*Flykt; man försöker smita från något jobbigt.
*Upptäckt; man inbillar sig att det finns något märkvärdigt att hitta.


Korstågsvariant (som någon redan nämnt)
Rollpersonerna ska antingen återföra den heliga graal eller motsvarande till sin hembygd och den visade sig ha först längre bort av de som stal den än någon hade kunnat tro. Eller använda Krilles "bit för bit"-metod. När man hittar tjuvarna så hade de sålt den till ett gäng handelsmän, när man hittar handelsmännen så hade de sålt den till en kung osv ändå tills man rest hur långt som helst.
Är det ingen religion inblandad så kan det ju vara nån av rollpersonernas släkts överhuvuds svärd som blivit stulet och som måste hämtas för att inte för evigt bringa vanära över släkten.
Eller så letar rollpersonerna efter den mytomspunna staden Flaflafla där någon helig relik ska finnas och som belöning får de ta vad de vill av alla övriga skatter som enligt legenden ska finnas där.
Eller så letar de efter det nyfödda barn som enligt legenden ska ha ett rött och ett blått öga och vara den halvgud som ska föra kungariket till stora segrar över dess fiender.

Livvakter
Rollpersonerna är inhyrda för att skydda en kartritare under hans långa upptäckresa för att finna världens ände och återvända därifrån med hela vägen ordentligt kartlagd. Eller så hoppar man över kartritaren och låter rollpersonerna själva rita kartorna.
Eller så ska de skydda ett handeslfartyg som hela tiden får bättre och bättre handelserbjudanden att fortsätta segla vidare, byter varor, samlar på sig skatter och kommer mycket mycket längre hemifrån än det från början var meningen.

Tävling
För att hedra att kungariket fyller 1000 år ska de fem bästa äventyrsgrupperna ge sig ut på var sin långresa för att föra det ett exotisk djur tillbaka till kungariket. De som hedrar sin kung bäst med ett väldigt exotiskt exemplar kommer få sin vikt i guld och bli odödlig och underbara bardsånger. Legender om mystiska djur (eller vad du nu ersätter djur med om det är trist) leder in resan på ständiga nya sidospår.

Vägen hem
Om du på nåt sätt kan placerar rollpersonerna på "fel" ställe från början så är ju en hemresa en perfekt motivering. Rollpersonerna drivs av lusten att komma hem till sina nära och kära.

Nu måste jag äta...
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
För att det finns där ??

få för sig att färdas över en hel kontinent, genom olika kulturer, om det inte finns en förbaskat bra anledning?
Därför att det finns där ! & det väntar på dig !
Alltså, varför krångla till det.. För min del så hadde jag just rest till nya kulturer för att de finns där & de verkar välldigt spännade.. Varför skulle det inte funka för dina rp ??
Antar att det var det som drev våra utäckar i vår värld.. Antar att det avr det som drev Columbus, vikingarna etc..

/ Johan K, som gjärna hade farit ut & upptäcka saker just bara för att man tror att de fins !
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,659
och så har vi den vanligaste orsaken: handel.
Jo, fast episka resor ligger oftast innan man har ordnad handel, därav mitt val att föreslå upptäcktsresande, vilket egentligen bara är en form av marknadsundersökning och därmed ett förstadium till handel.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
ja det är ju sant... och så har man ju kombinationen handel-upptäcksresande-plundring light som i vikingamyten.
 

Gabriel_UBBT

Warrior
Joined
29 May 2000
Messages
282
Location
Stockholm
Vägen Hem

En intressant ide som jag själv råkat ut för i DoD är att man av någon anledning blir tagen som slav och såld i ett fjärran land. Antagligen så flyr man rätt snart och försöker ta sig hem. En rolig grej med den ideen är att spelarna i princip börjar äventyret "nakna".

Den fruktade krigaren har inget svärd, sköld eller rustning.

Det gäller dock att inte ge spelarna känslan av att de inte har något val. Låt dem slåss för sin frihet och lyckas ganska bra men till slut blir motståndet för hårt.

Det är så jäla trist med SL som säger något i stil med
"Det kommer en stor styrka och anfaller er ni blir tagna som fångar."

Man vill ju iallafall tro att man har ett val! :gremsmile:

Kan kombineras med upptäcksresande och andra varianter. Själv var jag och min spelgrupp på en båt långt ut till havs som livvakter till en expedition för att upptäcka nya länder då vi blev bordade av pirater och tagna som fångar.

Tjollahopp!
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,075
Location
Linköping
Re: Vägen Hem

Eventuellt kan man kanske börja kampnjen strax efter tillfångatagandet så att starten som slavar är given från början?
 
Top