Nekromanti Långbåge - Kortbåge

antorax

Swordsman
Hejsan kära människor.

Skillnaden emellan lång och kortbåge är ju längden. Och långbågen gör mer skada och kan användas på längre avstånd. Men varför har man då den klena kortbågen och inte alltid långbåge?

Erik

Johan K

Gammal & dryg
En ren gissning från min sida..

Men varför har man då den klena kortbågen och inte alltid långbåge?
Utan att ha någon större kunskap om detta så gör jag iaf en ren gissning. trätta mig gjärna om jag har fel.
Jag skulle gissa på att man använder kortbågen i sammanhang där man behöver störrre svängrum, där långbågen skulle bli för klumpig. Sedan så kan jag tänka mig att man använde nån form av kortbåge om man sitter på hästryggen & skjuter därifrån.

/ Johan K, som är ute på hal is här...

DODswe4

Hero
Re: En ren gissning från min sida..

angående häst ryggar så går det inte att skjuta med en långbåge då man helt enkelt har stora risker för att falla av. samt att den är helvetiskt stor att byta sida man vill skjuta åt. Så kortbåge är att föredra (även om Ryttar bågar finns, fast det är ju senare). men alla kan inte spänna en Långbåge.

Organ

Out of time, out of mind
[ QUOTE ]
Men varför har man då den klena kortbågen och inte alltid långbåge?

[/ QUOTE ]
Det finns väldigt många fler kortbågar än långbågar. Det av den enkla anledningen att långbågen är ett stridsvapen medans kortbågen är ett jaktvapen. Det är lite som att säga; "Jag fattar inte varför jägare envisas att gå runt med sina studsare år efter år och inte skaffar en AK47:a." Dessutom är en kortbåge betydligt enklare att ha med sig än den 1,5-2 meter långa långbågen. Som grädde på moset kan man inte använda en långbåge till häst.

/Anders

Ulfgeir

Swashbuckler
En sak är att man inte alltid har lämpligt material att göra en långbåge av. Sedan beror det på syftet, exempelvis ryttarbågar som redan nämts eller om du skall jaga smådjur etc. Men du kan göra korta bågar med lika mycket kraft som en långbåge om du anstränger dig.

/Ulfgeir

Krille

Super Moderator
"Och långbågen gör mer skada och kan användas på längre avstånd. Men varför har man då den klena kortbågen och inte alltid långbåge?"

För att man i de flesta fall inte har nytta av mer skada och längre avstånd, och då är långbågen oftast bara ivägen. Det finns i princip ett tillfälle då man alltid har nytta av max skada och räckvidd, och det är på ett slagfält. Mycket riktigt så är det också där som man hittar enbart långbågar - Englands långbågshärar är mer eller mindre legendariska.

I andra fall, dvs jakt, fiske och liknande, så har man inte så stor nytta av en två meter lång båge. Man skjuter inte hare på 300 meter, och man behöver inte kraft nog för att slå igenom en ringbrynjeklädd karl och döda hans häst om man ska skjuta hare. I sådana fall är långbågen helt enkelt bara ivägen. Det är ungefär som att man inte tar med stora snöskyffeln och stora räfsan om man ska krafsa lite i blomlådan på balkongen.

Så man kan ganska enkelt sammanfatta det så här: långbågen är ett slagfältsvapen. Om man inte befinner sig på ett slagfält så är risken stor att du inte behöver en långbåge alls.

Helmgast
Man skjuter inte hare på 300 meter, och man behöver inte kraft nog för att slå igenom en ringbrynjeklädd karl och döda hans häst om man ska skjuta hare. I sådana fall är långbågen helt enkelt bara ivägen.

Men om man ska skjuta älg, buffel eller andra stora djur då?

hraufnir

Swordsman
Kortbågen gick att skjuta älg med, buffel som har minst abs 5 :gremlaugh: i huden får man nog kanske bara reta med pilbågarna så den springer mot killarna med spjut, eller fångstgropen... De andra stora djuren gäller nog samma. Det får bli andra fångstmetoder helt enkelt. Man är inte nog smidig med en 2m lång båge för att komma nog nära för ett rent dödande skott ändå.

Älgens skinn är dock otroligt tunnt för att vara ett så pass "robust" djur. Inte alls samma hållbarhet som t.ex. ko och tjur (tamdjur)... och vi vet väl alla att även kortbågar hade en historia av att ta sig igenom härdare läderrustningar? =)

G

Guest

Guest
Jag kan däremot inte se anledningen att man inte använde horn och benbågar i större utsträckning, dessa var ju betydligt mindre och hårdare än de flesta långbågar.

Dessutom tror jag att en vanlig person nog hade behövt ha två händer på bågen och två på strängen för att lyckas spänna den, och med all häxjakt etc som höll på under medeltiden skull jag gissa att man då inte skulle hinna få iväg pilen.

Organ

Out of time, out of mind
[ QUOTE ]
Men om man ska skjuta älg, buffel eller andra stora djur då?

[/ QUOTE ]
Storvilt jagades förr med andra metoder än med pilbåge. Då användes sådant som t.ex. fångstgropar, spjut och skallgångskedjor.

/Anders

Organ

Out of time, out of mind
[ QUOTE ]
Jag kan däremot inte se anledningen att man inte använde horn och benbågar i större utsträckning

[/ QUOTE ]
Om jag inte missminner mig så uppstod användandet av ben- och hornbågar på asiatiska stäpper där det inte fanns några träd. I västeuropa gjordes inte den uppfinningen pga att man inte behövde experiementera med annat material än trä.

"Nöden är uppfinningarnas moder" som man säger.

/Anders

antorax

Swordsman
Det med ak47 kanske har att göra med att de är svårare att jaga med än en hagelbössa eller älgstudsare. Det är också säkerligen svårare att få tag på, dyrare och som sagt mkt svårare att sikta med, och gör säkert inte lika mycket skada. Det är inte alltid en älg faller för första skottet liksom...

Din grädde låter rätt dum. Jag tror inte direkt att jägarna jagade till häst. Om du klagar på att en långbåge är klumpig, två meter lång och väger runt ett och ett halvt kilo kanske, va tusan är inte en häst då?

Och typ alltid när man ser en jägare ifrån medeltiden i någon bok eller nåt så har han nästan alltid en lång båge. Vet inte hur lång en kortbåge är men det känns som att långbågen användes en hel del av skogsvaktare och såna...

Bombu

Hero
Och långbågen gör mer skada och kan användas på längre avstånd. Men varför har man då den klena kortbågen och inte alltid långbåge?

Hejsan!

Rolig fråga, jag tror det har att göra med att det är svårt att simulera allting i rollspel.

Ovan har kommit bra synpunkter så jag tänkte hitta ytterligare en synpunkt.

----

Till exempel om man har bågen som ett extravapen, (dvs man inte spelar en typisk bågskytt) så blir det svårt att från spelstatistika simmulera att man ska ha kortbågen istället för långbågen.

Långbågen är ju "bättre" men det är ju opraktiskt att ha med sig en långbåge, den är lång och stor, och tar mer plats än en kort.

Hur får man med det i rollspel på ett bra sätt?

Känslan för rollfiguren att släpa med sig en långbåge hela tiden hur funkar det jämfört med att ha en kortbåge med sig.

Instinktivt känns det mer opraktiskt att ha en långbåge med sig, men det är inte helt enkelt att få med på ett bra sätt i rollspel.

Bombu funderar....

Härolden

Warrior
(Ulfgeir kommer troligen slå mej på fingrarna här, eftersom han skjuter båge och min bara står och samlar damm. Men i alla fall:)

Det där med avstånd är lurigt, och de flesta rollspel har en hel del om bakfoten. Det är fullt möjligt att skjuta 200 m med en vanlig flatbåge på 50-60 punds styrka om bara pilen är avpassad till bågen. Problemet är just avpassningen. En tumregel säger att en pil ska väga 8 grain (0.5 gram) per pund dragstyrka, så man hamnar i så fall på 25-30 gram pil.

En sån pil funkar bra i jaktsammanhang, eftersom viltet sällan har rustning. Däremot funkar det sämre på slagfältet, så där vill man ha tyngre pilar med mer slagkraft, och för att få iväg dem behöver bågarna dels vara kraftiga, och dels fortfarande "slå" snabbt så pilen får tillräcklig fart. Och då börjar D-bågar se vettiga ut. De bågar man hittade i vraket av Mary Rose, ett skepp från 1500-talet, hade en styrka på 100-150 pund!

Varför då inte använda såna bågar jämt? Dels är det rätt svårt att få dem hållbara - D-konstruktionen sliter mer på träet än flatbågen, och dels blir det dyrt om man vill ha dem gjorda i idegran. Det går visserligen att göra dem i andra träslag (och det förekom också), men då håller de inte lika länge. Bågändarna håller också dåligt om man inte har specialgjorda spetsar i horn - vissa bågskyttar hade sina egna snidade bågändar som de flyttade över när (inte om) den gamla bågen gick sönder. Prisskälet talar också mot recurvebåge (komposit-) om man inte behöver den - såna är ännu dyrare att tillverka.

En flatbåge kan man snida ihop hemma i stugan om det behövs på en dag eller två, och man behöver ingen speciell hornslöjd heller.

Organ

Out of time, out of mind
[ QUOTE ]
Det med ak47 kanske har att göra med att de är svårare att jaga med än en hagelbössa eller älgstudsare. Det är också säkerligen svårare att få tag på, dyrare och som sagt mkt svårare att sikta med, och gör säkert inte lika mycket skada.

[/ QUOTE ]
Visst, jämförelsen håller inte hela vägen. Jag använde den bara som illustration för mitt påstående att långbågen var ett militärt vapen medans kortbågen användes till jakt.

[ QUOTE ]
Din grädde låter rätt dum. Jag tror inte direkt att jägarna jagade till häst.

[/ QUOTE ]
Jakt till häst förekom men inte så ofta. Mest pga av att vanligt folk inte hade tillgång till hästar. Adeln däremot nöjesjagade ofta från hästryggen och inte använde de långbågar inte. Dessutom menade jag bågskytte från hästrygg i största allmänhet, dvs även militärt sådant, i vilket fall inte långbågar funkar överhuvudtaget. Så min grädde var alls inte dum. Den var färsk, nysvispad, lätt smaksatt med konjak och välsmakande :gremgrin:

[ QUOTE ]
Och typ alltid när man ser en jägare ifrån medeltiden i någon bok eller nåt så har han nästan alltid en lång båge. Vet inte hur lång en kortbåge är men det känns som att långbågen användes en hel del av skogsvaktare och såna...

[/ QUOTE ]
En kortbåge var ca. 1-1,5 meter lång så det var inte fråga om några fjuttbågar. Det som förvirrar lite grand är själva namnet. "Kort" i det här sammanhanget ska nog läsas som "kortare än långbågen" och inte "kort fjuttbåge passande barn och hobbitar".

/Anders

Ulfgeir

Swashbuckler
Tänker inte slå dig på fingrarna (så mycket) däremot pika dig lite för att du inte kommit igång än. =^_^= Det enda jag direkt har att anmärka på är att såvida de inte har flera viktenheter som heter grain, så har du gjort ett räknefel. grain = 64.8 milligram (0,0648 g).

Man kan lugnt säga att olika rollspel har missat hur långt du kan skjuta med en båge. Den flatbågen jag har (numera hemma för reparation pga en spricka) är på 26 pound och med den kan jag få iväg mina pilar på 400+ grains med STORA fenor som bromsar upp, en sådär 85 meter som längst. Dvs mina pilar är egentligen alldels för tunga för den bågen. Detta skall jämföras att jag har sett uppgifter om flightshooting där världsrekordet för en engelsk långbåge är en bit över 300 meter. OK, nu är ju träffsäkerheten inte vidare bra på de avstånden.

Men det var ju inte för inte som det tog åratal att bli bra bågskytt.

Vad gäller utformning av D-båge respektive flatbåge beror det en hel del på trädslaget. Vissa träslag lämpar sig bättre för en typ vad jag förstår. Man kan göra bågar som är laminerade av olika trädslåg och då få det en bra kompromiss, men det tar tid och är omständigt. Andra sätt att öka styrkan och hållbarheten på flatbågar är exempelvis att ha en backing (beklädnad på ryggen av bågen, dvs den sida som är mot målet) av linne, skinn (typ råhud) eller senor.

/Ulfgeir

Rage

Veteran
Tja sen finns ju i de flesta high fantasy spel, hober, dvärgar, älvor, alver samt andra kryp som kanske inte kan använda en långbåge av fysika skäl

Härolden

Warrior
Ulfgeir said:
Det enda jag direkt har att anmärka på är att såvida de inte har flera viktenheter som heter grain, så har du gjort ett räknefel. grain = 64.8 milligram (0,0648 g).
0.0648*8 = .5184, så så värst fel var det väl inte... ett halft gram är en vettig översättning med tanke på att det är en tumregel.

Ulfgeir said:
Andra sätt att öka styrkan och hållbarheten på flatbågar är exempelvis att ha en backing (beklädnad på ryggen av bågen, dvs den sida som är mot målet) av linne, skinn (typ råhud) eller senor.
Vad jag har förstått ökar en backning knappast styrkan, utan försämrar den. Däremot gör det viss skillnad om bågen går av - då får man bara en krokig båge i stället för en massa träflisor som flyger. Så det är en säkerhetsgrej, som funkar även för D-bågar.

Vad gäller det där med hobbitar etc: en D-båge för en hobbit skulle visserligen vara proportionerligt kortare, men funkar på samma sätt som för en människa. Däremot blir pilarna kortare för att passa armlängden, och troligen blir även räckvidden mindre.

De historiska långbågarna för militärt bruk gjordes i "one size fits all" storlekar, och sen fick varje bågskytt karva av ändarna lagom för sin längd och limma på sina ändar (kallas det nockar?) i horn. En del hade rätt konstfärdiga sniderier på sina hornändar, med hjorthuvuden och lite allt möjligt.

Krellh

Warrior
Den kortare bågen kommer då bli ordentligt mycket snabbare, och därmed ruskigt mycket svårare att hantera.

Som alla som skjutit båge vet så är ju en längre båge mycket mer förlåtande vid småfel än vad en kortare båge är.