Nekromanti "Långsamma" rollspel?

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
På senare tid har jag börjat känna en önskan om att spela saker där det inte behöver hända så mycket. Där det går bra att ta sig tid att beskriva miljöer i lugn och ro, ha rollpersoner som mest bara går omkring och är, och liksom... njuta av det i all sin stillhet.

Jag skrev en liten grej jag kallar för Ön som jag provspelade på TullCon II med Zappelina, Sia och en icke-formit. Det lutade absolut åt rätt håll, men jag hade nog velat ha det ännu mindre... pratigt? Och kanske att mindre hände också. En regel om att varje rollsperson bara får tre meningar per scen eller nåt?

Hur som helst: har du spelat nåt där ni tog er gott om tid med spelandet? Hur var det? Jag letar inte efter utläggningar om spel med omfattande regelsystem eller dylkt som lett till att spelet på ett oönskat vis dragit ut på tiden, utan jag hoppas på att få höra om upplevelser ni har gillat!

Genesis

Ni dés ni maître
Vissa omgångar av Psychodrame har varit ganska långsamma. Det spelet mår bra av att få lite utrymme. På konvent kan det bli rätt intensivt drama, men vi spelade det hemma i tre sessioner à fyra timmar eller så. Ett litet hotell på en grekisk ö, dåligt med gäster, hotellet är lite sunkigt, ekonomin är kass och snart måste personal sägas upp, vilket är smärtsamt då de anställda är som en familj. Jag tror att vad som gjorde det långsamt var att det fanns en bakomliggande konflikt, men den var inte akut. Förr eller senare måste någon ta itu med den, men inte nödvändigtvis nu. Så det var en hel del sceneribeskrivningar, långsamma samtal där folk mest stirrade på varandra och rökte* och liknande saker. Eftersom vi visste att vi hade tid på oss kunde vi sänka takten litegrann.

* Cigaretter är bra om man vill ha långsamma samtal, för då kan man mima att man blossar på en cigg vilket innebär att man fortfarande är närvarande, men man säger ingenting. Om man bara är tyst och stirrar är risken större att folk tror att man fastnat eller så.

DeBracy

Till Ön (som är tänkt som nån slags "Studio Ghibli gör en fin med lite vemodig serie om folk som bor på en ö, kanske i en skärgård, kanske efter katastrofen") plockade jag från två erfarenheter:

Jag spelade Okult med wilper och RasmusL på ett knytkonvent i Luleå. Okult är tänkt att vara lite krypande, obehagligt och nära hemma och det fick vi till. Stämingen blev sån att vi ofta pratade tystare och tystare under scenernas gång, och i de flesta senenerna (eller ja, enligt mitt minne i alla fall) så var det bara en rollperson närvarande. Det blev mycket "landskapsmålning" (dvs. beskrivningar av hur omgivningen ser ut och hur den känns). Okults superkompakta "regelsystem" är i princip att när du som är huvudperson i scenen inte vill prata längre så ställer du en fråga. Det gjorde nog en del till för att hitta det där stillsamma tempot, för då kunde vi liksom hålla i tyglarna för våra egna scener väldigt mycket.

Det andra är omgången av Prospopée som jag spelade med Genesis, Gizmo, Chrull och Magnus Seter på TullCon I. Spelets tema in en på på rätt drömska och surrealistiska saker och det förstärks verkligen genom regeln att ingen får avbryta när någon annan pratar. Det gjorde att det fanns en trevande känsla och att lyssnandet var väldigt aktivt. Riktigt coolt.

DeBracy

Nog har vi väl fler som spelat något "långsamt"? Det behöver inte vara hippiespel, det går lika bra med Call of Cthulhu, Eon, AD&D 2nd eller vad som helst, jag vill bara höra om fina upplevelser av lågintensivt spel!

Jocke

Man med skägg
Det vardagliga scenariot i "från atlantis till borlänge" var ju väldigt mycket så.Rollpersonerna träffades. pratade lite. gick till några ställen de buktade vara på som barn. pratade lite till. upplöstes.

P.eLL.e

MÖRK BORG Barkhäxan
Kul tråd som behöver väckas till liv. Har endast läst Okult, som förtjänar mer uppmärksamhet, och det verkar väldigt trevligt. Finns Prospopée att få tag i med engelska regler?

P.eLL.e

MÖRK BORG Barkhäxan
DeBracy;n79113 said:
Till Ön (som är tänkt som nån slags "Studio Ghibli gör en fin med lite vemodig serie om folk som bor på en ö, kanske i en skärgård, kanske efter katastrofen") plockade jag från två erfarenheter:

Jag spelade Okult med wilper och RasmusL på ett knytkonvent i Luleå. Okult är tänkt att vara lite krypande, obehagligt och nära hemma och det fick vi till. Stämingen blev sån att vi ofta pratade tystare och tystare under scenernas gång, och i de flesta senenerna (eller ja, enligt mitt minne i alla fall) så var det bara en rollperson närvarande. Det blev mycket "landskapsmålning" (dvs. beskrivningar av hur omgivningen ser ut och hur den känns). Okults superkompakta "regelsystem" är i princip att när du som är huvudperson i scenen inte vill prata längre så ställer du en fråga. Det gjorde nog en del till för att hitta det där stillsamma tempot, för då kunde vi liksom hålla i tyglarna för våra egna scener väldigt mycket.

Det andra är omgången av Prospopée som jag spelade med Genesis, Gizmo, Chrull och Magnus Seter på TullCon I. Spelets tema in en på på rätt drömska och surrealistiska saker och det förstärks verkligen genom regeln att ingen får avbryta när någon annan pratar. Det gjorde att det fanns en trevande känsla och att lyssnandet var väldigt aktivt. Riktigt coolt.
Ön verkar trevligt. Kan du inte berätta mer?

Arfert

Facit
Spelade länge med ett gäng som rustade upp en förfallen borg och hängde med bönder i en by nära Drachmorebergen. Inte mycket hände på tio spelmöten, det var mest ett troll som behövde skrämmas bort, och handel med ett nunnekloster (öl).

Det var naturligtvis i Saga.

DeBracy

P.eLL.e;n177287 said:
Ön verkar trevligt. Kan du inte berätta mer?
Visst kan jag det.

Det är som sagt tänkt att vara ett spel där man spelar ut bitar av livet på en ö. I mitt huvud är det nog ganska tydligt att det är postapokalyps egentligen, men det är inte någon hård och påfrestande postapokalyps utan en där asfaltsvägarna är spruckna men fåglarna sjunger och solen lyser, typ som i animen/mangan om roboten som har ett café.

Det är spelledarlöst och man kommer turas om att sätta scener under spelets gång. Jag har för mig jag gjorde något försök att plocka in det där med att ställa frågor om rollpersonerna och att man ska söka svaren i spel. Det är plockat rakt i från Okult och kanske inte passar in helt sömlöst.

Tanken är i alla fall att spelarna tillsammans väljer vad och vilka som finns på ön från en lista (eller ja, jag har kört med lappar som jag klippt ut under speltesten men jag tror inte det gav så mycket mer än extra arbete). Listan innehåller både namn och föremål, och om man väljer ett föremål (t.ex. en boksamling, en skivspelare eller en teservis) är man ensam på ön om att ha just en sådan. Man ritar tillsammans upp ön och placerar ut var olika människor bor och så. Lite docksåpsaktigt.

Man spelar upp till en scen var per spelare och vecka (in game-tid). Tanken är att vi ska få se alla rollpersoner minst en gång, men det behöver inte vara något utdraget. Varje vecka ska ha ett tema. I speltesten så var det på lappar som man drog slumpmässigt, men jag är inte så nöjd med hur det blev. Jag tror att det ska vara en lista man väljer ifrån också. Där står det saker som "Storstädning", "Handlarna kommer" eller "Någon blir sjuk". Scenerna under den vecka ska på något vis beröra det temat, om så bara nämns i förbigående.

Istället för för att det finns en del lappar som kan slumpas fram där temat är att vattnet stiger så tror jag att man ska skriva i vilket tema man har för innevarande vecka i en lista, och då och då är det förbestämt vad temat är. Fast kanske det vore vara helt fria val ändå, och en instruktion som explicit säger att förr eller senare kommer vattnet att stiga så pass att ön måste överges. Då jag skrev spelet så smög det sig in någon slags vemodig uppbrottsstämning som nog speglade vissa saker i mitt liv just då. Anyways...

Från Prospopée lånade jag regeln om att man inte får avbryta varandra när man pratar. Som sagt gav det en trevande och väldigt fin känsla till spelet. I Ön skrev jag in det i formen av att man kunde välja att en scen ska vara en "stillsam scen". Kanske vore det lika bra att bara köra med den regeln hela tiden, för jag vill komma bort från normal "pratig" dialog och glida mot såndär uppbruten dialog som vi ser i en del anime, i pretentiösa kortfilmer och på en massa andra ställen.

Jag hade någon slags föreställning om att det skulle följa med 52 teman för veckor så att man kan spela ett helt år på ön utan att behöva skriva nya. Min tanke var att det skulle vara ett spel man plockar var eller varannan vecka och spelar i två timmar eller så. Det borde kunna räcka för att spela 2-4 veckor in game, beroende på hur långa scener man kör och hur många spelare man är.

Så... ja. Nåt sånt. Myspysvemodpostapokalypsigt dockskåp över en kopp te liksom.

DeBracy

P.eLL.e;n177285 said:
Finns Prospopée att få tag i med engelska regler?
Tyvärr är det nog franska som gäller, eller att spela det med Genesis och lära sig reglerna från honom. Kanske är någon mer som hunnit lära sig dem?

DeBracy

Björn den gode;n177405 said:
Lite förvånad att Genesis inte redan skrivit det men "Fall of Magic" är verkligen precis det där långsamma spelet med rollpersoner som mest går omkring. Dessutom är det ett väldigt bra spel. Se mer här: https://www.rollspel.nu/threads/695...mal), men det är fortfarande ett sug jag har.

Genesis

Ni dés ni maître
Stämmer att Prosopopée, inte finns tillgängligt på engelska, som så mycket annat vackert här i världen. :)

Och ja, Fall of Magic är verkligen trevligt på det där långsamma sättet. Det är nog det spel jag spelat som bäst åstadkommer vad den här tråden handlar om. Ribbon Drive är nog en värdig tvåa.

DeBracy

Genesis;n177412 said:
Ribbon Drive är nog en värdig tvåa.
Åhå, då kanske jag bör kolla in det igen. Det aldrig riktigt riktigt blivit av.

gustaf s

Warrior
Fall of Magic och Ribbon Drive, yes! Båda de här spelen är ju resor. En begränsad cast, som har många scener med varandra och där dessa är de enda konstanterna, eftersom allting annat förr eller senare måste lämnas bakom.

DeBracy

Coolt, ska kolla in det.

Passar förresten på att upprepa att jag gärna vill höra om upplevelser ni haft när ni spelat långsamt!

DeBracy;n79098 said:
Hur som helst: har du spelat nåt där ni tog er gott om tid med spelandet? Hur var det? Jag letar inte efter utläggningar om spel med omfattande regelsystem eller dylikt som lett till att spelet på ett oönskat vis dragit ut på tiden, utan jag hoppas på att få höra om upplevelser ni har gillat!