P.eLL.e;n177287 said:
Ön verkar trevligt. Kan du inte berätta mer?
Visst kan jag det.
Det är som sagt tänkt att vara ett spel där man spelar ut bitar av livet på en ö. I mitt huvud är det nog ganska tydligt att det är postapokalyps egentligen, men det är inte någon hård och påfrestande postapokalyps utan en där asfaltsvägarna är spruckna men fåglarna sjunger och solen lyser, typ som i animen/mangan om
roboten som har ett café.
Det är spelledarlöst och man kommer turas om att sätta scener under spelets gång. Jag har för mig jag gjorde något försök att plocka in det där med att ställa frågor om rollpersonerna och att man ska söka svaren i spel. Det är plockat rakt i från Okult och kanske inte passar in helt sömlöst.
Tanken är i alla fall att spelarna tillsammans väljer vad och vilka som finns på ön från en lista (eller ja, jag har kört med lappar som jag klippt ut under speltesten men jag tror inte det gav så mycket mer än extra arbete). Listan innehåller både namn och föremål, och om man väljer ett föremål (t.ex. en boksamling, en skivspelare eller en teservis) är man ensam på ön om att ha just en sådan. Man ritar tillsammans upp ön och placerar ut var olika människor bor och så. Lite docksåpsaktigt.
Man spelar upp till en scen var per spelare och vecka (in game-tid). Tanken är att vi ska få se alla rollpersoner minst en gång, men det behöver inte vara något utdraget. Varje vecka ska ha ett tema. I speltesten så var det på lappar som man drog slumpmässigt, men jag är inte så nöjd med hur det blev. Jag tror att det ska vara en lista man väljer ifrån också. Där står det saker som "Storstädning", "Handlarna kommer" eller "Någon blir sjuk". Scenerna under den vecka ska på något vis beröra det temat, om så bara nämns i förbigående.
Istället för för att det finns en del lappar som kan slumpas fram där temat är att vattnet stiger så tror jag att man ska skriva i vilket tema man har för innevarande vecka i en lista, och då och då är det förbestämt vad temat är. Fast kanske det vore vara helt fria val ändå, och en instruktion som explicit säger att förr eller senare kommer vattnet att stiga så pass att ön måste överges. Då jag skrev spelet så smög det sig in någon slags vemodig uppbrottsstämning som nog speglade vissa saker i mitt liv just då. Anyways...
Från Prospopée lånade jag regeln om att man inte får avbryta varandra när man pratar. Som sagt gav det en trevande och väldigt fin känsla till spelet. I Ön skrev jag in det i formen av att man kunde välja att en scen ska vara en "stillsam scen". Kanske vore det lika bra att bara köra med den regeln hela tiden, för jag vill komma bort från normal "pratig" dialog och glida mot såndär uppbruten dialog som vi ser i en del anime, i pretentiösa kortfilmer och på en massa andra ställen.
Jag hade någon slags föreställning om att det skulle följa med 52 teman för veckor så att man kan spela ett helt år på ön utan att behöva skriva nya. Min tanke var att det skulle vara ett spel man plockar var eller varannan vecka och spelar i två timmar eller så. Det borde kunna räcka för att spela 2-4 veckor in game, beroende på hur långa scener man kör och hur många spelare man är.
Så... ja. Nåt sånt. Myspysvemodpostapokalypsigt dockskåp över en kopp te liksom.