Nekromanti Långsamt spelande...

Vindhand

Myrmidon
Re: Ffwd

Det är ju inte just därför. Det är inget tvång, man bör IMHO vara dynamisk med "närbilder av grisodling" och "panorerande kameror över hjältedåd". Sedan är det jäkligt kul att intrigera. Man får utrymme och tid för så mycket mer utan att vara bunden av ett äventyr, där man har ett uppdrag som skall avslutas, en fiende som ständigt är en i hälarna eller ett problem som snarast måste lösas.

Alla äventyr behöver väl inte vara under tidspress?

Dessutom har jag aldrig märkt att ett pågående äventyr hindrat mig eller andra spelare från att intrigera eller hitta på roligheter... snarare tvärtom då äventyret ger en något att intrigera runt.

I.o.f.s. får jag väl erkänna att jag spelat ut en och annan barkväll i mina äventyr men riktigt så långt som ett helt möte utan egentliga händelser har jag aldrig gått. Lugna bitar i äventyr brukar snarare utnyttjas till matpauser mm.

Vindhand

Myrmidon
Re: hu!

Nu överdrev du ju lite.

Det är inte omöjligt... menar du i mitt exempel eller i att det skulle vara ett "bortslösat speltillfälle"?

kboman

Veteran

"...men riktigt så långt som ett helt möte utan egentliga händelser har jag aldrig gått.

Hehe, då har du missat nåt... =D
Vi har haft ett par möten som mest varit resande på Järnforsen och pratande i Lim'alan och Nada. Skitkul! Spelarna spenderade tiden med att fiska, gräla, fäktas med övningssvärd, gräla, planera vad som ska göras vid ankomster, gräla och sen skyllde alla sina problem på varandra ett tag. Underbart kul =)

Så en paus är alltid underskattad. Och inte minst är det ett bra tillfälle (om det är en längre paus) att slå färbättringsslag och läka skador osv.

- Kalle

kboman@passagen.se | <A HREF="http://hem.passagen.se/kboman" target="_new">http://hem.passagen.se/kboman</A>

Vindhand

Myrmidon

Hehe, då har du missat nåt... =D

Jag har i.o.f.s aldrig varit spelledare för ett helt möte utan händelser men jag har varit spelare i ett par dylika (ursäkta om jag var vilseledande)
I min mening har det var det bland de tråkigaste saker jag någonsin upplevt i rollspelsväg. Jag spenderade ett helt åttatimmarsmöte vilse på en frusen tundra...

Spelarna spenderade tiden med att fiska, gräla, fäktas med övningssvärd, gräla, planera vad som ska göras vid ankomster, gräla och sen skyllde alla sina problem på varandra ett tag. Underbart kul =)

Det där gör vi under tiden som det händer meningsfulla intressanta saker. Att göra bara det där är som att ta bort handlingen ur en actionfilm; man har kvar en massa roliga repliker men efter en halvtimme börjar det bli litet tröttsamt.

Jag vill inte säga att vi aldrig driver omkring, bara att jag försöker hålla det begränsat till korta perioder, gärna de perioder vi som spelare äter pizza :)

Denna debatt är ytterligare ett bevis för hur viktigt det är att jämföra spelstil innan man spelar :)

Primas Antonio

Veteran
Skryt

"I vår grupp så tog en tämligen händelselös resa från Camard till Uriens ett normlat spelmöte på 5 timmar."

Det var väl inget. I vår grupp har en Camard - Tuzan Rim resa tagit lika lång tid att spela. Den var kanske inte helt händelselös, eftersom pesten härjade Timpert, men ändå...

/Antonio, vet hur man drar ut på tiden (och gör det till en bra spelupplevelse).

Primas Antonio

Veteran
Det där kan jag verkligen inte hålla med om. Jag skulle vilja hävda att det är den sortens spelande som får rollpersonen att lära känna spelvärlden ordentligt. Mer än bara till ytan, alltså.

/Antonio, övertygad om att det aldrig annars blir så mycket ROLLspel som i äventyrets lugna episoder.

Primas Antonio

Veteran
Fantastiskt vad fel du har

"I denna situation skulle jag tänka mig 10% chans att något kul händer"

Och om du har tillgång till bra rollspelare är det minst 90% chans att de spelar bra...
För åtminstone jag tycker att det är betydligt mer intressant att spela karaktären i "vanliga" situationer än de som han tvingas in i i det som kallas "äventyret".

/Antonio

PS. Det finns inget tråkigare än att rollspela att man slår ihjäl 3 tiraker på en landsväg DS.

Vindhand

Myrmidon
skrämmande

"I denna situation skulle jag tänka mig 10% chans att något kul händer"
Jag menade då att jag skulle slå en tärning, kolla om den är under tio procent och sedan eventuellt hitta på en intressant händelse. :)

Och om du har tillgång till bra rollspelare är det minst 90% chans att de spelar bra...
För åtminstone jag tycker att det är betydligt mer intressant att spela karaktären i "vanliga" situationer än de som han tvingas in i i det som kallas "äventyret".

Öh? "Tvingas in"?
Jag kan bara säga: Byt spelledare!
(alternativt kan ni ju laga den ni har genom att förklara att ni upplever hans äventyr som tvingande och onaturliga)

PS. Det finns inget tråkigare än att rollspela att man slår ihjäl 3 tiraker på en landsväg DS.

Om äventyren är tråkigare än den händelselösa tiden där emellan kanske man spelar fel typ av äventyr för gruppen. Om strider är tråkiga kanske man skall dra ned på dem även inom "det som kallas äventyret".

Vindhand

Myrmidon
övertygad om att det aldrig annars blir så mycket ROLLspel som i äventyrets lugna episoder.

Jag håller inte med. De intressantaste rollspelsupplevelser jag har haft har involverat sekundsnabba beslut mitt i strider. Jag tror inte involverat, händelserikt spel går att ersätta med någon mängd ölpimplande tillsammans med lokalbefolkningen .

NisseHult

Veteran
Varför inte ge dem en klassisk mordgåta? Till exempel, värdshusvärden hittas brutalt ihjälslagen, dörr och fönstrar är låsta inifrån, ingen hemlig gång, och inga spår av magi mer än vanlig "bakgrundsstrålning"...? Och eftersom RP bodde i värdshuset just då är de bland de misstänkta...

Om det inte finns någon representant för lagen där kan det vara hot om lynchning, och så vidare...

"Ursäkta, har någon sett en fem meter hög hund springa förbi?"
En RP i en av mina krönikor.

ripperdoc

Myrmidon
<I>Jag tror inte involverat, händelserikt spel går att ersätta med någon mängd ölpimplande tillsammans med lokalbefolkningen.</I>

Uppenbarligen går det utmäkrt för mig och många andra. Och jag har förstås roliga spelupplevelser av båda sorterna, men jag skulle säga att de är jämställda.

Så, vi kan konstatera att det handlar om två olika spelstilar, men klanka inte ner på "vår" spelstil för det. Fast, jag ska iof tala för mig själv, de andra med "min" :)-)) spelstil kanske klankar ner på din...nej, nu börjar det bli rörigt...

/RD

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>

ripperdoc

Myrmidon
Re: Skryt

Jamen det handlar ju inte om att spela så lite som möjligt på så lång tid som möjligt, s.a.s. Man behöver inte överdriva, och speciellt inte försöka utklassa varandra. Men nu har jag en aning om att du inte riktigt var seriös i ditt inlägg (även om ni nu mycket väl kan ha spelat er resa som du sade, det betvivlar jag inte).

/RipperDoc - har inte använt ett äventyr till Eon på länge, inte hller någon som helst planering i förväg...och har haft det som roligast också

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>

Vindhand

Myrmidon
Uppenbarligen går det utmäkrt för mig och många andra. Och jag har förstås roliga spelupplevelser av båda sorterna, men jag skulle säga att de är jämställda.

Men visst händer det saker när du spelar? Det kan inte bara vara ölpimplande och småprat?

Jag har inget emot litet av dylikt... det kan gå till överdrift dock; som CoC spelarna på ett konvent nyligen som aldrig lämnade sin klubb utan satt där i fem timmar och rollspelade att de drack konjak och rökte cigarrer. Det är till överdrift IMHO.

G

Guest

Guest
Men visst händer det saker när du spelar? Det kan inte bara vara ölpimplande och småprat?

Jag en av RipperDocs spelare så därför kan jag svara på detta. Så att du inte blir förundrad över hur jag kan veta hur RipperDoc spelar /images/icons/smile.gif.

Nej, naturligtvis sitter vi inte bara och småpratar, dricker vin på värdhus och umgås med våra familjer. Jag är baron i Consaber och min far är Greve. Just nu är jag ovän med "granngreven" och hans kusin som är baron. Främst baronen eftersom jag stal hans hålldam och gift mig med henne. Så just nu är det ridda runt och skaffa trupper utifall att en blodsfejd skulle starta mellan våra ätter. Och när jag ridder runt så är det bäst att vara beredd att ducka då ett och annat armborstlod från lönnmördare har avfyrats mot mig. Det händer alltså saker hela tiden.

/Tiamel

Ymir

Liten kantbaron
Re: Skryt

Faen alltså, grabben. Som vi tidigare kommit fram till så liknar våra spelstilar verkligen varandra...

- Ymir, det långsamma spelandets helgon....

Ymir

Liten kantbaron

Under dylika spelmöten där det knappt händer någonting har jag och mina spelare skitkul, ägnar oss åt en massa rollspel rp:na/slp:erna emellan och utvecklar så gott som alltid både rp:er och slp:er en smula. Jag vet inte, men själv ser jag iaf inte detta som något bortslösat speltillfälle direkt- snarare tvärtom.

- Ymir, gillar långsamt spel och avskyr tidshopp

Vindhand

Myrmidon
Nej, naturligtvis sitter vi inte bara och småpratar, dricker vin på värdhus och umgås med våra familjer. Jag är baron i Consaber och min far är Greve. Just nu är jag ovän med "granngreven" och hans kusin som är baron. Främst baronen eftersom jag stal hans hålldam och gift mig med henne. Så just nu är det ridda runt och skaffa trupper utifall att en blodsfejd skulle starta mellan våra ätter. Och när jag ridder runt så är det bäst att vara beredd att ducka då ett och annat armborstlod från lönnmördare har avfyrats mot mig. Det händer alltså saker hela tiden.

Det låter verkligen kul. Detta skulle inte jag kalla för grisodlande i.a.f med tanke på att du hela tiden har saker för dig, (egna) mål att uppnå och en dynamisk omvärld att samverka med.
Det skiljer sig i min mening rätt mycket från skräckexemplet att spendera ett helt möte med en höndelselös resa mellan två punkter :gremsmile:

Ymir

Liten kantbaron
Tvärtom här. De bästa rollspelsminnena jag har utögrs nästan enbart av lågmälda, allvarliga, ofta tragiska, diskussioner 2 karaktärer emellan. Dessa scener, främst de sorgliga, är de underbaraste jag spellett. i Strid händer mycket sällan något kul, imho- vilket också är anledningen till att vi stridar mycket lite i våra kampanjer, ungefär 1 ggr var annat spelmöte.

- Ymir, föredrar karaktärsspel framför random melejj

Vindhand

Myrmidon

Det är som sagt olika spelstilar. Har man kul gör man rätt IMHO :)

ägnar oss åt en massa rollspel rp:na/slp:erna emellan och utvecklar så gott som alltid både rp:er och slp:er en smula.

Vi gör också detta, men under tiden händer det saker. Rollspelandet och Äventyret är sammanvävt s.a.s...