Nekromanti Långsamt spelande...

Vindhand

Myrmidon
föredrar karaktärsspel framför random melejj

Jag skulle nog vilja påstå att vi ägnar oss åt karaktärsspel... Man kan spela intressanta karaktärer och fortfarande slåss. Strider kan vara meningsfulla både för handlingen och karaktärernas utveckling. Jag ser ingen motsättning mellan händelserikt spel och rollspel.

Ymir

Liten kantbaron
Det gör absolut inte jag heller. Dock kan man ha händelserikt rollspel utan strider också, och vi föredrar det då vi finner strider ganska tråkiga. Vi har haft en del rejält roliga dueller ibland dock. Och nu talar jag för mig själv. Jag klankar mao inte ned på ditt spelande på något sätt, strida du lugnt vidare :)

- Ymir, långsamt spel är inte synonymt med händelselöst spel

Ymir

Liten kantbaron
Precis så spelar jag och min grupp också. En resa kan dock fortfarande ta ett halvt spelmöte,men jag betraktar det som sagt var inte som bortslösad speltid- det händer likväl mycket under tiden.

- Ymir, har en mycket händelserik men samtidigt rejält långsam kampanj

G

Guest

Guest
<I>Det skiljer sig i min mening rätt mycket från skräckexemplet att spendera ett helt möte med en höndelselös resa mellan två punkter :gremsmile:[/i]

Jo, båtresan var väl i extremaste laget kan jag hålla med om. Och den var inte totalt händelselös men det hände inte mycket. Det var dock vissa i gruppen som tyckte att det var det värsta spelmöte det varit med om. En del av dessa slutade tyvärr att spela kort därefter. Det beror som sagt var på smak vilken stil av rollspel man gillar.

Jag kan hålla med Ymir om att strid i Eon är bland det tråkigaste som finns. Det enda man gör är att slå sina tärningar, kolla i ett par tabeller, SL säger förhoppningsvis "Han/hon/den/det är nere...", man räcker över tärningen till näste man i gruppen och sist så väntar man på att tärningarna ska komma tillbaks. Mycket långtråkigt...I vår kampanj så har vi ungefär en strid per 2-3 speltillfällen och på senare tid så har striderna mer varit söka skydd och hoppas på ett mirakel. Som tur är har mirakeln inträffat. T.ex. precis innan jag skulle till att bli ihjäl huggen sist så kom Konungens vägvakter förbi. Vilken tur /images/icons/smile.gif!

/Tiamel

ripperdoc

Myrmidon
Jag förstår inte riktigt vad du menar. Det kan ju finnas egna mål att "grisodla". Man behöver inte ränna runt för det. Och en dynamisk omvärld är ju just det som gör "grisodling" kul.
Sedan skulle jag vilja säga att allt det Tiamel nämner hinner vi sällan med på ett möte. Men det som tar längst tid är helt klart att ha att göra med granngreven...:)

/RD

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>

Vindhand

Myrmidon
Precis så spelar jag och min grupp också. En resa kan dock fortfarande ta ett halvt spelmöte,men jag betraktar det som sagt var inte som bortslösad speltid- det händer likväl mycket under tiden.

Det beror imho vad det är man gör. Om man använder tiden till intriger mellan karaktärerna eller för att planera något så är det inte bortslösad tid. Om man däremot rollspelar hur man gör upp eld, hugger ved, fiskar, steker fisk, går och pissar, slår upp tält osv... så börjar jag snart gäspa :)

Vindhand

Myrmidon
Jo, båtresan var väl i extremaste laget kan jag hålla med om. Och den var inte totalt händelselös men det hände inte mycket. Det var dock vissa i gruppen som tyckte att det var det värsta spelmöte det varit med om. En del av dessa slutade tyvärr att spela kort därefter. Det beror som sagt var på smak vilken stil av rollspel man gillar.

Jag hade nog tillhört dem som slutat...

Jag kan hålla med Ymir om att strid i Eon är bland det tråkigaste som finns. Det enda man gör är att slå sina tärningar, kolla i ett par tabeller, SL säger förhoppningsvis "Han/hon/den/det är nere..."

Det kan jag förstå. Ett bättre regelsystem kanske skulle göra striderna roligare?

Krille

Super Moderator
"Ett bättre regelsystem kanske skulle göra striderna roligare?"

Förmodligen inte. De flesta rollspel har stridssystem som går ut på att slå sina tärningar och kolla i ett par tabeller och förklara motståndaren som nere. Personligen tror jag mer på en spelledare som inte är för lat för att orka lära sig hur reglerna fungerar och som har en kasse med fantasi parat med beskrivningsförmåga för att omvandla tärningar, tabellkollar och dödsförklaringar till en intressant händelse. Detta är för övrigt ett generellt recept som fungerar precis lika bra i DoD som i Eon.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Vindhand

Myrmidon
Jag förstår inte riktigt vad du menar. Det kan ju finnas egna mål att "grisodla". Man behöver inte ränna runt för det. Och en dynamisk omvärld är ju just det som gör "grisodling" kul.

Jag tror vi menar olika saker med grisodling. Intriger och samtal är inte (för mig) grisodling. Däremot att beställa öl, äta, göra upp läger, vårda sin häst, slipa sina vapen, toalettbesök, supa skallen av sig mm.

Vindhand

Myrmidon
Förmodligen inte. De flesta rollspel har stridssystem som går ut på att slå sina tärningar och kolla i ett par tabeller och förklara motståndaren som nere. Personligen tror jag mer på en spelledare som inte är för lat för att orka lära sig hur reglerna fungerar och som har en kasse med fantasi parat med beskrivningsförmåga för att omvandla tärningar, tabellkollar och dödsförklaringar till en intressant händelse. Detta är för övrigt ett generellt recept som fungerar precis lika bra i DoD som i Eon.

Därför tänkte jag att ett system som verkligen uppmuntrar att man lägger in sin egen fantasi i striderna kanske skulle hjälpa. Visst kan man beskriva saker kreativt i Eon men så mycket detaljer hanteras redan av systemet att man blir rätt begränsad. Om en strid tar allför mycket speltid är det också lätt att man tröttnar och Eons strider är ju inte de snabbaste.
Om man användet PlayElf däremot, där man får direkta fördelar av att beskriva sin handling effektfullt och roligt, samtidigt som systemet är enkelt nog att inte emotsäga dessa beskrivningar, tror jag att man lättare får involverande strider.