Nekromanti Låsning av trådar

RasmusL

Champion
Jag upplever att det varit mycket låsning av trådar de senaste månaderna. Visst förstår jag att det är ett sätt att lugna ner diskussionsklimatet men i jämförelse med att varna och stänga av en användare ser jag trådlåsning som en extrem åtgärd. Resultatet blir att berörda ämnen i praktiken förbjuds att diskutera vilket gör att användare ej kan ge uttryck för sina åsikter i frågan. Censur.

Jag undrar nu vad kriterierna är för att en tråd ska låsas? Behöver dessa skärpas?

Finns det inte ett värde i att moderera istället för att avbryta diskussioner? När en åtgärd görs i form av varningar eller avstängningar, kan man inte se om diskussionen kan fortsätta på en bra nivå innan nyckelknippan åker fram?

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Skulle det kanske vara en idé, i synnerhet då det är en deltråd som orsakar låsningen, att bryta ut deltråden helt så som görs i bland när en diskission är off topic men ändå tydligen intressant för många, och låsa den utbrutna tråden istället?

Cissi

Up to no good.
Jag kan svara på det i det här aktuella fallet.

Vi låste tråden om mansbilden i spel för att tråden de facto inte ett dugg handlade om det som trådstartaren var ute efter att lyfta.

Det handlar inte om censur eller om att vi inte tyckte att ämndet var värt att diskutera. Det handlar om att vi försöker hålla ordning och reda på forumet.

Om MattiasLejbrink vill diskutera sakfrågan och medforumiterna kan hålla sig till det utan att tråden spårar ur så får de gärna göra det. Vilket inte skedde i det här fallet och därför låste vi tråden.

Om en till tråd skapas med samma ämne kommer den inte att låsas. Så länge folk kan diskutera det som diskuteras bör i tråden.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Just den tråden handlade väl i och för sig om att trådstartaren gjort ett blogginlägg, något ett par av följdinläggen ändå handlade om. Sen att de var i minoritet är förvisso relevant.

RasmusL

Champion
Kan man då inte åtminstone börja med att varna/stänga och se vilken effekt detta ger innan man går vidare till låsning? Att begränsa diskussionsrummet bara för att ett fåtal beter sig illa är väldigt extremt.

Cissi

Up to no good.
Vi bedömde att det inte fanns någon diskssion att rädda i det särskilda fallet och eftersom MattiasLejbrinks ursprungsinlägg där han promotar sitt blogginlägg finns kvar så tycker vi att syftet med tråden var uppfyllt iom att promotandet finns kvar.

RasmusL

Champion
Så, policy är att om moderatorer/redaktion anser att en tråds innehåll är irrelevant alternativt inte representerar originalinlägget så låses den?

Recca

Femme Fatale
Jag upplevde att just den tråden inte hade mer än typ 1 inlägg on topic. Så det var nog bra att den låstes men i övrigt tänker jag att det säkert kan va vettigt att se över hur man motiverar trådlåsning.

Jag har märkt ibland att trådar kan se ut att vara på väg åt helvete men sen så tar sig folk i kragen och diskussionen kan arta sig väldigt väl i slutänden ändå (innan den kraschar ordentligt på slutet). Så tycker samtidigt att man bör använda trådlåsning varsamt.

RasmusL

Champion
Absolut. I mina ögon är det alltid deltagarna och inte diskussionen det är fel på. Inga åsikter är "fel" eller "dåliga", det finns bara mer eller mindre dåliga sätt att uttrycka dem på och om någon kliver över gränsen upplever jag att det i möjligaste mån är denna någon och inte diskussionen som ska straffas. Så länge policy även är att inte ta bort trådar blir forumet inte bättre "städat" av att sopa in smutsen under mattan (se: låsning).

RasmusL

Champion
För att förtydliga:

Fråga till redaktionen och moderatorer
Vad är policyn kring att låsa trådar? Är "vi kände inte att tråden tillförde något" ett tillräckligt argument?

Cissi

Up to no good.
RasmusL said:
För att förtydliga:

Fråga till redaktionen och moderatorer
Vad är policyn kring att låsa trådar? Är "vi kände inte att tråden tillförde något" ett tillräckligt argument?
Det här är på intet sätt hela moderatorkårens eller redaktionens svar på frågan. Det är mitt svar på frågan så som jag har tolkat alla diskussioner i moderatorsforumet innan vi fattar beslut om att låsa en tråd.

Det finns ingen policy kring när en tråd ska eller inte ska låsas.

I de fallen där vi ändå har gjort det så har det handlat om att tråden spårat ur så att den numera endast är en grogrund för påhopp, trollande och OT som inte längre rör det vi kan tolka var TS syfte med tråden i början.

Det handlar således INTE om att redak och modsen försöker censurera ämnen, användare eller frågor. Det handlar om att tråden de väljer att låsa inte längre tillför något mer än bråk och irritation och att de inte ser någon varaktig lösning i att bara varna/stänga av för att tråden redan är för inflamerad.

Så nej, att redak/modsen känner att en tråd inte tillför något, är inte ett tillräckligt argument för att de ska låsa en tråd.

Men, tråden tillför inte längre det som de tror att TS ville diskutera och tråden är nu ett flame war/har spårat ur i pajkastande och/eller är helt söndertrollad, är tillräckliga argument i vår mening.

Det viktigaste är att vi bedömer att om tråden får fortsätta att vara öppen så kommer den eskalera ytterligare, till glädje för ingen.

Vilket var bedömningen vi gjorde i fallet med MattiasLejbrinks tråd och vilket också är bedömningen vi gör i de andra trådarna vi låser.

Det är något som, utifrån alla diskussioner som förts angående detta oss emellan, vi helst inte gör för att det är ett starkt, begränsande ingrepp, framför allt mot trådstartaren som får sin tråd låst.

Men det handlar aldrig och TS eller om ämnen, det handlar om hur ämnet i fråga diskuteras och hur de som skriver i tråden beter sig.

RasmusL

Champion
Noterat.

Jag vidhåller dock att det är bättre att varna/straffa de som beter sig illa än diskussionen i sig, att begränsa möjligheten att uttrycka sig hör i mina ögon inte hemma i ett forum för öppen diskussion.

Cissi

Up to no good.
Utbrytning av tdeldiskussion

Deldiskussionen om MattiasLejbrinks ursprungliga blogginlägg återfinns nu här!

Den här trådens syfte är att diskutera trådlåsningar, vill ni diskutera blogginlägget så sköt det i den andra tråden men sköt det snyggt!

Cissi

Up to no good.
RasmusL said:
Noterat.

Jag vidhåller dock att det är bättre att varna/straffa de som beter sig illa än diskussionen i sig, att begränsa möjligheten att uttrycka sig hör i mina ögon inte hemma i ett forum för öppen diskussion.
Självklart inte, men ibland räcker det inte med att säga till på skarpen åt de som beter sig illa och då blir tyvärr alla inblandade drabbade.
Att vi aldrig mer låser en tråd skulle dock inte bidra till att folk lär sig diskutera bättre. Om det kunde landa i att vi aldrig mer behöver låsa en tråd för att diskussionen håller sig till ett trevligt och bidragande klimat så skulle ingen vara gladare än jag.

Vi har också notarat din ståndpunkt men så som det ser ut idag kan vi inte göra mycket åt det utan får försöka jobba med de verktyg vi har.
Och som alltid när man har med människor att göra så kan inte alla bli nöjda hela tiden.
Men vi försöker att upprätthålla ett positivt och givande diskussionsklimat men till syvende och sist så handlar det om att den enskilde användaren måste ta ansvar för HUR hen skriver.

RasmusL

Champion
Cissi said:
Självklart inte, men ibland räcker det inte med att säga till på skarpen åt de som beter sig illa och då blir tyvärr alla inblandade drabbade.
Endast om kollektiv bestraffning sätts in genom ett aktivt val, det finns ingen kausalitet här.

Cissi said:
Att vi aldrig mer låser en tråd skulle dock inte bidra till att folk lär sig diskutera bättre. Om det kunde landa i att vi aldrig mer behöver låsa en tråd för att diskussionen håller sig till ett trevligt och bidragande klimat så skulle ingen vara gladare än jag.
Prova då! Vad resultatet skulle bli kan vi endast spekulera kring och personligen tror jag att trådlåsning endast sopar undan och dämmer upp frustration/aggression och leder till "explosioner" i senare trådar.

Cissi said:
Vi har också notarat din ståndpunkt men så som det ser ut idag kan vi inte göra mycket åt det utan får försöka jobba med de verktyg vi har.
Mycket kan ni göra, ba gör't. Gör ett försök och se vad resultatet blir.

Och som alltid när man har med människor att göra så kan inte alla bli nöjda hela tiden.
Men vi försöker att upprätthålla ett positivt och givande diskussionsklimat men till syvende och sist så handlar det om att den enskilde användaren måste ta ansvar för HUR hen skriver.
Jag håller till fullo med men anser fortfarande att trådlåsning är fel verktyg på en principiell nivå. En moderator ska i möjligaste mån moderera utan att begränsa. Kanske "sparar ni in" ett par åtgärder med en trådlåsning men då den extrema merparten av inläggen på forumet ligger på en bra och artig nivå är det i mina ögon fel att straffa diskussioner istället för människor .

EDIT: +s

RasmusL

Champion
Jag anser fortfarande att trådlåsning ska avskaffas som åtgärd då användare beter sig illa.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
RasmusL said:
Jag anser fortfarande att trådlåsning ska avskaffas som åtgärd då användare beter sig illa.
Vi har förstått det.

Du behöver inte tjata.