Han, visst har du rätt!
Jag har skrivit om det här några gånger när jag började lira Apocalypse World för ett och ett halvt år sedan: Att om man slutar hota spelarna så kommer de börja känna sig trygga, och börja på
egen hand sätta sina rollpersoner i trubbel, spela sårbart...
Men det är svårt att bara lämna den här paranoida positionen där omvärlden är färgade som hinder att övervinna om man fostrats in i den skolan.
Du diggar ju Maslows behovshierarki, ska vi göra en behovspyramid för rollspelare?
Det här är vad spelare vill ha. I botten är de allra viktigaste och mest pressande begären. I toppen är de mest svårfångade och tillitskrävande beteenden.
Vi vill att spelarna ska öppna upp sig, bjuda på sina roller, spela på sin mänsklighet och sina misstag, bejaka omvärlden och inte bara spela "optimalt". (Skapa nöje, nivå 4) Bemöta SLP som människor.
Men spelarna kommer inte välja att göra detta om de behöver agera på ett annat sätt för att spelet ska röra sig framåt, för att de ska få respons av spelledaren, för att kunna delta. (Bevara nöje, nivå 3) Behandlar vi spelet som ett spel så kommer SLPs bemötas som just pjäser, för det är det bästa sättet att nå fram till Kul, belöning, respons!
Ännu svårare om spelarna behöver bevara sin delaktighet (nivå 2) genom att kämpa för att deras rollpersoner ska överleva, vara fria, få agera och vara med där det händer
och allra svårast att öppna upp och bjuda på sig själv är det om spelarna känner att de behöver bevara sin integritet (nivå 1), det vill säga om spelledaren behandlar dem eller deras rollperson (som de investerat i) på ett sätt som känns fel eller förnedrande.
Inget konstigt, fullt rationellt beteende. Vi ljuger för oss själva om vi inte förväntar oss att spelare reagerar utefter hur vi behandlar dem som spelledare. Vi får de spelare vi skapar möjligheter för!
----
Det är ju
precis det vi har snackat om i Reccas och CapnZapps trådar: Att spelarna använder sina poäng för att delta (teleportera, överleva) istället för att skapa och öppna upp, för att det är den säkraste vägen för att fortsätta ha kul.