Jag axlar själv mest den ansvarstyngda rollen som spelledare nuförtiden och står således inför samma problematiska balansgång som du. Hur fria tyglar ska man som spelets "herde" ge sin spelarflock egentligen? Visst är det skönt att ha en väl utarbetad och på papper nedpräntad generalplan att luta sig mot när man ska föra ett äventyr framåt utan att det urartar till en enda röra där man själv förlorat all överblick och styrsel, men tjänar verkligen spelupplevelsen på detta i alla lägen? Nja, här ska man enligt min åsikt komma ihåg att det gäller att bibehålla spänningen för spelarna och att ett av de stora nöjena i rollspel är att fundera ut egna tillvägagångssätt vid problemlösning. Personligen skulle jag till slut bli ganska less ifall SL gång på gång satte obrytbara käppar i hjulet för mina finurliga påhitt med olika torftiga förklaringar som alla började med "öh, nä det går inte, för att... [= det står inte i manus]". Även om motiveringarna till de konsekventa avfärdandena av mina idéer var aldrig så trovärdiga så skulle jag ju ganska snart inse att SL sätter stopp bara därför att han inte är förberedd på situationen och inte har lust att improvisera. Jag skulle också tycka att spänningen förtogs i ganska hög grad om jag visste att precis allt sker i linje med SL:s planer och alla avvikelser var otillåtna.
I ditt exempel, t.ex., kunde det ha utvecklats till en verkligt äventyrlig episod ifall RP bestämmer sig för att chansa och ta den "norra vägen runt sjön" trots varningarna om barbarernas härjningar. Ett nervkittlande scenario där rollpersonerna ska smyga förbi en by som en hord barbarer är i färd med att plundra är inte så svårt att föreställa sig, liksom inte heller konfrontationer med soldater som tar dem för fiender m.m., m.m... Ålrajt, fantasikrävande stycke handling att improvisera men ett förslag kunde då vara att ta med RP:s alternativa vägval och beskriva dessa redan när äventyret skrivs... Alltså ett kapitel betitlat "Om RP väljer norra vägen" eller så. Behöver inte vara så detaljerat, men med riktlinjer för möjliga händelseförlopp i detta fall.
När du skriver en äventyr, bygg det som en bred och hållbar stomme och låt spelarna designa den yttre karossen efter egna önskemål! Lite frihet skadar aldrig.