Nekromanti Låt spelet börja:

Johan K

Gammal & dryg
Re: Dag 1

Så Herr Nils..
Jag vaktar specielt emot dig & jag vaktar mot alla andra som kanske kan vara besmittade.

/ Johan K, som ser sig misstänksamt omkring !

Johan K

Gammal & dryg

Vad har jag att förlora ??
Likt föregående talrare så har jag inte något att gömma. Ty jag är en enkel bybo, som har inget att gömma.

Nightowl

Champion
Nightowl är också misstänkt. Han är så tyst.
Det är just de snacksaliga pratmakarna man ska akta sig för! De försöker lägga ut dimridåer för att man inte ska misstänka dem! Även om ni varulvar (ni vet vilka ni är) är djuriska människoätande bestar, har ni en människas list!

För mig är alla ni bluddrare gravt misstänkta! De av er som inte är lömska varulvar är helt klart drabbade av panik! Var lugna och låt manvargarna avslöja sig!

Erik, enkel bybo

Johan K

Gammal & dryg

Vad skulle min gode herre gjort i mitt fall ??
Hursomhaver, haten av & låt denna inscinet rinna av & låt oss var nöjda vid det.

johoohno

Warrior
Re: tiden tickar på

Ja jag håller rätt profil, men låt inte det misstänkliggöra mig. Det är i själva verket inget alls att hänga upp sig på (nudge nudge). Jag är absolut ingen sån där hemskans varulv, när den där Von Tratt hittades död spurtade jag upp på höskullen vid värdshuset och kurade i darrande skräck (precis som ni vet att jag alltid gör när stadsfyllot härjar som värst). När jag väl vågat mig ner så kom ni alla tågande tillbaka och (sniff) slängde (sniff) någon stolle på bålet (sniff sniff).

Jag tycker det blivit kallt här i byn, förr kunde vi tjoa tjimma, med glädje gripa grepen över åkern eller välta kor i skymningen. Nu har vi vänts mot varandra. Grannar har slutat att bjuda varandra på rovor och svagdricka, vänner har funnits i nävkamp och till och med katter och höns har kommit i handgemäng.

Jag vill ju ha det som förr, vad vi behöver är en rådig räddare som kan vägleda oss vilsna bybor. Skulle inte vår stolta by faktiskt ha såväl skärskådande siare som grundmurade frimurare av ädla valörer. Var står alla dessa främste av oss likar? Förtappade hjon som jag förgås ju av bristen på värme, ljus och vägledning.

Och låt inte denna svada misstänkliggöra mig, för fler sådana här haranger vågar jag nog inte haspla ur mig. Vill ni mig nåt så finner ni mig uppe på höskullen, såvida ni är varulvar eller kommer med facklor, för då är jag det över fältet flyende hjonet.

Coffe_Kanon

Swordsman
"Att vara tyst kan bero på två ting antingen att man är dum eller att man är från Norrland. Att propagera för tystnad kan också bero på två ting antingen förstår man inte bättre eller så är man varulv."

Oj oj oj, smutskastningen har börjat! Skulle vi inte försöka hålla oss samman lite någorlunda åtminstonde?

Basenanji

Postd20modernist
Hm.

När jag läser din post, ser den vackra Noirkvinnan flirta mot mig så inser jag att du spelar på våra känslor ett insmickrande vis...

För vore det inte så jäkla typiskt att allas vår trevliga, sluga, smarta Marco, intygar sin oskuldsfullhet på det där viset?

Vaddå undrar ni, fler än han har väl intygat att de är oskyldiga?

Jojo! säger jag isåfall. Kom ihåg, kära bybor, Marco vill inte hänga någon! Och detta klargjorde han rätt snart. Han vill skydda sin vargpolare. Och sig själv.

Så de kan få smaska i sig oss andra i lugn takt.

Fast vänta ett tag- nu när jag har blåst hans cover, så lär ju han vilja hänga mig! Eller hur? Hur ska han annars visa att han vågar hänga folk? Han lär ju förstå att jag inte är varulv, eftersom jag är värsta Sigmund Freud-Sherlock Holmes-klonen. Jag både förmår känna människan/ulven och ser spåren alla andra missar.

Eller så kan ju Marco förklara lite mer utförligt varför han inte vill hänga någon... :gremtongue:

/Basse, offensiv!

Nightowl

Champion
Ha, den som förstår spelets regler inser att tystnad kan bara varulvarna vinna på.
Varulvarna är givetvis listigare än så. Varulvarna kommer att prata mycket och ofta, just för att kasta skulden på andra.

Vi bybor, däremot...

Erik, är säker på att han minsann sett folk titta på honom och slicka sig om munnen...

Basenanji

Postd20modernist
Re: tiden tickar på

Han är listig, Herr Nils. Listig och lite för svag för det dramatiska, tänker Basenanji, när han går uppför stigen mot byn.

Misstänksamt betraktar han de övriga byborna.

"Hallå, Basse, hur är det, vill du ha en pall med hål för svansen?" retas man.

Jojo, tänker Basenanji för sig själv. Jojo.

De är för enfaldiga. På tok för enfaldiga! Basenanji tar upp sitt polkagrisfärgade blåsinstrument och spelar plötsliga kaskader av hysteriska tonföljder inne på värdshuset. Den bisarra synen och de plågsamma gnisselljuden gör att han för ett kort ögonblick får bybornas uppmärksamhet.
"Ett ögonblick som inte får gå till spillo!" tänker han.

"Kära bybor! Vi måste ständigt vara på vår vakt! Vi får inte ta något för givet! Vi måste vända på varje pusselbit och leta efter det osynliga bland sådant vi kan se!

Minns att alla är vi bybor, men endast två är varulvar*! Vad vill varulvarna?

De vill:

-äta bybor om natten
-helst se att någon bybo som vet mer än de andra och förstår sammanhanget hängs först. Siaren lever alltså farligare än frimuraren.
-snabbt hitta siaren.
-utnyttja rädslan bland byborna, men de kommer inte kunna göra detta obegränsat! En bybo som kan tänka sig att hänga vem som helst, är alltså mer trovärdig än en som bestämt vill hänga en given person! Om nu inte fler och fler kan komma överens om vem som borde hängas!

Men så plötsligt, har chockverkan från det underliga blåshornet gått förbi. Stämningen återgår till det normala.

Basenanji går ensam från värdshuset.

"Ack, hur enfalden lägger sig som en snara runt min hals..."

/Basse
*Om man bortser från Risings slumpgenerator...

Big Marco

Läskig
Re: Hm.

Eller så kan ju Marco förklara lite mer utförligt varför han inte vill hänga någon...

Jag säger inte att jag inte vill hänga någon. Dock vill jag inte hänga någon utan starkare bevisning, speciellt som det talar till vår nackdel att slumpvist döda deltagare. Det är mycket högre sannolikhet att en av oss än en av varulvskräken stryker med.

Rising

Vila i frid
Klarläggande:

Dock vill jag inte hänga någon utan starkare bevisning, speciellt som det talar till vår nackdel att slumpvist döda deltagare. Det är mycket högre sannolikhet att en av oss än en av varulvskräken stryker med.
Förlåt, jag har varit oklar. (Var snäll mot mig, det är min första gång)

Någon kommer alltid att hängas i slutet av varje speldag. Det är den som har fått flest röster under speldagen. Om det finns fler deltagare som har lika många röster så avgör slumpen mellan dessa. Så om samtliga deltagare skulle låta bli att rösta, (eller rösta på "ingen") så avgör alltså slumpen mellan er allihop.

Och om jag varit oklar så passar jag på att meddela att alla röster nollställs mellan dagarna. Och döda män kan inte rösta.

Jag beklagar att jag formulerat mig i stil med "deltagarna bestämmer sig för vem de eventuellt vill lyncha" - vilket låter som att ni har möjligheten att låta bli att hänga någon, men det beror alltså bara på min oerfarenhet.

Någon kommer alltid att hängas, men vad jag menade var bara att var och en av er har möjligheten att lägga ner er personliga röst istället för att peka ut någon specifikt, om ni så skulle önska.

---

Jag beklagar detta, och hoppas ni har överseende med min oförmåga att uttrycka mig glasklart. Förhoppningsvis så har ni fortfarande god tid på er att anpassa er till dessa förhållanden innan söndag kväll.

/Rising

Johan K

Gammal & dryg

Well, hellre att nån offras före mig.

/ Johan K, som lägger en röst på Herr Nilis, för att han är väligt framåt

Lindenius

Swashbuckler

Det är med förnöjsamhet jag ser hur ni, som falskeligen kallar er bybor, skriker och skränar för att rikta oss sanna bybor bort från sanningen.

I sanning säger jag eder: den som sa're han va're. Era dagar är räknade. Jag har tre misstänkta på min lista, men ännu gitter jag ej tala mer om saken. Jag väntar med tillförsikt på er avbön – därefter ska jag låta hampan tala till edra håriga varulvsnackar.

Rising

Vila i frid
Regelförtydligande:

/ Johan K, som lägger en röst på Herr Nilis
Lägg helst röster med fetstil, så här:

Röst: Herr Nils

...så att jag enklare ska kunna hitta dem på Söndag. Jag skrev hur jag ville att röster skulle formateras i reglerna, men eftersom sånt är lätt att glömma, så förlåter jag dig.

Anledningen till att jag vill ha röster i fetstil är för att lättare kunna hitta och räkna dem i slutet på speldagarna. Om ni skulle börja anklaga varandra vilt så kommer jag förmodligen att behöva det.

/Rising
sjunker tillbaka bland skuggorna

Big Marco

Läskig
Mina misstänkta

Jag går ut hårt (och farligt misstänker jag) då jag tror att Johoohno och Nightowl är mer ludna än någon annan. Nils tjatar en massa för att förvirra, men det vore en för enkel strategi för en man av hans skarpsinne att nyttja, det vore att svärta vem han är. Basenji är galen, men jag tror inte att det beror på månen.

Sedan har vi en hög till som känns mer anonyma...

Och jag har bra pris på rep i min handelsbod, om nu någon nyttjar denna lyx.

Flurtis

Hero
Subject of misstrust

Jag måste nog säga att den mest misstänkta i mina ögon är Basenanji. Basenanji har ju på sätt och viss redan berättat för oss att han är en varulv:

Jag citerar Basse:
Jo, det är viktigt för:
Bara en varulv kommer snabbt att rösta på att hänga någon som inte är varulv.

Då kan man dra slutsatsen att varulvarna snabbare än byborna kommer vilja hänga "fel" person.
Hårda ord från en man som inom loppet av 24timmar har anklagat både Herr Nils:

Jag misstänker just nu Herr Nils, men vill avvakta så länge det är möjligt att peka ut någon
och Nightowl:

Nightowl är också misstänkt. Han är så tyst.
och Marco:

Jojo! säger jag isåfall. Kom ihåg, kära bybor, Marco vill inte hänga någon!
Varför detta beteende som du själv beskriver som ulvaktigt. Jag tror jag att vi har en ulv i hagen som har fällt sig själv.

//Flurtis

johoohno

Warrior
Re: Mina misstänkta

Det vore ju fruktansvärt om jag vore varulv utan att själv veta om det. Kan man vara det? Hu så hemskt.

Du med din butik kanske kan ge mig lite vitlök att gnida in kroppen med, eller ännu hellre ett silverkors. Jag har hört det i farfars historier om hur något samhälle för länge sedan gjorde något liknande.

Basenanji

Postd20modernist
Nja, vänta lite nu...

Frimurarna lär ju rösta på samma person?!

Dessutom får man väl hoppas att frimurarna smart nvänder sina möjligheter att samtala för att ringa in varulvarna!

Och skydda siaren.

Samtidigt blir det svårt att veta om det är de TVÅ varulvarna som röstar likadant eller om det är frimurarna. Och då får man utnyttja sitt skarpsinne och betrakta vad som har skrivits!

/Basse