Nekromanti Låt spelet börja:

Basenanji

Postd20modernist
Okej...man får ju ändra sig [röst]

Med reservation för att jag ändrar mig...

Jag röstar på en tyst och misstänkt person.

[Röst: Flurtis]

Men jag kan komma att ändra mig.
Herr Nils är jag tex fortfarande skeptisk mot.

Om vi avslöjar vem som är siare tex, så kommer varulvarna vilja äta upp denne först. Herr Nils plan är alltså inte så smart som det kan verka.

Så här klarar man varulvarna:

*Man läser allas poster noga
*Man försöker hitta de båda varulvarna, genom sättet de skriver på. Visst, helt ofrivilligt har jag och Herr Nils vissa likheter, men är ändå på tok för olika i våra argumentationer för att kunna vara varulvar.
*Man drar slutsatser utifrån hur man tror att varulvarna ljuger!

...det är det enda som är osant här eller hur? Frånsett kanske att en frimurare/siare inte vill erkänna att denne har en sådan roll. För som sagt, i samma stund som en siare tex avslöjar sig, kommer han att hamna högt uppe på varulvarnas tio-i-topp!

Så- vilka ljuger egentligen om att de inte är varulvar?

/Basse

Basenanji

Postd20modernist
Nu ändrade jag mig! [röst]

Äsch, nu när jag läser alla flurtis inlägg inser jag att han inte är så ulvaaktig som jag först trodde.

Han skriver egentligen ingenting, men han skriver också uttryckligen "jag är inte ulv!"

Till skillnad från Nightowl, som skriver: "Jag är vanlig bybo"

Det kallas imperfekt. Du och von Tratt har något gemensamt, mr Uggla! Från och med er tete-a-tete borde du säga:

"Jag VAR en vanlig bybo!"

Röst:Nightowl

/Basse

Big Marco

Läskig
Re: Okej...man får ju ändra sig [röst]

Jag lägger min röst...

Röst: Basenanji

Anledning: Jag kan inte se någon rimlig motivation till varför Flurtis skulle vara varulv? Det finns minst tre personer som är mycket mer troliga som jag ser det, och du är en av dem. Det hela verkar mer vara ett surmulet hämnbegär. Du låg inte överst bland de tre hos mig, men detta fick vågskålen att tippa över.

Jag kan ha fel, men då får jag väl böta silver från kistan hemmavid, jag delar ut det själv. Rep har jag redan lovat till kvällen.

Nå, Basenanji, har du något att säga till ditt försvar? Vad kan du bistå med så att misstankarna skingras? Kan du säga något?

Basenanji

Postd20modernist
Om jag kan!

Jag kommer ca 19.57 ikväll, säga mer än jag borde.

Men...fram till dess lär jag fortsätta mitt galna upptåg i byn.

Jag blir misstänksam mot Flurtis av den enkla anledningen att han så fort ville attackera mig.

Det enda jag hade gjort var att lyfta misstankar mot vissa. Det får varje bybo tåla. Men Flurtis verkade också "hitta ett mönster" på ett sätt som inte bara var riktat mot mig, utan mot hela byn.

Om man med byn menar, de godas, icke-besmittade bybornas by.

Men, Wolfstone kanske blir vår bys nästa namn?

För att krångla till det för er ännu mer säger jag nu: mig gör det inget om ni hänger mig. Jag är inte varulv, och om ni hänger mig, tja då spelar det ingen roll vad jag skriver här, för då har byns enfaldighet hängt mig och mot den finns inga vapen. Inte ens min skarpa iakttagelseförmåga skulle räcka till.

/Basse

Flurtis

Hero
Re: Okej...man får ju ändra sig [röst]

Hmm jag måste då säga att jag forfarande är väldigt misstänksamm på ditt snabba försvar mot mig. Bara en ulv skulle bli förvånad utav att bli anklagad i detta rävspel.

Så därför röstar jag: Basenanji

Som sagt kan jag komma att ändra mig.

Men en sak som får mig förbryllad är att vid spelets start var du (Basenanji) inloggad flera gånger dom fyra första timmarna. Du postade ett par strategegiska inlägg vid 19timmen. Sedan i 22timmen kommer du med en anklagelse på ett inlägg som var skrivet (18tiden) innan dina första strategiska inlägg. Varför kom den anklagelsen 3timmar (22-tiden) efter inlägget blev skrivet när du uppenbarligen varit online och läst inlägget vid (19-tiden)? Varför denna tid emellan? Frågar du mig så var du tvungen att rådgöra med din ulvpartner innan du kunde gå ut aggresivt mot oss bybor, och ni kom inte överens föränn vid 22tiden.

//Flurtis

johoohno

Warrior
Bytorget

Marco, du har stått länge här vid byns torg och sett många skynda fram och åter. Vad har du iakttagit?

Big Marco

Läskig
Re: Bytorget

Vad jag har sett är både lögner, stress och rädsla. Du kommer inte att gilla mina iakttagelser. Min egen lista över misstänkta ser ut som följer:

Mer misstänkta, i ordning
Basenanji (trolig varulv)
Johoohno (trolig varulv)
Nightowl (trolig varulv)
Lindenius (kanske...)
Coffe_Kanon (tveksamt, men...)

Mindre misstänkta, utan inbördes ordning
flurtis (ger ett redigt intryck, analytisk)
Herr Nils (hetssporre, kan har lurat alla, men jag väljer att tro honom fn)
Johan K (jag misstänker att han är väktare)

Jag säger detta då jag misstänker att jag kommer att få strupen uppsliten i kväll pga min öppenhet. Om en väktare ser detta så ber jag om hjälp. Om nu ingen annan anser sig behöva skydd i natt bättre?

Vem som siar är svårt att säga. Jag har lösa tankar men inget konkret. Det finns en kommentar som fångade min blick men jag vill leta mer. Siaren är en känslig roll, men också oerhört hjälpsam för oss, då vi är så få. Men skulle vi hänga siaren eller om siaren slaktas så får vi det klart svårare. Så jag tror inte att det är en bra idé för siaren att avslöja sig förrän tidigast i morgon.

Rising

Vila i frid
Rösträkning:

Basenanji (3) av Lindenius, Marco Behrmann och flurtis.
Herr Nils (1) av Johan K.
Lindenius (1) av Herr Nils.
Nightowl (1) av Basenanji.
Coffe_Kanon (0)
flurtis (0)
Johan K (0)
Johoohno (0)
Marco Behrmann (0)

---

Till 20:00 accepterar jag PM och mail med val från den som är varulv, siare, väktare eller smittbärare. Turordningen för händelser mellan dagarna är:

1. Lynchning. Den som lynchas dör och kan varken utföra handlingar eller bli föremål för dem.
2. Väktaren aktiveras.
3. Varulvsjakt. Den som blir offer för varulvarna dör (om den inte skyddas av väktare) och kan inte utföra någon handling eller bli föremål för dem.
4. Siaren och Smittbäraren aktiveras.

Big Marco

Läskig
Re: Om jag kan!

Jag kommer ca 19.57 ikväll, säga mer än jag borde.

Det är ju lite sent om du har något annat att säga än "Ja, jag är luden"...

Wolfstone kanske blir vår bys nästa namn?

Så du menar att du har tänkt i sådana banor? Varför?

För att krångla till det för er ännu mer säger jag nu: mig gör det inget om ni hänger mig. Jag är inte varulv, och om ni hänger mig, tja då spelar det ingen roll vad jag skriver här, för då har byns enfaldighet hängt mig och mot den finns inga vapen. Inte ens min skarpa iakttagelseförmåga skulle räcka till.

Vilket martyr-tal. Detta är en kris och byns överlevnad står på spel. Om du då väljer att hålla tyst och inte öppet hjälper till så går du emot byn.

Jag hoppas att du säger det du vill säga i tid så att vi kan hjälpa dig från snaran i så fall. Just nu ligger du pyrt till. Lindenius verkar mest övertygad, Flurtis har sagt att han kan ändra sig. Jag är som sagt inte helt säker - ganska säker, men inte helt. Tiden rinner och snart är det skymning. Snart är det natt, en natt som jag misstänker kommer att vara fylld av ylanden och blod...

Coffe_Kanon

Swordsman
Re: Min syn på läget

Coffe_Kanon var aktiv i början, men insåg snart att det krävs mer än paranoia för att klara sig.
Paranoia har hållit mig vid liv än så länge. Och jag har en ruskig känsla i magen av att du håller på att lyckas med ditt bedrägeri. Jag har läst mycken warhammer 40.000 fluff i mina dagar och ditt agerande får Slaanesh varningslampan att lysa och sirener att tjuta. Någon måste stoppa dig Herr Nils, innan vår vackra by kommer börja kallas för "Wolfenstein" eller "Lykantälje". Därför får du min röst:

Röst: Herr Nils

Men min egna futtiga talan kan naturligvtis inte stoppa dig på egen hand, därför ber jag er mina byfränder att släpa Herr Nils till snaran innan vi blir fullständigt duperade allihop!

johoohno

Warrior
Dags att syna bluffarna

Nå Herr Nils, du har försökt utröna vilka som är frimurare och siare, dessutom har du smugit runt under döljande mantel, mustasch och identitet. Mycket misstänkt. Kanske har du dina skäl, men då är tiden inne att förtälja dem. Hur mycket värvet än skrämmer mig överlever inte byn utan hängningarna.

Röst: Herr Nils

Som röstningen ser ut nu kan Basenanji lätt tippa röstningen till 50/50 mellan sig och Herr Nils. Gör han så är han skäligen misstänkt, låter han bli är det Herr Nils vi borde hänga!

Rising

Vila i frid
Re: Rösträkning:

Uppdatering:

Basenanji (4) av Lindenius, Marco Behrmann, flurtis och Nightowl.
Herr Nils (3) av Johan K, Coffe_Kanon och Johoohno.
Lindenius (1) av Herr Nils.
Nightowl (1) av Basenanji.
Coffe_Kanon (0)
flurtis (0)
Johan K (0)
Johoohno (0)
Marco Behrmann (0)

Big Marco

Läskig
Re: Sista inlägget [Röst]

För tycker du, att om du som bybo, att vi skall tappa en röst nästa dag mot de ludna?? Det är klart att det finns en risk att Basse är oskyldig men jag tycker att det är dåraktigt från din sida.

Basenanji

Postd20modernist
En redig förklaring

Jag vet inte om du försöker spela korkad, men hela grejjen med min analys av Marco var att han inte ville hänga någon!

Det är bara varulvar som tjänar på att låta bli att hänga folk, för de kan ju alltid äta folk om natten. Så, om du nu inte vill rösta på någon, vänta med denna info så länge som möjligt...

Men det där var nog en miss från Marcos sida- han menade att han inte misstänkte någon. Så, efter ett tag, när jag hade läst mer av vad han hade skrivit, så började mina misstankar gå åt ett annat håll.

Lustigt att du tar upp det här?!

Sedan att jag postar inlägg efter lång tid, har att göra med att jag tänker. Funderar. Läser. Reflekterar.

Kompis, du är inte sådär korkad. Däremot fortfarande misstänkt för att vara varulv. En smart varulv som lyckats med konststycket att spela ut oss bybor...

/Basse

Rising

Vila i frid
STOPP! - Natt 1 -

Okej, alla slutar posta!

Jag säger till när Dag 2 börjar, och ni kan börja posta på nytt. Tills dess: Tystnad, eller bara generella "bah"-meddelanden, såsom "Blä, jag blev lynchad. Nåja, lycka till, bybor, och tack för ett gott spel!" eller liknande.

Men absolut inget "oj, jag dog. Jaha. Då kan jag berätta för er att jag var en X" eller liknande. Okej?

---

Jag kommer nu att skicka PM till er allihop, som jag vill att ni svarar på och skickar tillbaka. Anledningen att jag skickar PM till er allihop är dels för att kolla er aktivitet, och dels för att ni inte skall kunna se vem det är av er som får veta särskild information från mig.

Sedan kommer jag att skriva ett litet inlägg där jag broderar ut handlingen litet, och därefter börjar vi på nytt med dag 2.

Basenanji

Postd20modernist
Vakten...hitåt...

Kompisar, jag vill ha kul i det här spelet.

Därför har jag spelat galet, oförsiktigt och med höga insatser.

Dessvärre har det varit fel väg att gå. I mina ögon har avrulvarna visat sin ludna sida tydligt, men jag verkar vara ensam om detta.

JAG ÄR INTE VARULV!

Hänger ni mig lär ni få ångra detta senare.

Så till m:

Nightowl och flurtis står högt på min lista.
Herr Nils är skum som tror att en så öppen plan som att avslöja rollerna skulle kunna ge något.

Marco verkade ha gjort bort sig, men är nog ren.

De Tysta däremot...Johnooh, Lindenius, Johan K är också konstiga.

Men ni kommer ångra er om ni hänger mig.

/Basse, redo för revansch!

Rising

Vila i frid
...och så börjar Dag 2:

Den vilda pöbeln drog Basenanji i håret, upp mot den gamla eken i mitten av byn, där de omsorgsfullt hängde snaran runt en gren, och ställde honom på en pall. Han grät, bönade och käftade emot, med en dåres envishet. Kunde de inte förlåta honom, frågade han? Kunde de inte omvärdera de uttalanden han gjort som fått dem så misstänksamma? Hans rödgråtna ögon utstrålade ett litet barns ånger och rädsla för döden.

Det kanske inte lyckades få alla byborna på andra tankar, men det fick åtminstone lekledaren att bli lite mindre sur på honom för att han postat efter Stopp!-meddelandet och 20:00-strecket. Det fick också Herr Nils att utföra en sista, desperat åtgärd: Han hoppade fram ur folkmassan, gick ner på alla fyra och började dregla på marken och gläfsa som en stor hund. "Lyncha mig istället, mrrrrwoaarrr!" röt han. "Lyncha mig!" och plötsligt uppstod ett märkligt läge i folkmassan, där de tycktes stå och väga mellan att lyncha antingen den ena eller den andra. De var (som alla pöblar värda namnet) inställda på att döda någon - men vem? Som så ofta i sådana här fall så blev det upp till det nyckfulla ödet att avgöra.

Långt borta i fjärran - nästan som från ett annat metaplan - så kunde man svagt höra några tärningar som kastades, och sedan var saken avgjord:

Folkmassan tog tag i Herr Nils, lade snaran runt hans hals, placerade huvudet under giljotinbilan, fyllde hans mun med arsenik, slängde in honom i en bur med krokodiler, spände fast hans kropp vid ett bord och lät en laserstråle arbeta sig upp mot hans skrev, samt lät en exekutionspatrull rikta sina gevär mot honom. Och sedan hängde de honom.

Besviket konstaterade de dock att han var en människa. Hans kropp förvandlades inte på något sätt i döden. Detta var nedslående, men olyckorna slutade inte där, ty strax hördes ett ångestframkallande skrik från utkanten av byn, och när byborna rusat ditåt för att se vad som var i görningen så såg de Marco Behrmann ligga sargad i ett dike, lika illa tilltyglad som en blodsprutande köttcentrifug packad med fyra vrålande motorsågar.

---

Döda:

Herr Nils
Marco Behrmann.

Stort tack för ert medverkande, och förhoppningsvis så markerar er respektive bortgång inte början på slutet för byborna i den varulvsdrabbade orten. Hoppas att ni hade roligt. Ni kan få skriva ett sista "bah!"-meddelande om ni önskar, men avslöja inte era roller och presentera inte några misstankar, analyser eller strategier, tack.