Nekromanti Låta spelarna bygga upp en stad

Anchorman

Swashbuckler
Jag spelleder just nu en kampanj i egen fantasyvärld där jag har lite planer.

Först lite info om världen.
Världen är en ögrupp som heter Dantoonia, den består av en stor ö i mitten och fyra mindre öar på sidorna (norrön, söderön, västerön och österön kreativt jag vet)
Landet är nyligen upptäckt och koloniserat, det finns egentligen bara en stor stad som heter Dantoon.
Urbefolkningen (som är blå med horn på huvudet) har blivit förslavade eller mördade, men det finns fortfarande grupper ute i vildmarken som gör vad det kan för att sabotera för de nyinflyttade.
Det finns även grupper med Vargmän framförallt på söderön. Urbefolkningen är primitiv men vargmän är mer utvecklade.

Tänkte då låta spelarna hjälpa till med att bygga upp den andra stora staden som kommer uppstå.
Det ska bli anlitade och hjälpa till med bevakning men också med att utföra olika saker som måste göras för att bygga upp staden.
Så jag behöver lite tips på problem som kan uppstå när man bygger upp en stad, saker som kan vara roligt att rollspela.

Idéer jag har själv:

Slavuppror, kanske urbefolkningen på utsidan fritar dem och de gör uppror, kan innebära lite moraliska problem också.

Konkurrerande handelshus vill slå sig ner i staden, konflikten eskalerar och spelarna måste välja sida.

Problem med vilddjuren på utsidan, jägare dör och gruppen måste hitta en grupp farliga djur, sabeltandade tigrar tex.

En grotta fylld med vättar måste rensas i närheten.

En karavan med förnödenheter på väg till staden försvinner. Kan även vara en båt.

Staden kommer ligga vid kusten nära söderön, och eftersom en av karaktärerna är en vargman så tänkte jag lägga in något med det men vet inte vad.

Har ni några idéer om saker som kan hända?
Har även tänkt att lägga in valmöjligheter för dem i stadsplaneringen typ ska vi lägga pengarna på ett tempel eller ett till värdshus?

Vicotnik

Den onde
Staff member
Det kan börja ske "olyckor" där byggnader under konstruktion rasar/förstörs och även olyckor som tar arbetare om livet. Då får spelarna något att nysta i.

Du kan låta "sink holes" uppenbara sig och sluka byggnader. Vilket gör att spelarna kanske måste utforska dessa och se till att stötta upp husen i staden så de inte försvinner i hållen.

En främmande makt kan lägga staden under belägring.

Anchorman

Swashbuckler
Vicotnik said:
Det kan börja ske "olyckor" där byggnader under konstruktion rasar/förstörs och även olyckor som tar arbetare om livet. Då får spelarna något att nysta i.

Du kan låta "sink holes" uppenbara sig och sluka byggnader. Vilket gör att spelarna kanske måste utforska dessa och se till att stötta upp husen i staden så de inte försvinner i hållen.

En främmande makt kan lägga staden under belägring.
Japp olyckor och sånt är perfekt, kan nog sätta ihop nån liten fisktank om det.

Sinkholes var en grym idé, kan ju finnas hela grottsystem under med alla möjliga vidunder.

Staden under belägring vet jag inte om det kommer funka, möjligtvis vargmännen kanske.

Hellmer

Veteran
Slut på förnödenheter kan tvinga Rp till diverse desperata åtgärder. Om man innan spelleder ett äventyr där urbefolkningen får sympati kan man spela på att "enkla" vägen för att få nya förnödenheter är att köra över dem ännu mer.

Vattenhålet förgiftat.

Nyinflyttade till staden som börjar bråka för att urbefolkningen inte ska köras över, och att de ska få bo i staden.

Vargfolket kan komma och vilja föra med sig sin vargfrände tillbaka. Kanske hotar de med krig eller dylikt för att Rp inte ska vilja "hålla honom som en flykting". (Tänker att bråket grundar sig i att de inte vill hjälpa kolonisatörerna och de tycker att Vargrp gör det).

Dåliga val kan leda till ett uppror från stadens befolkning.

Om det blir mycket problem med urbefolkningen kanske stadens innevånare vill ta hand om dem och mest springer ut i skogen med facklor där de bara gör mer skada eller dör själva.

Vicotnik

Den onde
Staff member
Du skulle kunna låta en del av den tidigare urbefolkningen ha separerats från de nu mer fångade urbefolkningen och utvecklats i mörkret i flera generationer. Och då ett av sinkhole'n faller in så öppnar det upp till en del av den befolkningen's bostäder/tempel eller annat kul.

Iskaral

Swordsman
Misstänkt välunderrättade sjörövare börjar härja längs kusten och kapar skepp till och från moderlandet

Anchorman

Swashbuckler
Tack för alla tips!
Vicotnik du vänder ju upp och ner på hela kampanjen nu med underjordisk befolkning. Detta måste användas, passar bra då jag redan fastställt att de dyrkar en råttgud och bor tillsammans med stora råttor och råttfolk så att vissa bor i underjorden låter ju perfekt!

Att folk ställer sig på slavarnas sida låter bra, försökt få spelarna att visa nåt medlidande med slavarna men sist torterade de en och stack ut hans öga och senare använde honom som bete för att fånga en vampyr :gremtongue:

Pirater är alltid intressanta men kanske inte något som måste ske just vid en uppbyggnad av staden, men vi får se, en av dem är en pirat så kanske.

God45: ska kolla in böckerna, men orkar inte ikväll men ska kika in imorgon :gremsmile:

Vicotnik

Den onde
Staff member
Vicotnik du vänder ju upp och ner på hela kampanjen nu med underjordisk befolkning. Detta måste användas, passar bra då jag redan fastställt att de dyrkar en råttgud och bor tillsammans med stora råttor och råttfolk så att vissa bor i underjorden låter ju perfekt!
Nice, kul att kunna hjälpa till :gremsmile:

Bassejr

Hero
Hade en liknande id´e till en... "Universalsetting". Blandade element från Sci-fi, western, high och low fantasy, steampunk, och lite L.A. Noir detektiv tema... ungeffär....

I alla fall, Mina id´eer bestod huvudsakligen av olika grupper som kom till staden, antingen fredliga eller till och med hjälpsamma, som kanske blivit ditlockade av stadens rykte, för att hjälpa till att bygga och utöka staden, komma med förnodenheter, etc. eller för att söka skydd eller husrum och arbete, Eller ondsinta grupper som vill ta över staden, korrumpera ledarna, förhindra att staden växer, eller helt enkelt bara jämna den med marken.

Men med ett sånt härlite mindre område skulle jag tycka att det vore mer intressant med politiska konflikter. Om du bygger upp andra faktioner i staden, och utanför, så kommer konflikter, och därmed äventyr, att komma automatiskt, du vet?

Iskaral

Swordsman
Någon annan kommer på samma idé. En till nybyggarkoloni dyker upp på andra sidan ön. De kan göra anspråk på samma resurser, uppföra sig illa mot urbefolkningen med mera. Goda möjligheter till rollspelad diplomati och det finns en till part som alltid kan misstänkas när tråkiga saker händer. Heta diskussionenr uppstår mellan hökar och duvor i det egna lägret, spioner kan infiltrera kolonin. Ett småskaligt krig kan bryta ut med mindre sammanstötningar och rollpersonerna kan sändas på farliga uppdrag. Med mera!

God45

#PrayersForBahakan
Iskaral said:
Någon annan kommer på samma idé. En till nybyggarkoloni dyker upp på andra sidan ön. De kan göra anspråk på samma resurser, uppföra sig illa mot urbefolkningen med mera. Goda möjligheter till rollspelad diplomati och det finns en till part som alltid kan misstänkas när tråkiga saker händer. Heta diskussionenr uppstår mellan hökar och duvor i det egna lägret, spioner kan infiltrera kolonin. Ett småskaligt krig kan bryta ut med mindre sammanstötningar och rollpersonerna kan sändas på farliga uppdrag. Med mera!
Det här är en bra ide :gremsmile: Men jag skulle gått ett steg längre. Spela ut den amerikanska revolutionen och gör rivalen till deras gammla hemland.

Hellmer

Veteran
Beroende på hur lång du vill att kampanjen ska vara så kan det ju först utbryta ett krig mellan kolonierna och om Rp enar dem så kanske det blir att de reser sig mot hemlandet :gremsmile:

Anchorman

Swashbuckler
Vad tror ni om den här idén:

I början när de kommer dit är det bara många småsysslor för dem, jaga vättar, hantera någon dispyt, skydda förnödenheter mindre slavuppror.

Men efter en tid när spelarna tror att allt är kolugnt rasar en av byggnaderna ner i ett stort sjunkhål.
Men hålet är tomt på folk, men det finns tidigare spår av folk har bott där.
På väggarna sitter grottmålningar som visar bilder av staden och kanske båtar och liknande.

Min tanke är att infödingarna som bott underjord har utvecklat en förmåga att se in i framtiden, eller i alla fall vissa av dem, så de har förutspått att de skulle bli koloniserade och har nu tagit sig ifrån sitt hem för att ena de utspridda stammarna av urbefolkning och bilda en armé för att frita dem som blivit förslavade och driva ut inkräktarna.

God45

#PrayersForBahakan
Anchorman said:
Vad tror ni om den här idén:

I början när de kommer dit är det bara många småsysslor för dem, jaga vättar, hantera någon dispyt, skydda förnödenheter mindre slavuppror.

Men efter en tid när spelarna tror att allt är kolugnt rasar en av byggnaderna ner i ett stort sjunkhål.
Men hålet är tomt på folk, men det finns tidigare spår av folk har bott där.
På väggarna sitter grottmålningar som visar bilder av staden och kanske båtar och liknande.

Min tanke är att infödingarna som bott underjord har utvecklat en förmåga att se in i framtiden, eller i alla fall vissa av dem, så de har förutspått att de skulle bli koloniserade och har nu tagit sig ifrån sitt hem för att ena de utspridda stammarna av urbefolkning och bilda en armé för att frita dem som blivit förslavade och driva ut inkräktarna.
Well... Infödingarna är de tråkigaste möjliga fienderna. De ska mer vara småproblem man kan köra över eller slå ihjäl. Det suger eftersom man inte kan förhandla med dem och deras se in i framtiden verkar vara en ursäkt för en massa deus ex machina.

Alltså, bo underjorden grejen är cool. Men jag hade inte kört varlen precognition eller infödingarna som fiender. Varför inte ha pirater som bor under jorden med kaparbrev från en fientlig nation som ni inte egentligen är i krig med? Eller kultister som kommit från den gammla världen för att hindra kolonialiseringen av den nya? Eller något annat från den gammla världen?

Iskaral

Swordsman
Det är en intressant idé. Som Asimovs federation eller vad den heter där de har förutsett utvecklingen (men med vetenskapliga metoder), långt in i framtiden och därför kan klara sig undan långt mäktigare fiender. Om jag minns rätt.

Fast då får man ju känslan av att dina spelare är på de onda inkräktarnas sida

God45

#PrayersForBahakan
Iskaral said:
Fast då får man ju känslan av att dina spelare är på de onda inkräktarnas sida
Spelarnas karaktärer är ju kolonialister för ett imperium som dödat urbefolkningen och har slavar. Klart de är onda! :gremlaugh: Förstör inte det för dem genom att låta urbefolkningen kunna försvara sig kompetent. De är där för att mördas brutalt och få sitt land stulet. Fienderna bör vara andra civiliserade människor. Urbefolkningen ska man slakta som om man vore Cortez! Man kan förinta ett imperium på miljoner med 300 man :gremlaugh: