Anchorman
Swashbuckler
- Joined
- 28 Apr 2012
- Messages
- 1,850
Jag spelleder just nu en kampanj i egen fantasyvärld där jag har lite planer.
Först lite info om världen.
Världen är en ögrupp som heter Dantoonia, den består av en stor ö i mitten och fyra mindre öar på sidorna (norrön, söderön, västerön och österön kreativt jag vet)
Landet är nyligen upptäckt och koloniserat, det finns egentligen bara en stor stad som heter Dantoon.
Urbefolkningen (som är blå med horn på huvudet) har blivit förslavade eller mördade, men det finns fortfarande grupper ute i vildmarken som gör vad det kan för att sabotera för de nyinflyttade.
Det finns även grupper med Vargmän framförallt på söderön. Urbefolkningen är primitiv men vargmän är mer utvecklade.
Tänkte då låta spelarna hjälpa till med att bygga upp den andra stora staden som kommer uppstå.
Det ska bli anlitade och hjälpa till med bevakning men också med att utföra olika saker som måste göras för att bygga upp staden.
Så jag behöver lite tips på problem som kan uppstå när man bygger upp en stad, saker som kan vara roligt att rollspela.
Idéer jag har själv:
Slavuppror, kanske urbefolkningen på utsidan fritar dem och de gör uppror, kan innebära lite moraliska problem också.
Konkurrerande handelshus vill slå sig ner i staden, konflikten eskalerar och spelarna måste välja sida.
Problem med vilddjuren på utsidan, jägare dör och gruppen måste hitta en grupp farliga djur, sabeltandade tigrar tex.
En grotta fylld med vättar måste rensas i närheten.
En karavan med förnödenheter på väg till staden försvinner. Kan även vara en båt.
Staden kommer ligga vid kusten nära söderön, och eftersom en av karaktärerna är en vargman så tänkte jag lägga in något med det men vet inte vad.
Har ni några idéer om saker som kan hända?
Har även tänkt att lägga in valmöjligheter för dem i stadsplaneringen typ ska vi lägga pengarna på ett tempel eller ett till värdshus?
Först lite info om världen.
Världen är en ögrupp som heter Dantoonia, den består av en stor ö i mitten och fyra mindre öar på sidorna (norrön, söderön, västerön och österön kreativt jag vet)
Landet är nyligen upptäckt och koloniserat, det finns egentligen bara en stor stad som heter Dantoon.
Urbefolkningen (som är blå med horn på huvudet) har blivit förslavade eller mördade, men det finns fortfarande grupper ute i vildmarken som gör vad det kan för att sabotera för de nyinflyttade.
Det finns även grupper med Vargmän framförallt på söderön. Urbefolkningen är primitiv men vargmän är mer utvecklade.
Tänkte då låta spelarna hjälpa till med att bygga upp den andra stora staden som kommer uppstå.
Det ska bli anlitade och hjälpa till med bevakning men också med att utföra olika saker som måste göras för att bygga upp staden.
Så jag behöver lite tips på problem som kan uppstå när man bygger upp en stad, saker som kan vara roligt att rollspela.
Idéer jag har själv:
Slavuppror, kanske urbefolkningen på utsidan fritar dem och de gör uppror, kan innebära lite moraliska problem också.
Konkurrerande handelshus vill slå sig ner i staden, konflikten eskalerar och spelarna måste välja sida.
Problem med vilddjuren på utsidan, jägare dör och gruppen måste hitta en grupp farliga djur, sabeltandade tigrar tex.
En grotta fylld med vättar måste rensas i närheten.
En karavan med förnödenheter på väg till staden försvinner. Kan även vara en båt.
Staden kommer ligga vid kusten nära söderön, och eftersom en av karaktärerna är en vargman så tänkte jag lägga in något med det men vet inte vad.
Har ni några idéer om saker som kan hända?
Har även tänkt att lägga in valmöjligheter för dem i stadsplaneringen typ ska vi lägga pengarna på ett tempel eller ett till värdshus?