Nekromanti Löjliga rollspel/ löjlighet i rollspel

DODswe4

Hero
Efter att ha läst Manga serien One piece kom jag att tänka på, hur många rollspel är så löjliga som insperations källan, Krilles skymningshem har ju manga som insperation, mycket manga bygger på idiotiska karaktärer som gör dumma saker. Jag tror inte en secund att Skymningshem är löjligt, men det kanske det orde eftersom det har manga insperation. Sen blir det väll roligast att spela ett seriöst löjöigt rollspel. Det närmsta jag kommer på är Munchkin och Playelf, mer finns inte riktigt. Eller har jag bara fel?

Rising

Vila i frid
Manga är brett. Om du inte läst något annat än One Piece så kan jag förstå att du tycker karaktärerna är löjliga, men det finns lika mycket annat också.

Jag tycker att gamla Mutant var ett komiskt rollspel. På ett kul sätt. Det är ett av mina favvorollspel genom tiderna, mycket tack vare den komiska löjligheten man enkelt kunde ge karaktärerna.

Det finns annars i stort sett hur många komiska rollspel som helst. Svenil, Hôl, Ninja Burger, TMNT, Tunnels & Trolls, Werewolf, osv.

DODswe4

Hero
nej ajg ahr läst, Helsing (sätt också) Dragon Ball, och så Yu Go hi eller vad det heter har jag kollat lite i. Många av dessa har rent idiotiska inslag, mycket skämt och andra dumheter. One Piece är iof väldigt out standing i just den delen då det bara är rena ramma skämtat allt ihop.

Jo visst är dom kul

Dom är väll inte riktigt seriöst löjliga dom är mest bara kul skämt spel. iof är playelf det med, men i alla fall, Svenil är dessutom svårt att få tag på :gremmad:

DODswe4

Hero
Tilläg

Sen är ju det bästa med dragon ball i början då allt är så fruktansvärt komiskt

"no Balls" Son Goku

quisling

Warrior
Bland "löjliga" rollspel får nog andra humorrollspel som TOON, NeoViking och kanske också Paranoia (i de fall jag spelat...) räknas in. Sedan känns inte "löjliga" som ett bra ord för att beskriva dem, roliga eller humoristiska ligger närmare till hands.

Rising

Vila i frid
Du nämner flest Shonen-serier. Om jag har förstått rätt (men jag sätter en femma på att någon nippofil kommer och rättar mig) så översätts Shonen bäst med "pojkäventyr", då ordet har dessa dubbla betydelser. Japans (och tillika världens) största serietidning heter "Shonen Jump" och där har bl.a. One Piece, Yu-gi-oh och Dragonballz publicerats. (Shonen Jump finns numera också i Sverige) De är alla pojkäventyrs-serier, med lite humor, spänning och action i en trevlig blandning. Serierna kretsar ofta kring vänskap, eftersom det är Shonen Jumps framgångsrecept.

Alla dessa Shonen-serier är komiska och har många löjliga karaktärer.

När jag menar "annan manga" tänkte jag mer på serier med mörkare teman och vuxnare världsbild, där det inte alls finns lika mycket att skratta åt. Snarare kan dessa ha en melankolisk setting.

Krille nämner särskilt Usagi Yojimbo, som trots att det är en actionserie med djur i huvudrollen, ändå har ett helt annat känsloläge än exempelvis Naruto.

MongoMan

Swordsman
Det närmsta jag kommer på är Munchkin
Räknas det verkligen som rollspel? Är inte munchkin ett kortspel som driver med rollspelshobbyn? Inte för att jag känner mig träffad, Munchkin-serien är apkul, men jag skulle inte klassa det som ett rollspel.

Rising

Vila i frid
Är inte munchkin ett kortspel som driver med rollspelshobbyn?
Jo. Men munchkin är flera saker, precis såsom Star Wars är både en filmsvit och ett rollspel.

För mer info om Munchkin: rollspelet, var god för din pekdonsmarkör över sista ordet i den här meningen och tryck hastigt ner din vänstra pekdonsknapp här.

/Rising
som tror att kalasbyxor är byxor man har på sig när man går på kalas.

DODswe4

Hero
okej, jag ahr inte lässt så mycket manga bara några få, och dom felsta kanske tillhör Shonen serier. Men i alla fall

DODswe4

Hero
mjo det är väll et Munchkin, det kända som gör det (eller kända å kända) men kolla här så får du se att det finns ett mera rollspel över det också

Organ

Out of time, out of mind
Bland "löjliga" rollspel får nog andra humorrollspel som TOON, NeoViking och kanske också Paranoia (i de fall jag spelat...) räknas in.

"Tales From the Floating Vagabond" inte att förglömma.

/Anders (gillar tramsande i rollspel. Ibland)

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Paranoia

Paranoia är väl på många sätt ett löjligt spel, men det är hejdlöst kul, så det gör inget. Det är en trevlig omväxling från vanliga rollspel att inte behöva bry sig så mycket om lösande av uppdrag eller rollgestaltning och istället bara skjuta de usla mutantkommunistförrädare man parats ihop med i ryggen, vissla och le!

/tobias

Renfield

Swordsman
Shonen [OT]

Översätts, om jag inte minns helt fel, med "unga år" eller "i tidigt skede", vilket då syftar på unga pojkar och flickor i den bemärkälse det används inom manga.

I alla fall har jag tolkat det så. Så du var inte helt ute och cyklade.. :gremsmile:

DODswe4

Hero
Re: Paranoia

Det är en trevlig omväxling från vanliga rollspel
vad är vanliga rollspel?

Jag tror säkert att det är riktigt roligt att föråda sina vänner och sånt. Men det kan ju ses som ett rollspel, du gestaltar ju trots allt en helt ohämningslös människ/varelse som till varje pris vill vinna.

Nä vänliga rollspel finns inte som tärm

Johan K

Gammal & dryg
Ett spel, som redan nämts, är ju paranioa som är ruggit oseriöst. men förbaskat skoj.
Sen så har vi ju Svenil rolslpelet som är en parodi på det mesta åxå, dock så är det spelet helt underbart !

/ Johan K, som är trött efter att ha jobabt hela dagen

DODswe4

Hero
Paranoia vet jag inte så mycket om men Svenil har ajg försökt skaffa förrut, det ska vara riktigt kul. Dock är det ganska svårt att få tag på (eller så suger jag abra på att hitta det).

Insignia

Swashbuckler
Shoujo

Shounen-manga = pojkserier.
Shoujo-manga = flickserier.

Någon annan definition har jag inte sett någonstans någonsin förrän du sade det :gremcrazy:

Johan K

Gammal & dryg
Om du kollar in deras hemsida, som du hittar här. Så kan du ju bestälal därifrån ifall du vill ha det.

DODswe4

Hero
Tack för länken, problemet är ju att jag inte ahr några penger egentligen, jag behöver köpa kläder sen kommer jag vara pank...

"snyft" nu när jag hittar det ordentligt så går det inte i alla fall