Nekromanti Löner

Krille

Super Moderator
Re: Löner [OT]

Nu är det ju dock inte helt ovanligt att det är precis så det går till inom näringslivet...
Å andra sidan så är det i så fall jag själv som tillsätter och betalar för den där expertgruppen.

krank

Går ondskans ärenden

Jo, men våldsmonopolet upprätthålls med en demokrati.
Skendemokrati, möjligen.

Om polisen skulle börja beslagta prylar för skojs skull från folk skulle det bli en kraftig motopinion. Skulle polisen då döda oliktyckande så har man en diktatur som med stor kraft men liten finess skulle motarbetas av grannländer eller USA
USA har ju med största möjliga tydlighet visat vägen här - vägen till en totalitär stat är simpel: Man gör det i demokratisk klädnad, så att ingen riktigt begriper vad som händer förrän all frihet är borta.

I en parlamentarisk demokrati behöver staten helt enkelt vara en smula mer diskret, det är sant. Fast egentligen inte - man hinner nog med en hel del jäkligheter på fyra år, och det ärt bara så ofta folket uppmanas välja mellan ett antal snart sagt identiska kandidater.

krank

Går ondskans ärenden
Re: Bara folk, överallt

I en värld av begränsade resurser (som vår) krävs det, för att någon ska vara rik, att många andra ska vara fattiga. Man kan inte ligga i toppen utan att direkt eller indirekt vara orsaken till att många andra ligger nära eller under svältgränsen.

(IDag är ju kapitalismen global, vilket gör det enklare att gömma undan förlorarna - de bor ju inte här, de syns inte. Alltså kan man lugnt hävda t.ex att eftersom inte många svälter i sverige, så mår ingen dåligt av svensk kapitalism...)

krank

Går ondskans ärenden
Re: Majoritetsförtryck

Så fungerar det inte alls. Coca-Cola blev inte en världsledande tillverkare av läskedryck för att en minoritet bestämde det eller för att de hade mest pengar -- de blev det för att en majoritet köper deras produkter och det är därför de idag har mycket pengar.
Coca-Cola blev världsledande gen om att effektivt kunna dölja de vidrigheter deras företag håller på med, genom att bygga upp mystik kring sitt recept, och genom att ha bra marknadsföring (=ljuga bra). I början fick man säkerligen upp lite momentum av det faktum att det fanns kokain i skiten... =)

För att bli rik och få makt i ett kapitalistiskt/demokratiskt samhälle måste du tilltala majoriteten och se till att majoriteten väljer dig, oavsett om det är en produkt eller en politik du vill sälja. I slutändan är det majoritetens beslut som bestämmer vem som får pengarna och makten.
...men eftersom majoriteten i alla lägen är skitlätt att föra bakom ljuset, blir majoritetens beslut ingenting värt i sammanhanget.

Det kapitalistiska systemet är, i teorin, en ganska fin tanke som bygger på den Upplyste Konsumenten som fattar Upplysta Beslut om sin konsumtion efter att ha tagit del av all information om de varor som den konsumerar.

I praktiken fungerar det dock inte så, eftersom de med makten över människors sätt att se världen (mediaföretag, reklamfirmor, etc som idag formar mycket av vår kulturella omgivning) inte har något intresse av att tala sanning. Man gömmer sweatshops så att ingen ska behöva veta att Nikeskorna som får dig att springa snabbare sättas ihop av indonesier som tjänar mindre i månaden än kostnaden för mat och hyra.

Den oupplyste konsumenten är en realtitet, och själva anledningen till att jag inte tycker att kapitalismen är demokratisk.

Sanjuro

Warrior
Re: Utopins krasch

nu är det bara en beskrivning av mitt egna tyckande och därmed fullständigt relevant för sammanhanget.
Ja, tyvärr verkar det hela ha urartat till en proffstyckardebatt. Ditt påstående var det intressantaste i hela debatten (just ur ett historiskt perspektiv), så det var därför jag högg ner på det.

Intressant motivering! Du lägger dig på en ganska hög nivå i den. Eller är det kanske gräsrotsnivån som du lägger dig på? Det verkar som att du kombinerar både makro- och mikronivåer i din teori (och du gör det på ett spännande sätt) i syfte att utröna vad "människans väsen" består i. Skiljer sig 2000-talets europé på något meningsfullt sätt från invånarna i Indusdalen för 5000 år sedan? Hur upplever de sin omvärld? Vilka mål har de i livet och hur kan de bäst uppnå dem? Vilka sorters sociala grupperingar lever de i? Hur ser deras kontakter med den styrande centralorganisationen ut? Intressanta frågor och ett rikt ämne, om man bara undviker de värsta generaliseringarna. Men detta är OT och skall sålunda inte drivas längre.

Jag tror nog i och för sig inte att man skall underskatta de senaste 50-100 årens utveckling ur ett historiskt perspektiv. Stora förändringar har skett på både global och individuell nivå. Eller har det verkligen det? Det beror ju på vilket perspektiv man anlägger - vilket din teori ju tar upp.

Krille

Super Moderator

...men eftersom majoriteten i alla lägen är skitlätt att föra bakom ljuset, blir majoritetens beslut ingenting värt i sammanhanget.
I förlängningen innebär det att demokrati inte kan fungera. Så fort någon vill göra något så kommer han (i alla fall om han har något mer innanför pannbenet än gröt) att föra majoriteten bakom ljuset, så majoritetens beslut blir inget värt i alla fall.

Nä. Jag tror inte på den.

Arfert

Facit
Re: Privat entreprenörskap

Svaret är att väldigt många knappt överlever. Många hamnar snabbt i personlig konkurs, eller tvingas jobba varje dag utan NÅN semester, bara för att kunna ta ut så mycket lön att man kan pröjsa hyran och köpa mat.

Sen har du såklart rätt i att nästan ingen startar företag enkom för att tjäna pengar. Men utan möjlighet att generera kapital så blir drömmen snabbt ett tröstlöst "rat race". Det handlar alltså inte om girighet, utan om möjlighet att göra nåt vettigt av sin idé, och kanske till och med kunna anställa folk.

Känner många somhar gett upp helt enkelt, speciellt när det fått familj och barn.. det blir för riskabelt, och fördelarna (frihet, det är kul) väger lättare än att bli vräkt.

En annan anledning att Stockholm är fullt av småföretagare är att det är sjukt svårt i många branscher att över huvudtaget bli anställd. På mitt kontor sitter massor av duktiga (tvingade av omständigheterna) egenföretagare som inte får anställning för att de anses "för gamla" eller nåt.

Arfert

Facit
Re: Privat entreprenörskap

Nja, jag håller delvis med om detta..

..däremot är småföretag mycket känsligare om ekonomin blir skakig, och man behöver kunna generera kaptial för att kunna bygga vidare, eller för att bygga upp en grundtrygghet. Utan vinster så tappar man ju alla möjligheter att kunna planera, och då blir inga drömmar uppfyllda.

Arfert

Facit

Om du tror att marknadsföring handlar om att ljuga bäst så kan jag tala om för dig att du inte skulle bli speciellt långlivad i reklambranschen.

Arfert

Facit

Så du tror att om regeringen imorgon sa att en krona numera var lika mycket värd som en dollar, så skulle den vara det? :gremgrin: ..det funkar inte så.

Och pengar har inte ett "eget värde", de symboliserar resurser. Så att jag ska slippa rita av bonden varenda gång jag vill ha lite mjölk, typ.

Det är ju inte ens så att det är en STAT som skapar pengar... även privata intressen kan hitta på valutor. Gold i WoW är ju ett exempel på det, man kan ju växla in Gold med vanliga pengar.

Arfert

Facit

jaha, nu säger du att amerikaner är ofria människor? Tror knappast dom håller med om det. Fast du kanske tycker att de är för korkade att inse att de inte är fria eller nåt? *förvirrad*

krank

Går ondskans ärenden

I förlängningen innebär det att demokrati inte kan fungera. Så fort någon vill göra något så kommer han (i alla fall om han har något mer innanför pannbenet än gröt) att föra majoriteten bakom ljuset, så majoritetens beslut blir inget värt i alla fall.
En demokrati kan inte fungera så länge samhället ser ut som det gör idag, nej, där själva samhällsstrukturen ger incitament till den som ligger på en högre maktnivå att i alla lägen ljuga och föra allmänheten bakom ljuset.

Jag har inga färdiga svar för hur en fungerande demokrati skulle se ut, men jag tycker ändå att det är värt att sträva mot att någon gång komma till den punkt där demokrati kan genomföras.

krank

Går ondskans ärenden

Om du tror att marknadsföring handlar om att ljuga bäst så kan jag tala om för dig att du inte skulle bli speciellt långlivad i reklambranschen.
Du kan kalla det "informera om produktens positiva egenskaper men hålla jäkligt myckt klaffen om dess negativa" om du vill, emn hur man än ser på saken pysslar marknadsförare knappast med att föra ut någon balanserad information som det går att fatta några egentliga beslut utifrån.

Däremot är jag övertygad om att många inom reklambranchen bär rosa glasögon när de betraktar sin yrkeskår. I praktiken handlar det ju til syvende og sidst att sälja in varor konsumenten ofta inte ens "visste att den ville ha".

krank

Går ondskans ärenden

jaha, nu säger du att amerikaner är ofria människor? Tror knappast dom håller med om det. Fast du kanske tycker att de är för korkade att inse att de inte är fria eller nåt? *förvirrad*
USA har ett riktigt kasst utbildningssystem, vilket gör att amerikaner ofta är dåligt utbildade, men inte nödvändigtvis dumma. Att de dessutom hjärntvättas med en högst tvivelaktig mix an nationalism, antiintellektualism och xenofobi är knappast något som skapar en miljö där folk klarar av att analysera sig själva eller sitt samhälle.

Och ja, jag säger att amerikaner är ofria. Jag säger att USA är en riktig skurkstat. Jag säger att USA är på god väg att bli en rejält totalitär skitstat, helt enkelt. Frihet i USA är friheten att förtrycka. Den amerikanska drömmen är att lyckas bättre än alla andra - vilket i förlängningen måste innebära att många lyckas sämre. Mycket riktigt har det socialdartwinistiska USA skitkass sjukvård, skitkass utbildning och riktigt stora klassklyftor.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Nu blir vi minsann djupa

Tja, på en extremt grundläggande nivå så finns det kanske stora likheter men jag har svårt att tro att så lite skulle ha hänt som du verkar tycka. Jag tror att folk överhuvudtaget har en tendens att underskatta kulturella skillnader och olikheter, både sådana som finns idag och som har funnits rent historiskt. De där sociala konstruktionerna som du nämner kan vara riktigt komplexa och avancerade även om de förefaller enkla för oss som är en del av dem. Råmaterialet människan har helt enkelt en fantastisk potential och utvecklingskraft. Du kan svårligen förklara vår rika kultur och historia genom att obducera en kropp eller studera en mänsklig cell.

Det finns ingen slutgiltig lösning på alla våra problem, i alla fall ingen som är godtagbar, utan utvecklingen rör sig framåt och bakåt i olika hastigheter och omgångar. Förhoppningsvis mer framåt än bakåt. Människans närvaro är det bästa och sämsta med vårt klot.

Arfert

Facit

som jag sa, du har nog ingen större framtid i reklambranschen...

Det du beskriver är strategier som inte funkar, och sällan används.

Arfert

Facit

Aha, det är därför amerikanarna vinner flest Nobelpris, även om man mäter per capita? :gremgrin: ..för att deras utbildning är så dålig?

Du har nog tittat för mycket på Jaywalking. Och alla amerikaner jag träffat har varken varit mer eller mindre allmänbildade än svensken i stort. Det r ju bara att läsa "Vi Fem" eller insändarna i Aftonbladet för att inse att svenskarna är ett folk av korkat white trash också. :gremgrin:

Visst finns det en hel del problem med USA, men det finns problem med de flesta länder, inklusive i Europa.

Som det xenofoba Sverige; Andelen arbetslösa invandrare här är exempelvis skyhögt högre än i USA. I USA behöver inte en utbildad läkare från Iran jobba som diskplockare eller taxichafför. Eller att i USA har barn till illegala invandrare rätt till skolgång och sjukvård (jodå!), men inte här.. här sätts de på ett plan till Irak.

Du målar fan på väggen.

magoo

Hero
Konsumentmakt

Majoriteten, med andra ord, styr inte. De konsumerar, utan att ha den minsta lilla möjlighet att fatta upplysta beslut angående vad de stödjer genom att konsumera - just eftersom det ligger i makthavarnas (dvs, ägarnas) intresse att i största möjliga mån dölja den skit de håller på med.
Hallå där, glöm inte bort konsumentkooperationen, jag jobbar i Sveriges största konsumförening, på marknadsavdelningen (så jag "lurar" alltså folk varje arbetsdag).

Inom konsumentkooperationen har medlemmarna (konsumenterna) direkt möjlighet att påverka men de flesta gör det inte utan överlåter till andra att engagera sig som förtroendevalda. Vår förening har 261 000 medlemmar, av dessa är det kanske 400 som engagerar sig i beslutsfattandet fastän alla har en röst. Du kanske kan svara på varför de väljer att kasta bort sitt inflytande?

En massa varor i vårt sortiment har kommit till eller fallit bort pga krav från medlemmarna men det skulle kunna vara ännu mer. En motion till årsstämman är oftast det som krävs för att massor ska hända. Var är motionerna?

Jag är övertygad om att alla företag har intresse av att lyssna på kunderna - gör man inte det har man noll chans att klara sig på lång sikt. Är syftet att lura av folk snabba pengar och sedan avveckla företaget är det en sak, men för att ha en varaktig verksamhet behövs kundernas gillande och det stjäl man inte.

Sanjuro

Warrior

Så du menar att USA is the place to go om man är en flykting från mellanöstern just nu?

Arfert

Facit

Ja, det är ju dit väldigt många VILL åka, om man frågar... Val nummer ett för de flesta.. för där kan man skapa sig ett liv, och folk är inte lika j-la rasistiska som i Europa. Och jag är inte ironisk.

Problemet är ju snarare att det inte är så lätt att flytta till USA, inte för någon.