Re: Majoritetsförtryck
Så fungerar det inte alls. Coca-Cola blev inte en världsledande tillverkare av läskedryck för att en minoritet bestämde det eller för att de hade mest pengar -- de blev det för att en majoritet köper deras produkter och det är därför de idag har mycket pengar.
Coca-Cola blev världsledande gen om att effektivt kunna dölja de vidrigheter deras företag håller på med, genom att bygga upp mystik kring sitt recept, och genom att ha bra marknadsföring (=ljuga bra). I början fick man säkerligen upp lite momentum av det faktum att det fanns kokain i skiten... =)
För att bli rik och få makt i ett kapitalistiskt/demokratiskt samhälle måste du tilltala majoriteten och se till att majoriteten väljer dig, oavsett om det är en produkt eller en politik du vill sälja. I slutändan är det majoritetens beslut som bestämmer vem som får pengarna och makten.
...men eftersom majoriteten i alla lägen är skitlätt att föra bakom ljuset, blir majoritetens beslut ingenting värt i sammanhanget.
Det kapitalistiska systemet är, i teorin, en ganska fin tanke som bygger på den Upplyste Konsumenten som fattar Upplysta Beslut om sin konsumtion efter att ha tagit del av all information om de varor som den konsumerar.
I praktiken fungerar det dock inte så, eftersom de med makten över människors sätt att se världen (mediaföretag, reklamfirmor, etc som idag formar mycket av vår kulturella omgivning) inte har något intresse av att tala sanning. Man gömmer sweatshops så att ingen ska behöva veta att Nikeskorna som får dig att springa snabbare sättas ihop av indonesier som tjänar mindre i månaden än kostnaden för mat och hyra.
Den oupplyste konsumenten är en realtitet, och själva anledningen till att jag inte tycker att kapitalismen är demokratisk.