Enkelt svar på snacket om skattesatser: fel.
Eh, vad sägs om: nej!? Jag tjänar typ 15000 i månaden. Jag har kvar typ 10000 efter skatt. Vilken del av matematiken är det som är fel? Sen att man på vissa ställen pyntar 29% skatt och på andra 35% samt vad som händer med pengarna när man tar dem från sin lönecheck och gör saker med dem hör egentligen inte hit.
Sverige har världens högsta skattesatser
Yeah, yeah, och sen påstår jag att vi har världens bästa sjukvård, världens bästa vägnät och världens bästa politiker (okej, det sista var flat-out ljug...) och att det är värt prislappen, och du säger "okej, agree to disagree" och sen är vi klara. I've been down this road before...
Det är ju skatt på saker som en rikare person KÖPER för sina pengar också.
Jag säger som du - deal with it.
Vad gäller omloppet så ser jag hellre att tio personer konsumerar för 10000 extra per person och år än att en person konsumerar för 100000. Varför? Enkelt - tio familjer som har råd med
en bil är bättre än en familj som har råd med en
flott bil. Om vi ser till nyttan för familjerna och inte skadan på miljön, förstås. Fast den rike fan lär väl flyga privatjet och åka motorbåt och miljöförstöra han med, det borgaraset!
Världen är fylld av orättvisor. Deal with it.
Ja, man kan antingen deala med det genom att "sluta gnälla" eller att påstå hur jävla bisarrt det är att folk i vår del av världen dör av hjärt-kärlsjukdomar vi drar på oss för att vi blir så jävla feta av all mat vi konstant pregar i oss, när personer i andra delar av världen svälter och törstar ihjäl, allt på grund av att - you guessed it - den vita mannen ville roffa för några odd hundra år sen eller så. På en mer jordnära nivå så finns det människor som föds in i rikedom och människor som kommer ha råd att åka på semester typ två gånger i hela sitt liv. Om de sparar, snålar och äter makaroner hela tiden. En del av den rättvisan utjämnar vi med skattesystemet, så att alla ska ha det nödvändigaste.
Att deala med all typ av orättvisa genom att "sluta gnälla" är att acceptera att det var rätt att den uppstod från början. Det vill säga så accepterar vi än idag att negrer är ociviliserade vildar, eftersom vi inte gör något åt deras situation. Fucking hell, det var personer för hundra år sen som gjorde mer aktivt jobb och offrade av sina egna resurser för att förbättra deras situation än vad någon enskild person skulle drömma om idag.
Bara för att vi vant oss vid orättvisorna och de slätats över och slutat vara så förbannat uppenbara (vi slipper sova på fabriken nuförtiden, och brukspatronerna är tillfredställande få, men vi har fortfarande en stor proletariserad del av befolkningen. De människorna kommer aldrig att vara fria på riktigt.) betyder inte det att vi kan acceptera de orättvisor som finns. Det är inte upp till en medborgare att "deala med det", det är upp till makthavarna att "deala med det", det vill säga, göra något för att förändra situationen.