Nekromanti Löner

krank

Går ondskans ärenden
Enligt min erfarnehet stämmer inte det för fem öre. Jag har, under mitt nästan 20-åriga arbetsliv, flera gånger arbetat i företag där VDn klantat sig och fått dojjan, men ALDRIG varit med om att det resulterat i uppsägningar bland personalen. Oftast så har det inte resulterat i mer än ett nytt namn på VDns kontorsdörr. På underhuggsnivå har det knappt märkts.
OK, jag har kanske inte lika lång arbetslivserfarenhet som du har, men jag har en hel del kamrater som fått dojjan för att företaget gått dåligt - för att VD etc valde att satsa på icke fungerande strategier. Jag har en far som var hemskt nära att få samma dojja. Han i sin tur känner flera gamla arbetskamrater som faktiskt fick den dojjan.

Din erfarenhet, liksom min erfarenhet, är dock egentligen inte så mycket bevis. Plural av anekdot är inte data.

Eksem

Champion
Ja, jag tar det till en personlig nivå, för det är din oförmåga som retar mig, inte dina "argument".

Eksem

Champion
"Är det här ett argument av något slag?"

Nej, det är ett personligt påhopp.

---

"Jag visste inte att man blev dum av att iaktta saker."

Nej, nu tänker du i helt fel ordning. Man ÄR redan dum om man inte förstår det man iakttar.

entomophobiac

Low Prep High Play
Skyddsnätet är definitivt nödvändigt, för tryggheten. Men för mycket trygghet dödar

Såg en föreläsning av en konstnär i Dalarna en gång. Han berättade om ett rap-band i Borlänge som det skulle spelas in en dokumentär om. Ett riktigt gangster rap-band som gjort material som imponerade på de amerikanska journalister som skulle göra dokumentären.

Journalisten som kommer till Sverige är välkänd. Satt i en bil nedstänkt med blod i Colombia och höll upp huvudet på sin skottskadade kamrat några veckor innan ankomsten till Borlänge. Intervjuade folk som själva mördat och som näranog blivit mördade i den amerikanska slummen, där ur-gangster rap-banden huserar.

Han kommer till Borlänge. Tittar sig omkring, säger "Show me the Gettho". Och ungefär då inser konstnären som ledsagar honom vilken kulturkrock det egentligen är.

Tar med sig honom till "getthot" i Borlänge. Visar honom till en av artisternas lägenheter, med en schysst Bang Olufsen TV, bra stereoljud, fräscha möbler och allting.

Journalisten vänder i dörren med ett fnys och kommentaren, "You know what? Security kills..."

entomophobiac

Low Prep High Play
Gulligt. Så jag är dum, slötänkt och oförmögen... Oförmögen till vadå, exakt?

Hålla med och vara glad?

krank

Går ondskans ärenden
Vi har inte "bäst" någonting i det här landet. Men vi betalar högst skatt i världen. Och det är inte en ekvation som går ihop i min bok. Därför uppstår det svarta hålet som en liknelse.
Här har vi något jag håller med om. Den svenska byråkratin fungerar helt uppenbart inte.

Däremot drar vi olika slutsatser, skulle jag tro. Min slutsats blir att det borde finnas gott om utrymme för bättre allmän sjukvård, bättre vägnät, större och tjockare socialt skyddsnät, fler aktiviteter för att hjälpa arbetslösa ut i arbetslivet (och jo faktiskt praktiker etc hjälper - det är så man knyter kontakter... Och att den nya regeringen tydligan bestämt att det inte behövs t.ex några truckförarkurser, när de som skulle gå kurserna faktiskt hade garanterat arbete efter fullföljd utbildning, är bara korkat).

Med andra ord - japp, vi har ett högt skattetryck jämfört med andra. Det borde innebära att vi har möjlighet att bli bäst på mycket mer än vi varit hittills - inte att vi borde sänka skattetrycket. Synd att socialdemokraterna gick och blev gråborgade och började montera ner hela välfärden, drog med oss in i EU dit en hel del pengar går, och i största allmänhet skött sig så dåligt. Inte lär det bli bättre under de här fyra åren, men vänstern i sverige (som egentligen inte varit "till vänster" på nånga år) kanske får sig en tankeställare.

Det svarta hålet tror jag handlar om byråkrati, inte arbetsmarknadsåtgärder etc.

//Krank, som alltid förundras över hur liberaler vill sparka på de som ligger, men menar att det är ju naturligt; de som ligger på bottnen av samhället gör ju det, i deras världsbild, för att de "förtjänar" att ligga där...

entomophobiac

Low Prep High Play
Hehe. Tja, du får försöka provocera hur mycket du vill. Jag kommer ändå alltid tycka att Sverige befolkas av gnällspikar som har det alldeles för bra och väljer att lägga energi på helt fel saker.

Stäm mig, liksom.

Eksem

Champion
"Oförmögen till vadå, exakt?"

Det visar sig i andra delar av tråden, jag kommer nog få ett antal tillfällen att nedsättande förklara vad.

krank

Går ondskans ärenden
Hehe. Tja, du får försöka provocera hur mycket du vill. Jag kommer ändå alltid tycka att Sverige befolkas av gnällspikar som har det alldeles för bra och väljer att lägga energi på helt fel saker.
Vad är då "rätt saker"? Att försöka bli rik?

entomophobiac

Low Prep High Play
Tja, jag tror dina "tillfällen" innebär situationer eller sammanhang där du anser att du har rätt och inte jag. Men tyvärr är det ingen som har ensamrätt på åsikter. De facto. Jag överdriver väldigt mycket i mitt språk, vilket är lätt att missförstå om man älskar att bli irriterad, men faktum är fortfarande att jag inte är en omöjlig individ.

Bara konfunderad över den helt absurda nivån många här verkar ta detta till. Trampar jag på era fötter eller hånar er mamma, liksom?

Eksem

Champion
Ah, vilken anekdot! Synd bara att den inte säger någonting alls. Vad vill du ha sagt med den? Att Sverige har det bättre än många andra länder, och ändå kan uppvisa kreativitet? Du har just lyckats med att bevisa ingenting alls. Grattis. Jag misstänker att det är din iaktagelseförmåga som spökar igen.

Eksem

Champion
"Trampar jag på era fötter eller hånar er mamma, liksom?"

Nej, egentligen inte. Jag tänker dock ta första bästa tillfälle i akt att håna din mamma, din världsbild, din iaktagelseförmåga, dina slutsatser och säkert lite till. Men nu blir vi off topic.

entomophobiac

Low Prep High Play
Vad är då "rätt saker"? Att försöka bli rik?

Självklart! Man ska vara rik, köpa upp sina ovänners företag och ge dem sparken. Är inte det uppenbart? ...

Problemet som jag ser i västvärlden som gäller nästan allt är att vi är ett symptomfolk. Vi ser ett problem och försöker ta bort grenen, inte roten.

Ta huvudvärk och magsår som exempel. Vi petar i oss tabletter och samarin istället för att gå till botten med stressen som näranog är en folksjukdom idag.

Likadant gnäller vi på grannen som precis köpt en ny bil, istället för att själva ta samma lån och köpa en likadan ny bil. Eller helt enkelt finna oss i att man inte kan få allt.

Jag har inte världens bästa lön, men jag har valt bort det mot att få ett jobb jag älskar. Och övrig energi lägger jag på annat. Som att diskutera med rabiata dårar i ett Off-Topic forum. För det tycker jag är roligt :gremwink:

entomophobiac

Low Prep High Play
Poängen är att det var rappare som sjöng om saker och ting som hur hårt de hade det, vilka svårigheter de bemöttes av och helt enkelt "gangster" livet, på samma sätt som amerikanska dito.

Men att de i själva verket var mysfarbröder med märkeskläder, försvarade av ett skyddsnät som uppmuntrar att man inte gör ett jota.

Får man det för bra så behöver man inte göra någonting längre. "Security kills".

Men visst, det kan ju vara så att din tolkningsförmåga är bristande också, som var fallet när du läste Krilles text om sjukvård...

Eksem

Champion
" att man inte gör ett jota."

Fast i ditt exempel är det ju drivna musikartister som lyckats så bra att fått uppmärksamhet från utländska journalister.

Eksem

Champion
För bra för vad? De är ju fortfarande drivna kreativa människor som gör saker. De har det bra, och är ändå drivna och framgångsrika. Ditt exempel är ju en jävla motsägelse mot dina påståenden.