Re: Här har Eksem rätt.
Verkligen inget påhopp mot dig. Så om det är så du tolkar det ber jag om ursäkt.
Okej, lugnt.
Du kan peka hur mycket du vill och prata om journalistik, rap eller vad som helst, för det enda det illustrerar är en total miss av fokus.
Men alltså. Jag
förstår poängen. Men ditt exempel illustrerar inte denna poäng. Så då är frågan, hur skall vi återgå till fokus?
Du säger att vi andra skall tolka exemplet så att poängen kommer fram - medan jag tycker det vore bättre om du istället började om med ett bättre exempel.
Det är ju bara frustrerande att diskutera kring ett dåligt exempel, så istället för att du skall försvara det här dåliga exemplet så har jag föreslagit att du istället ska välja ett relevant exempel, och jag har till och med varit så snäll och konstruktiv att jag föreslagit fenomenet utbrändhet som sådant.
Är inte det smartare än att diskutera något ur ett vilseledande och felaktigt exempel? Borlängerapparna är ju inte direkt representativa för sverige, heller, men utbrändhet är ett samtidsfenomen som i allra högsta grad säger något om förhållandena i ett I-land (och särskilt sverige).
Jag tycker det är ett mycket bättre sätt att hålla fokus på den poäng du försökte göra. För den största missen av fokus står nog ändå den här anekdoten som.
Jag menar; du kan ju inte illustrera hur svenskar är slöfockar genom att peka på rappare som tydligen arbetar hårt och en journalist som är för slö för att göra den research som förväntas av honom i hans arbete. Det exemplet är totalt missvisande för den poängen som försöker göras.
Föreläsaren var alltså inte en särskilt duktig föreläsare, men honom skiter jag i. Dig däremot, dig vill jag ge hjälp. Så nu har jag givit dig ett tips på ett bättre exempel med vilket du kan illustrera din poäng. Detta nya exempel är inte missvisande på något sätt utan pekar klart och tydligt på kärnfrågan. Varför blir svenskar utbrända idag, när de jobbar mindre och med mindre ansträngande yrken än någonsin tidigare? Där har du ett bra exempel. Använd det istället. Sluta försvara det här dåliga exemplet - för det är verkligen ett uselt exempel.