Nekromanti Löner

Krille

Super Moderator
Läs om själv, föreslår jag.
Så den bunt papper som tog fyra miljoner och tre år att komma fram till, och som sade det som var helt jefla uppenbart även för dem som inte drabbas av köerna på datortomografen eller jobbar med den, det är inte ett svart hål, menar du?

Jag menar att det är det. Jag menar att det finns gott om svarta hål i den statliga förvaltningen och ovanstående är ett exempel. Läser du in något annat i vad jag säger så läser du jefligt kasst.

Hellzon

Långsamma Vargen
Re: Här har Eksem rätt.

Tycker det är en aning förunderligt att moderatorerna inte gnällt än, faktiskt.
Moderaterna som parti kanske håller sig lugna, men följer du den politiska bloggosfären? Libertarianska och nyliberala bloggare skriker som stuckna grisar när det blir en liten strejk eller när nån sosse får yttra sig offentligt. Vafan, näringslivet får väl finna sig i verkligheten där arbetarna vill ha vettiga löner. De företag som får problem med det får väl skylla sig själv när de är så lata. :gremwink:

Rising

Vila i frid

Verkligen inget påhopp mot dig. Så om det är så du tolkar det ber jag om ursäkt.
Okej, lugnt.

Du kan peka hur mycket du vill och prata om journalistik, rap eller vad som helst, för det enda det illustrerar är en total miss av fokus.
Men alltså. Jag förstår poängen. Men ditt exempel illustrerar inte denna poäng. Så då är frågan, hur skall vi återgå till fokus?

Du säger att vi andra skall tolka exemplet så att poängen kommer fram - medan jag tycker det vore bättre om du istället började om med ett bättre exempel.

Det är ju bara frustrerande att diskutera kring ett dåligt exempel, så istället för att du skall försvara det här dåliga exemplet så har jag föreslagit att du istället ska välja ett relevant exempel, och jag har till och med varit så snäll och konstruktiv att jag föreslagit fenomenet utbrändhet som sådant.

Är inte det smartare än att diskutera något ur ett vilseledande och felaktigt exempel? Borlängerapparna är ju inte direkt representativa för sverige, heller, men utbrändhet är ett samtidsfenomen som i allra högsta grad säger något om förhållandena i ett I-land (och särskilt sverige).

Jag tycker det är ett mycket bättre sätt att hålla fokus på den poäng du försökte göra. För den största missen av fokus står nog ändå den här anekdoten som.

Jag menar; du kan ju inte illustrera hur svenskar är slöfockar genom att peka på rappare som tydligen arbetar hårt och en journalist som är för slö för att göra den research som förväntas av honom i hans arbete. Det exemplet är totalt missvisande för den poängen som försöker göras.

Föreläsaren var alltså inte en särskilt duktig föreläsare, men honom skiter jag i. Dig däremot, dig vill jag ge hjälp. Så nu har jag givit dig ett tips på ett bättre exempel med vilket du kan illustrera din poäng. Detta nya exempel är inte missvisande på något sätt utan pekar klart och tydligt på kärnfrågan. Varför blir svenskar utbrända idag, när de jobbar mindre och med mindre ansträngande yrken än någonsin tidigare? Där har du ett bra exempel. Använd det istället. Sluta försvara det här dåliga exemplet - för det är verkligen ett uselt exempel.

Troberg

Sinister eater
Så den bunt papper som tog fyra miljoner och tre år att komma fram till, och som sade det som var helt jefla uppenbart även för dem som inte drabbas av köerna på datortomografen eller jobbar med den, det är inte ett svart hål, menar du?
Nej, den är inte ett svart hål. Varför? För att det finns massor av problem som är helt uppenbara för de som jobbar med dem, men kassan räcker inte till alla. Ska man kunna fördela pengarna så att de får maximal effekt så krävs ordentliga utredningar för att väga behov och kostnader. Visst, alla utredningar är kanske inte så lyckade, men det innebär inte att konceptet är galet.

Troberg

Sinister eater
Moderatorerna, inte moderaterna. [NT]

Och det heter formellt sett iNTe Moderata Samlagspartiet, speciellt inte efter deras sanslösa utspel nyligen.

Rising

Vila i frid
Sträcker mig inte längre än till att säga att detta är ganska precis motsatsen mot vad jag iakttagit i det här landet.
Hur förklarar du då det s.k. svenska musikundret? Är inte alla dessa musiker och producenter typisk svensk medelklass, förresten?

Krille

Super Moderator
Ren och skär matematik

För att det finns massor av problem som är helt uppenbara för de som jobbar med dem, men kassan räcker inte till alla. Ska man kunna fördela pengarna så att de får maximal effekt så krävs ordentliga utredningar för att väga behov och kostnader.
Ren och skär budgetmatematik: om kostnaden för att utreda varenda grej som kanske behövs är lika hög som att skaffa grejen... då räcker pengarna.

entomophobiac

Low Prep High Play
Är inte alla dessa musiker och producenter typisk svensk medelklass, förresten?

Min iakttagelse är att Sverige i stor grad är ett slapprövsland fullt av gnällspikar. Att det sedan finns undantag är väl bara en bekräftelse av regeln, med sedvanlig ordspråkslogik?

entomophobiac

Low Prep High Play

Jag menar; du kan ju inte illustrera hur svenskar är slöfockar genom att peka på rappare som tydligen arbetar hårt och en journalist som är för slö för att göra den research som förväntas av honom i hans arbete.

Vad jag vill minnas så handlade ursprungsdiskussionen om att jag anser folk gnäller och att vi inte får vad vi betalar för i skattesammanhang?

Exemplet handlar mer om att vi har en skev bild av verkligheten, vilket Borlängerapparna bevisligen hade om man jämförde med någon som kom utifrån och iakttagit liknande kulturyttringar på andra håll i världen.

Sedan började det plötsligt handla om att jag inte vet något om rap och att journalisten inte gjort ett ordentligt förarbete. Så blanda inte in mig i era skeva tolkningar, åtminstone. Mer än till den grad jag är ansvarig för ett exempel som ni inte förstår, antagligen baserat på att jag formulerade mig alldeles för otydligt.

Rising

Vila i frid
Att det sedan finns undantag är väl bara en bekräftelse av regeln, med sedvanlig ordspråkslogik?
Jag tror det slutas kallas "undantag" när det blir statistik.

Vad du skriver är såsom att skriva "Min uppfattning är att folk dör allt tidigare nu för tiden, och att medelåldern stiger är bara ett undantag som bekräftar regeln."

That's just crazy, man. Om det är skillnad på din uppfattning och mätresultat från verkligheten så är det ju inte verkligheten det är fel på.

entomophobiac

Low Prep High Play
Så mätresultaten säger alltså att vi inte har en stor lucka arbetslösa i dold arbetslöshet?

Mätresultaten säger alltså att vi inte alls har en väldigt stor andel sjukskrivningar?

Mätresultaten snyggar alltså till faktumet att många högutbildade inte får jobb de är utbildade till, av olika anledningar, bland annat att de utbildas till saker som inte behövs?

Vad exakt är det för mätresultat egentligen?

På dig låter det som att alla medelsvensson är gitarrgurus och popikoner.

Rising

Vila i frid

Exemplet handlar mer om att vi har en skev bild av verkligheten, vilket Borlängerapparna bevisligen hade om man jämförde med någon som kom utifrån och iakttagit liknande kulturyttringar på andra håll i världen
Nej, för hade journalisten haft minsta koll på liknande kulturyttringar så hade han observerat exakt samma fenomen hos amerikanska rappare (som kan leva betydligt mer välordnade liv och ändå komma undan med att rappa om gangsterliv). Han hade således inte iaktagit ett jota. Inte hade han gjort sitt jobb heller, utan tog bara å gnällde över sin egen inkompetens och oförmåga att sköta sitt jobb.

Den delen av din skatt som går till gangsterrapp från dalarna... är nog försvinnande liten, så även i detta perspektiv så felas ditt exempel grovt.

Och så misslyckades du med att visa hur gangsterrapparna "gnällde". Tvärtom så arbetade de ju hårt och gjorde musik. Att det de sade i deras musik inte speglade deras vardag är ett absurt krav som totalt saknar relevans för ditt exempel hur man än ser på saken, vilket jag givit åtskilliga exempel på.

jag är ansvarig för ett exempel som ni inte förstår, antagligen baserat på att jag formulerade mig alldeles för otydligt.
Nej. Men exemplet är värdelöst, och här har vi anledning att klaga på föreläsaren. Hur mycket av våra skattepengar har gått åt att finansiera hans missvisande pladder? Istället för att göra sitt jobb ordentligt och komma med relevanta exempel så har han hasplat ur sig ett totalt meningslöst exempel som inte alls speglar vare sig svenskar i allmänhet (väldigt få svenskar gör ju gangsterrap) eller svensk skattepolitik.

Det är alltså hans bild av verkligheten som är skev.

Du bemöter inte någon kritik och du har inga egna resonemang... Hur länge skall du egentligen hålla på med det här? Jag har ju som sagt givit dig ett relevant exempel att använda... Det är betydligt mer talande om hur svenskar gnäller, och utbrändheten kostar staten betydligt mer än vår inhemska produktion av gangsterrap. Var god peka ut för mig hur ditt exempel är bättre än mitt på en enda punkt, är du snäll. För annars så håller du ju fast vid det här exemplet bara för att rädda din prestige.

Rising

Vila i frid
På dig låter det som att alla medelsvensson är gitarrgurus och popikoner.
Nej, men det säger att svensk kulturexport är förhållandevis hög jämfört med andra länder.

Därför är det ganska missvisande av dig att ta ett exempel från svenska musiker om du vill peka på saker såsom dold arbetslöshet och sjukskrivningar.

Återigen hade utbrändheten varit ett mer relevant exempel.
I rest my case.

Man Mountainman

Storsvagåret
Poängen som missas här är att det är ganska få som vill spara och lägga pengar på hög. Skulle jag slippa betala statlig skatt skulle jag gärna lägga de pengarna på konsumtion istället, något som i sin tur skulle skapa arbetstillfällen och stimulans i ekonomin och få fler människor att kunna försörja sig genom riktiga jobb.
Du får det att låta som om staten lägger pengar på hög. Staten konsumerar också, och den konsumtionen skapar också arbetstillfällen.

Varför ska staten subventionera din privatkonsumtion?

/Kalle

entomophobiac

Low Prep High Play
Tycker helt seriöst inte du för något case, mer än med medvetna missförståelser så du får en chans att kasta mer bränsle på en totalt meningslös eld.

Om du verkligen inte förstår vad jag försöker säga så är det helt meningslöst att fortsätta detta.

entomophobiac

Low Prep High Play

Han hade således inte iaktagit ett jota.

Inte? Så det är såpass svårt för dig att försöka tro att han kanske rent av visste vad han pratade om? Var det kanske så att han sett någonting innan han kom hit? Var det kanske så att kommentaren var ett komiskt sätt för föreläsaren att framföra en poäng?

Nej. För föreläsaren hade ju fel och journalisten kunde inte sitt jobb, tydligen.

Nej. Men exemplet är värdelöst, och här har vi anledning att klaga på föreläsaren.

Varsågod. Klaga hur mycket ni vill. Men ni missar totalt sakfrågan. Totalt. Och det är för mig helt meningslöst att försöka framföra den, helt uppenbarligen. Kanske för att jag försökt göra det på ett klumpigt sätt -- mer troligt för att ni inte har något intresse av att förstå vad jag menade från början.

krank

Går ondskans ärenden
Problemet som jag ser i västvärlden som gäller nästan allt är att vi är ett symptomfolk. Vi ser ett problem och försöker ta bort grenen, inte roten.
Då ser vi samma problem. Problemet är väl att vi uppfattar lite olika saker som själva roten... Fördelningspolitik, till exempel, är ju egentligen bara att kapa grenen, där roten är det kapitalistiska systemet. Det spelar ingen roll hur många grenar man kapar av, kapitalismen är liksom i grunden inkompatibel med demokrati, jämställdhet, jämlighet, frihet och rättvisa.

krank

Går ondskans ärenden
Får man det för bra så behöver man inte göra någonting längre.
Jag ser inte problemet. I ett väl fungerande samhälle bör ingen behöva arbeta för sitt uppehälle, utan kan lägga tid och energi på annat. Dit är det dock skitlångt. Poängen är dock att med ökad teknisk nivå och ökad levnadsstandard så blir det mindre och mindre viktigt att varje medborgare faktiskt hålls i sysselsättning. Att man i alla lägen ska behöva "förtjäna" att ha en hyfsad levnadsstandard köper jag inte.

krank

Går ondskans ärenden
Liberal?

Sparka på de som ligger?
Ja. Genom sin politik vill liberaler och nyliberaler helt uppenbart öka "Konkurrensen", det vill säga socialdarwinismen, i samhällety. Man lyfter bort skatter som drabbar de som har mycket, och tar bort de sociala skyddsnät som finns för de som är arbetslösa, sjuka etc. Man sparkar på de svagaste i samhället.