Tja, sammanfatta igen, vad är poängen? Att säkerhet dödar påstår du, men vad är det säkerheten dödar egentligen? De här artisterna är ju tydligen drivna, kreativa och duktiga historieberättare. Så berätta igen, vad är det säkerheten dödade?
Din poäng stämmer nog, men ditt exempel är extremt illa valt.Poängen med hela den där liknelsen, som normalt är uppenbar för folk som får höra den, är att vi har det så jävla bra här att vi måste göra problem av ingenting.
I-landsproblem är också problem. Svensken ligger kanske högre än en brasiliansk ghettoinvånare på Maslows behovstrappa men det innebär ju inte att de problem vi ser i vårt samhälle är något man bara ska vifta bort. Man ska fortsätta uppåt.Ento said:Poängen med hela den där liknelsen, som normalt är uppenbar för folk som får höra den, är att vi har det så jävla bra här att vi måste göra problem av ingenting.
Jag tycker snarare att det är Eksem som står för det holistiska perspektivet i frågan eftersom han sett till hur rap och journalistisk fungerar som kultur, medan du oreserverat har köpt föreläsarens tolkning utifrån ett mycket snävt perspektiv, som dessutom är verklighetsfrånvänt när man ser till hur hip hop-kulturen (och all annan kultur) fungerar.Det var nog ett illa valt exempel, eftersom det var taget ur sitt sammanhang. Men om man stirrar sig blind på rapparna är det som att sätta sig vid en TV och titta på glaset istället för bilden.
Men kommentaren "show me the ghetto" är inte en löjlig kommentar?journalisten hade en form av referensramar som gjorde Borlänge-rapparna väldigt löjliga i hans ögon.
Hur resonerar du nu?Att utnämna föreläsaren som felaktig tycker jag är ohemult inskränkt. Vad DU behöver lära dig är att vidga ditt perspektiv, i så fall.
Man måste alltså inskränka sitt tänkande och låta bli att se till det stora perspektivet för att liknelsen ska fungera?Man kan diskutera min felaktighet i rap-sammanhanget om man vill, men då har man totalt tappat poängen
He he. Jag älskar de här två meningarna.Särskilt inte om man redan från början utgår från att vad jag än säger är fel och kallar mig dum.
Mitt fel i sammanhanget var att jag inbillade mig att folk hade hjärnor kapabla till mer än påhopp
Tro mig, hela jävla stan är ett stort jävla getto.Kanske genom att besöka ett gettho i Borlänge